Jag vet inte riktigt vad man skall kalla det jag far efter. Men jag letar efter ett bra sätt att få en indikering på vilken vinkel en arm står i. Med så bra upplösning som möjligt. Det jag skall göraär att hålla reda på vilken vinkel ett antal axlar har. Dessa axlar styrs mha stegmotorer.
Det jag tänkte på är att man har ett hjul med en massa hål i och en sensor som känner av när man går förbi ett hål. Och på så sätt räkna vilken vinkel axeln har. Det fungerar altså på samma sätt som i en gammal "kul-mus".
Har ni några bättre ideer? Och vart får man tag på billiga och små sådanna fotoceller?
//Kalf
P.s. Ursäkta om det kanske är en lite luddig beskrivning. Men jag är inte helt vaken.....
"Vinkel givare"
- Mizzarrogh
Jag använde en krets som heter AS5040 som mäter vinkeln på ett magnetfält. Använde den i min Inverterade Pendeln.
IC kretsen monterade jag på ett litet kort och limmade sedan en liten magnet på axel som jag ville få vinkeln på. Ger 1024 steg på ett varv. Finns en variant med fler steg.
Kanske overkill för din applikation...
IC kretsen monterade jag på ett litet kort och limmade sedan en liten magnet på axel som jag ville få vinkeln på. Ger 1024 steg på ett varv. Finns en variant med fler steg.
Kanske overkill för din applikation...
Beror helt på ditt upplösningskrav, det finns optiska absolutgivare med åtminstonde 24bitars upplösning, eller ~16,7 miljoner positioner per varv. De innehåller dock interpolerande komponenter, hårdvaruupplösningen är förmodligen betydligt lägre.
Om du printar ett cirkeldiagram med många "tårtbitar" på en OH och klistrar på en plastskiva kan du få hyfsat hög upplösning med en vanlig läsgaffel för några tior.
Om du printar ett cirkeldiagram med många "tårtbitar" på en OH och klistrar på en plastskiva kan du få hyfsat hög upplösning med en vanlig läsgaffel för några tior.
titta i en skrotad bläckspruteskrivare, är det lite moderanare med servomotorer (ej stegmotorer) så brukar den delen som ha pappersframmatningen ofta ha ett hjul med mycket små sträck och en läsgaffel - förhoppningscis riktningskänslig mha 2 sensorer och 90 förskjutning. Enkoder från kulmöss kan också funka.