Problem med teleinstalation!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Problem med teleinstalation!

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tjenare!

har lite problem med mina telefoner och adslmoden just nu.

Har alltid haft följande dragning

kablar från station->ett jack som inte sitter något i- ytterligare ett tomt jack

-> ett jack där det är förbikopplat-> ett tilljack där det är förbikopplat- 1sta jacket. sen omvänd ordning på de andra 2 jacken jag kopplat förbi mig på.

Jag flyttade modemet idag till mitt förstajack som är tomt. satte i internet fungerade . dock så gick det inte ringa :S så jag pluggade ur modemet och då gick det ringa.

så jag knipsade av den där piggen som flyttar stifiten inne i telefonjacket så telefonerna funkade och allting var frid och fröjd.

Dock så när jag sätter på min digitaltv (telias skit) eller lägger på en telefon så bryts internet och kommer inte tillbaka förens telefonen har lagts på eller tv stängts av efter 30sec.

jag har ju förbövlen samma koppling som jag alltid haft bara att jag flyttade mitt jack.
Verkar störtlöjligt så nu har jag fått koppla tillbaka och dragit en synlig kabel genom helahuset för att lösa det över helgen.

jag som hade gjort det så fint med att möblera om helakällaren :(
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad har du för sladd till modemet? Är den fyrpolig?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har modemet inbyggt ADSL-filter?
Man måste ha ett filter som delar upp så att modemet bara får ADSL-signaler, och telefonerna bara får "telefonsignaler". Det är därför det ska sitta i det första jacket. Genom att klippa piggen får alla apparater alla signaler, och det gör inte gott för varken ADSL eller telefoner.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

4polig som sagt. Dock ger filtret abra ut 2 poligt.

Har filter vid jacket.
har dock bytt så jag har piggen nu i gammla jacket men jag vill ju ha mitt första jack .

flyttade nämligen modemet och routern genom hela huset och tog bort en dator så jag behövde inte ha de där jag hade de först.

plus att jag slkapp en skottkärra med kablar i huset ^^
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Filtret måste ju vara fyrtrådigt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja och nej. Filtret tar ju de två nedre inkommande och filtrerar ut ADSL-signalen, och stoppar tillbaks resten i de två övre i kontakten. Kabeln mellan jack och filter ska således ha 4 ledare. Kabeln från filtret till modemet behöver bara vara två.

[edit] bytte plats på övre och nedre... :oops:
Senast redigerad av MadModder 20 januari 2008, 01:52:57, redigerad totalt 1 gång.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

som sagt filtret plockar ju upp signalerna från 2 trådar och lämnar det till 4 om man säger så 2 till för datorerna och tv'n och 2 för telefonerna.

dock jag har inte bytt några kablar eller så bara flyttat jacket
peter555

Inlägg av peter555 »

Det första jacket är felstrappat, det är någon klurig koppling man ska göra i jacket för att vidarekopplingen ska fungera. Jämför strappningen i ditt 1a jack med hur det ser ut i det som fungerar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det kan ju vara en orsak. Inkommande linje ska gå in i de två nedre hålen, och ut från de två övre till nästa jack. Men kanske du vet det då det verkar som du gjort samma sak som jag när jag bodde hemma: jag kopplade förbi alla jack fram till mitt rum mha det lediga kabelparet för att få första jacket där, och sen baklänges tillbaks till de förbikopplade. :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Det är inte bara det, det sitter några små kontaktbleck som måste sitta rätt till omkopplaren som påverkas av pinnen på kontakten.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det beror väl iofs på vilken slags kontakt det är. De större runda har en massa skruvar och bleck man kan greja med.

Här är en korrekt kopplad grenkontakt. Det är faktiskt ett ADSL-filter som hänger till vänster där. Hade det för en massa år sen.
http://madmodders.se/temp/telejack.JPG (1600x1200)

Här är en likadan grenkontakt, fast förbikopplad för att funka med bara två trådar till ansluten utrustning. Notera de två extra byglarna.
http://madmodders.se/temp/telejack2.JPG (1600x1200)
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Du har klippt pinnen till adslfiltret... well det är förstört..

Det är ju bara vidarekopplingen i jacket som inte fungerade, nu kommer du behöva peta i en egen liten plastbit i hålet för att det ska fungera

klipp ALDRIG plastpluppar.... det löser INGET, någonsin
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Uttaget är rättkopplat.

ena kabelparet som jag har från station in på de 2 undra piggarna (de andra 2 från station används inte) ut på de 2 övre. exakt likadant i mitt "första jack".
plastpluggen har jag bytt ut mot ett äldre adslfilter. bara att byta kåpa.

Såhär ser mina uttag ut.

Bild Bild

EDIT: någon mod som tog bort min visningsbild?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jojo, men nu pratar vi om kontakten som hör till ADSL-filtret, inte väggkontakten. Vissa filter sitter direkt på en kontakt, och vissa har en sladd ut och en kontakt på den. Har du en sån dosa med inbyggd kontakt får du väl skruva isär och titta hur det ser ut. Om inte telefonerna funkar när du ansluter filtret är det något i filtret som är knas, eller att in och ut är felkopplat i aktuell väggkontakt. Du säger att det är rättkopplat, så då återstår bara en sak.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Mjo jag förstod det.
Har ett utanpåliggande filter som kopplas som vilken kontakt som hälst och en 2polig kabel därifrån till modemet som sagt.

Jo jag har tittat och kollat men inget ser trasigt ut eller bräns. sen så vet man ju inte vilka värden osv man ska ha på lödpunkterna så det är ju ganska hopplöst att felsöka dvs.

Få ta och kolla igenom alla jack om det motförmodan skulle sitta ett fel någonstans som uppkom när jag bytte jack. det som är lite lustigt är ju att jag bara kopplat förbi alla och det har ju funkat så i 4 år utan prob.

ska ta en extra koll på inkommande kablar alt gå ut i stationen och koppla om mig på det andra paret ;)
Skriv svar