Skolprojekt mekatronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Skolprojekt mekatronik

Inlägg av mrOh »

<Bakgrund>
Jag läser Maskinteknik med inriktning mekatronik på KTH i stockholm och har precis startat med en projektkurs där vi slutligen ska konstruera något mekatroniskt underverk. Nu ska vi som ett steg i processen individuellt fördjupa oss i en valfri "pryl" så att man sedan kan skapa en grupp där var o en har lite specialkompetens. </Bakgrund>

<Main>
Jag skulle vilja ha lite hjälp av er kära forummedlemmar med att välja "pryl". Exempel på prylarna det kan handla om är,

Kod: Markera allt

Sensorer:
Ultraljud – avståndsmätning, 
kommunikation, rörelsedetektering 
IR – som ovan 
Accelerometer – mätning av rörelse, 
lutning mm 
Pulsmätare – mätning av hjärtfrekvens  
Enkoder 
Termo 
Kompass 
Halleffekt 
Fukt 
Tryck 
Gas 
GPS 
Pyrosensor 
Kompass via I2C 
mm 

Ställdon:
Ultraljud 
IR 
Motor 
Servo 
Ljudchip och högtalare 
Stegmotor 

Periferi och modul: 
JTAG och debug 
TCP/IP-modul 
IDE 
Reflex 
PS/2 – datormus, tangentbord 
RS232 
Mp3 
I2C-display 
I2C-USB 

Kommunikation:
CAN 
Zigbee 
RF 
IR 
Ultraljud 
I2C 
BlueTooth 
Serie-TCP/IP 
Ultraljudsmätare via I2C 
Jag funderar lite på Zigbee men jag skulle vilja veta lite om hur det är att arbeta med, har hört ganska tråkiga saker om att arbeta med bluetooth så om det är liknande med zigbee så verkar det inte lika kul längre.
Sen vill jag också ta tillfället i akt och lära mig något som jag verkligen kan ha nytta av i framtiden, kanske en ny teknik som troligen kommer bli standard i många olika sammanhang eller något som bara är väldigt bra att kunna.
Eller om det är någon annan anledning till att det skulle vara bra att kunna, det kanske är tufft att kunna bara. 8)
Hursomhelst så är alla tips ni kan komma på väldigt uppskattade. Tack på förhand.</Main>

<Edit1>
Allt kommer styras med avr, mer specifikt atmega16.</Edit1>
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Tja, CAN är ju ganska standard inom industri och fordon. Bra att känna till ifall det är fordonsindustrin man vill ha jobb inom.

Ett förslag kan vara att sätta upp en CAN-buss mellan två mega16 där ena noden har en sensor och andra en aktuator. Få sedan aktuatorn att bero av sensorn på något sätt.
Tex kan ena noden söka efter kortaste avståndet mha ultraljud (stepper/servo för att vrida sensorn) och talar om det till andra noden som har en stepper/servo som ställer sig och pekar en pinne (laserpekare? :) ) mot detta objekt.
Och vill man bygga ut så placera in fler aktuatorer och sensorer på noderna eller utöka nodantalet.

Hur många bitar man ska blanda in och hur avancerade funktioner de ska utföra beror ju lite på hur mycket tid ni har till förfogande.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Wow, vilket bra förslag. Tack eqlazer. Jag har nog i stort sett bestämt mig för att snöa in på någon form av kommunikations lösning och någon variant på din idé fungerar ju för att illustrera vilken som helst i stort sett.
Är det någon mer som har förslag eller erfarenhet som dom vill dela med sig av?
Det är väldigt uppskattat och jag kommer självklart dokumentera och dela med mig av allt jag gör. :)
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Själv håller jag för tillfället på med lite antennstyrningar för denna baserat på CAN och AVR.
Antennstyrning, första planerna
Vad som hittills är gjort
Hårdvara och kod baseras på ett annat projekt jag är inblandad i: http://projekt.auml.se/

Kanske något som kan ge dig mer uppslag på roliga saker att bygga :)
Skriv svar