Kan man byta lysröret till lysdioder i en TFT-skärm?
Kan man byta lysröret till lysdioder i en TFT-skärm?
Kan man byta lysröret till lysdioder i en TFT-skärm? Hur mycket ljus behöver man i så fall?
Jag brukar ha ljusstyrkan på 0 till 5 % ungefär, så det behöver inte bli så ljust som ett lysrör.
Om man gör det så så borde man kunna ta nästan vilken skärm som helst, och få två saker fixade:
Ingen spänningsomvandlare som kan låta. (Om det inte sitter flera i en skärm.)
Man kan ställa in ljuset steglöst med en ratt bredvid skärmen.
Hur många lysdioder kan man behöva? Och vilken styrka på dom?
Man måste väl ha tillräckligt stor strålvinkel på dom, för röret lyser ju åt alla håll. Hur är det åt andra hållet?
Måste dom sitta tätt för att det inte ska bli ränder, eller sprider sig ljuset åt alla håll i bakgrunds-skivan?
Sen ska det helst vara rätt färg på det vita ljuset också...
Jag brukar ha ljusstyrkan på 0 till 5 % ungefär, så det behöver inte bli så ljust som ett lysrör.
Om man gör det så så borde man kunna ta nästan vilken skärm som helst, och få två saker fixade:
Ingen spänningsomvandlare som kan låta. (Om det inte sitter flera i en skärm.)
Man kan ställa in ljuset steglöst med en ratt bredvid skärmen.
Hur många lysdioder kan man behöva? Och vilken styrka på dom?
Man måste väl ha tillräckligt stor strålvinkel på dom, för röret lyser ju åt alla håll. Hur är det åt andra hållet?
Måste dom sitta tätt för att det inte ska bli ränder, eller sprider sig ljuset åt alla håll i bakgrunds-skivan?
Sen ska det helst vara rätt färg på det vita ljuset också...
Såg ett sånt bygge pånätet för ett tag sen, ska se om jag hittar länken igen.
Den sida jag kollade på använde de ljusspridare som finns i +en till (de var 7-9mm tjocka) för att få lite mer avstånd till TFT:n sen hade han satsat på powerleds som kördes på låg effekt med stor spridningvinkel och en färgtemperatur som var runt 6400k om jag inte minns fel..
Den sida jag kollade på använde de ljusspridare som finns i +en till (de var 7-9mm tjocka) för att få lite mer avstånd till TFT:n sen hade han satsat på powerleds som kördes på låg effekt med stor spridningvinkel och en färgtemperatur som var runt 6400k om jag inte minns fel..
Senast redigerad av blueint 17 april 2008, 23:05:02, redigerad totalt 1 gång.
Jag grejade lite med detta förut, & visst funkar det med LED & ljusspridare, men man bör hålla sig till hög effekts lysdioder.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... c&start=15
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... c&start=15
Ja, titta där.
Det är ju precis vad jag tänkte på. Vad kul att det fungerar. 
Högeffekts-lysdioder... Jag köpte några vita lysdioder på Elfa en gång.
Jag vet inte vad dom heter, men när man sänker strömmen genom dom så blir dom blåare.
Med låg ström så ser man ganska mycket blått i ljuset.
Behövs det en viss energi för att fosfor-materialet ska lysa vitt? Eller hur fungerar det?
(Dom har nog ett ganska kallt ljus när dom lyser vitt, men ändå...)
Eller man kanske ska ta RGB-lysdioder. Dom verkar ju ha blivit billgare nu.
Det där med en extra spridare vore intressant att se, om du hittar sidan.

Högeffekts-lysdioder... Jag köpte några vita lysdioder på Elfa en gång.
Jag vet inte vad dom heter, men när man sänker strömmen genom dom så blir dom blåare.
Med låg ström så ser man ganska mycket blått i ljuset.
Behövs det en viss energi för att fosfor-materialet ska lysa vitt? Eller hur fungerar det?
(Dom har nog ett ganska kallt ljus när dom lyser vitt, men ändå...)
Eller man kanske ska ta RGB-lysdioder. Dom verkar ju ha blivit billgare nu.
Det där med en extra spridare vore intressant att se, om du hittar sidan.

XR-C är Crees diod som är gjord för 0.5-1w drift, den får du tag på för 35-40kr från utlandet.
Dom allra flesta 5mm lysdioderna har så dålig CRI och så dålig färgkonsistens mellan exemplaren så att dom inte blir bra i en sådan här applikation.
Naturligtvis går det få tag på en bin med rätt färgtemp och bra cri, men du lär får betala en hyfsad premium fee för det och du lär behöva köpa något tusental lysdioder.
Dom allra flesta 5mm lysdioderna har så dålig CRI och så dålig färgkonsistens mellan exemplaren så att dom inte blir bra i en sådan här applikation.
Naturligtvis går det få tag på en bin med rätt färgtemp och bra cri, men du lär får betala en hyfsad premium fee för det och du lär behöva köpa något tusental lysdioder.
Jag har fått tag på en skärm som inte har lysrören kvar nu.
Lysrör med hållare (som en tunn u-balk) var instuckna från ena sidan.
Man skulle ju kunna öppna hela långsidorna och lysa rakt in, men det är lite svårt.
Det sitter ett mjukt kretskort vikt runt ena kanten, med kretsar på. Dom verkar ligga mot kanten för att få kylning,
så det ska dom nog få fortsätta att göra.
Kanterna där verkar vara gjorda av plåt istället för aluminium, och jag vill inte såga i skärmen.
Så nu undrar jag om det finns nånting som man sticka in i skärmen, och lysa på i ena änden, och att den lyser hela vägen, som ett lysrör.
Det ska inte vara lika starkt, men om det går att få det utspritt så.
(Fråga kan man ju alltid göra...)
Lysrör med hållare (som en tunn u-balk) var instuckna från ena sidan.
Man skulle ju kunna öppna hela långsidorna och lysa rakt in, men det är lite svårt.
Det sitter ett mjukt kretskort vikt runt ena kanten, med kretsar på. Dom verkar ligga mot kanten för att få kylning,
så det ska dom nog få fortsätta att göra.
Kanterna där verkar vara gjorda av plåt istället för aluminium, och jag vill inte såga i skärmen.
Så nu undrar jag om det finns nånting som man sticka in i skärmen, och lysa på i ena änden, och att den lyser hela vägen, som ett lysrör.
Det ska inte vara lika starkt, men om det går att få det utspritt så.
(Fråga kan man ju alltid göra...)
Jag kan nog inte svara på din fråga...
men däremot så vet jag att det har kommit lysdioder med betydligt bättre färgtemp och CRI än vad som har funnits tidigare:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=453
men däremot så vet jag att det har kommit lysdioder med betydligt bättre färgtemp och CRI än vad som har funnits tidigare:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=453
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja, jag tänkte också på nån sorts matt stav.
Att få in mycket ljus i änden på den går nog om man gör nånting som liknar en tratt med blanka väggar och baksida.
Men jag vet inte hur man ska få den att lysa jämnt. Olika tjock, eller tonad från svart till genomskinlig.
(Men det är krångligt och så slösar man med ljuset då.)
eller om det kanske behövs en viss vinkel in på ljuset...
Den där lysdioden var intressant. Tack för tipset. Om jag sätter dom utanför så skulle det kunna vara nånting.
Att få in mycket ljus i änden på den går nog om man gör nånting som liknar en tratt med blanka väggar och baksida.

Men jag vet inte hur man ska få den att lysa jämnt. Olika tjock, eller tonad från svart till genomskinlig.
(Men det är krångligt och så slösar man med ljuset då.)
eller om det kanske behövs en viss vinkel in på ljuset...
Den där lysdioden var intressant. Tack för tipset. Om jag sätter dom utanför så skulle det kunna vara nånting.