Grundläggande MOSFET-fråga

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Walther

Grundläggande MOSFET-fråga

Inlägg av Walther »

Jag håller på med en mycket enkel timerkrets och kommer att använda en IRF630 för att slå av och på en liten motor.

Mitt problem är att få mosfeten att öppna sig tillräckligt. Som jag har förstått det ska den vara fullt öppen vid 4V, men när jag ger den 5V på gaten har den fortfarande väldigt högt motstånd.

Vad kan detta bero på?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och hur har du kopplat resten? 5V i förhållande till VAD?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Och vad betyder "väldigt högt" ????
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag hittar två olika transistorer som börjar med den betekningen. ingen av dem har data för mer än 10V gate spänning.
H.O

Inlägg av H.O »

Har du transistorn mellan "plus" och motorn eller mellan motorn och jord?
Jag gissar att den sitter "high-side" och att det är därför den inte bottnar. Flytta den i så fall så den sitter mellan motor och jord.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Schema?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

@ Walther
Som jag har förstått det ska den vara fullt öppen vid 4V, men när jag ger den 5V på gaten har den fortfarande väldigt högt motstånd.

Vem säger att den ska vara fullt öppen på 4 V? Dess tröskelspänning ligger på 2-4 V, d.v.s den leder anständigt på 4 V. Om du däremot tar en titt på grafen "Typical Transfer Characteristics" (Fig. 3, s3 i Elfas version av databladet) så ser du att den presterar bättre ju högre gate-source-spänningen är. Vid 10 V utlovas den typiska ledningsresistansen (Rds = 300 mOhm). Fig. 1 visar att transistor knappast presterar tillfredsställande med en gates-source-spänning lägre än ca 8 V (vid 25°C).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och Walther lyser med sin frånvaro...
Användarvisningsbild
Walther

Inlägg av Walther »

Nej då, bävern är tillbaka efter strömavbrottet ... jag var ju tvungen att ge er lite tid att svara ;)

Troligtvis består mitt "problem" helt enkelt av att jag har för låg spänning på gaten. Missförståndet från min sida var att tro att det som i själva verket är tröskelspänningen var spänningen transistorn behöver för att vara "mättad" -- om man nu säger det när det gäller mosfetar också..?

Tröskelspänningen är alltså när transistorn börjar öppna sig?

Hur som helst så hjälpte svaren mig på rätt spår, och nu har jag nog koll på hur jag ska lösa det hela.

Tack för era svar!
docksider

Inlägg av docksider »

har du försökt mäta resistansen med en multimeter så får du ju en resistans som är otroligt mycket högre än vad den egentligen är
Användarvisningsbild
Walther

Inlägg av Walther »

Det visste jag faktiskt inte. I det här fallet så är det dock så att jag märkt att det är väldigt högt motstånd med tanke på hur min motor reagerar.

* Vad beror det på att man inte kan mäta med en ohm-mätare?
* Gäller detsamma för en vanlig transistor och hur kommer jag runt det, om jag vill mäta?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Mät spänningsfallet över drain-source och ha koll på strömmen genom den i drift (under kontrollerade former), så har du indirekt resistansen.
Användarvisningsbild
Walther

Inlägg av Walther »

Ok, tackar!
Janne

Inlägg av Janne »

Det finns s.k. logiska mosfetar. Dom leder bra vid Vgs=5 V. T. ex. RFM10N12L har rDS(on) 0,3 Ohm vid 5 V på gaten.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Detalj kanske, men i alla fall...

De är lite "logiska" i sig... :-) :-)
"Logic level MOSFET", kallas de.
Skriv svar