Glimtändare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Senkan

Glimtändare

Inlägg av Senkan »

Av ren nyfikenhet öpnnade jag en gammal glimtändare som låg och skräpade och där i fanns två komponenter en konding och nåt som jag inte vet vad det är.

Ven nån vad den andra saken är för något. Det liknar typ en silvrig lampa och sitter parallellt med kondingen.

Och vad e det den gör egentligen. Laddas den upp och ger sen ifrån sig en kraftig urladdnig till lysröret så det tänds?
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Det är en glimlampa. Skulle tro att den används för att skicka iväg en strömspik när spänningen blivit tillräckligt hög över kondingen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är det väl inte? Är det inte någon typ av termobrytare?
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Det kan jag inte tänka mig. Vad skulle en termobrytare ha för funktion där?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag röstar för glimlampa. Den lyser ju lila innan lysröret tänds :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tanken med glimtändaren är att den ska förvärma röret. Den är helt enkelt kortsluten en stund tills den blir varm. Sen öppnar den. Det är iafa så jag har fått för mig att den funkar.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det kan nog stämma fint. För då går ju strömmen genom glödtrådarna i varje ände på röret.
Men efter en liten stund så slår den ju ifrån o då bildas vell en strömspik som tänder röret.

Så den kanske har ngt med värme också att göra?

Det skall gå att tända rör som saknar glödtrådarna i ändarna. Det vore ganska interessant då jag har ett 1,5m Blacklight lysrör som har fallit i backen, det är helt med en glödtråd är kaputt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kräver väl en kraftigare spark för att komma igång. Trevligt att det var någon som kunde bekräfta. Tycker inte om folk som gissar svar utan att ens fundera på funktionen. (är medveten om att det antaligen finn de som iriterar sig på att jag sriver det här. Men det går väl på ett ut :) )
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har tänt lysrör utan glimtändare. Jag skruvade ur glimtändaren och det gick att tända lysröret ändå. Det blinkade inte då, utan tändes direkt. Himla skumt.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det har jag också märkt, undra varför?

Sen finns det även sådan glimtändare utan den där glasgrejen, sitter några, som jag inte kommer ihåg vad det var, komponenter som borde göra cirkus samma sak.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har också stött på rör som funkar även utan glimtändare.
Funktionen skulle jag tro är liknande den på bilkersrelän.
Det finns elektroniska tändare också. Jag har sett ritningar någon gång.
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

Tyvärr DANEI!!! :lol: :lol:

Det är en glimmlampa. Har slaktat 5st glimmtändare idag och hittade att det var en glimmlampa i varje. (det var olika fabrikat på tändarna) Det var två elektroder med ett par millimeters mellan rum inne i glaskroppen. (i en termokontakt är metall"pinnarna" slutna, och öppnas när det går för stor ström igenom bimetallen.

Varför tror du att det heter glimmtändare???
Om det vore en termokontakt, bode det väll heta "termotändare" eller. Och då skulle tändaren "klicka" hela tiden när bimetallen kallnar och värms upp.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

koppla den i serie med en vanlig glödlampa så får du se vad som händer. Skulle det vara en glimlampa skulle den ju bara lysa.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det har jag också testat. Men när glödlampan är släckt, lyser glimtändaren, vilket borde betyda att den leder mer ström ju varmare den blir? Och låter gör den också. kling kling kling
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har inte testat. Men du kan ju förklara för Robert vad som händer. Han verkar ha svårt att förstå funktionen.
Skriv svar