Överföringsfilm för kretskortstillverkning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ROLA

Överföringsfilm för kretskortstillverkning

Inlägg av ROLA »

När jag gjorde specialarbete i skolan använde jag en överföringsfilm från ELFA till kretskortstillverkningen.

Man skrev ut layouten med en laserskrivare på ett speciellt papper.
Detta stryktes på ett laminat utan fotoresist.
Efter att man strykt klart hade linjerna förts över till kopparlaminatet.
Härifrån var det bara att etsa kortet som vanligt.

Någon som vet vad detta var för papper?
Jag tycks inte hitta det igen. :cry:

Eftersom jag inte har någon UV-låda, tycker jag att detta är väldigt smidigt!
ROLA

Inlägg av ROLA »

Hittade detta...
..på http://home.swipnet.se/fredde-b/Interface%20.htm
Fast jag använde inte vanlig OH-film.
Kan vara så att ELFA sålde vanlig OH-film till mig för överpris?!? :roll:
Överföring av trycksvärta direkt till kopparskiktet: Layouten skrivs också här ut på OH-film, ännu viktigare att mönstret skrivs ut med maximal svärtning, skriv ut några stycken. Mät upp hålplaceringen enligt bilden. Dra väck skyddsfolien från glasfiberlaminatet och tvätta av fotoresisten med sprit om du använder kretskortet som är angivet i inköpslistan. Passa in OH-filmen ovanpå kortet. Nu är det meningen att trycksvärten skall överföras från OH-filmen till kopparskiktet. Detta görs med hjälp av värme och kräver lite provning. Prova gärna på en plåtbit eller om du vill offra en bit laminat och se vilken tid och värme det krävs för att svärtan skall överföras. OBS! Sätt inte strykjärnet direkt på OH-filmen utan ha typ en diskhanduk emellan. Temperaturen får inte vara så hög att OH-filmen börjar skrynkla sig. När du lyckats överöra trycksvärtan har du ett mönster som tål etsning. Om det blir några ljusa fält kan man fylla i dessa med antingen gnuggisar eller speciell penna som finns att köpa hos ELFA. Kom ihåg att ALLA ljusa fält kommer att etsas bort och medföra brott i kretsen. Undersök därför noggrannt om du använder denna metod.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

det var nog speciell OH film som släpper ifrån sig trycksvärtan lite lättare. annars var det nog likadant.
Lallas

Inlägg av Lallas »

Dom jag har sett på nätet är sk Press-n-Peel, som du hittar här: http://www.techniks.com/how_to.htm

Kostar $30 för 20 ark. Nån annan än jag kan ju pröva och se om dom är bra :twisted: eftersom jag tycker min UV-lampa och vanlig OH-film funkar bra.

Vill dock än en gång höja ett varningens finger :ajabaja: för laminaten från Kjell & Co. Har aldrig lyckats få till det med dom.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jag har bara använt laminaten från kjell, har funkar perfa nästan varje gång. och när det inte har funkat så har det berott på att jag har varit klantig och gjort lite fel och så.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Det låter onödigt invecklat !

Jag använder vanlig OH-film å det funkar kanon.
UV-lampa behövs inte utan vanligt lysrör räcker.
Det var gamla tiders laminat som var kräsna för rätt våglängd på ljuset.

Läs mer på min hemsida om kretskort...
Lallas

Inlägg av Lallas »

Kan det vara så att Kjell bytat leverantör av laminat? Är fortfarande tveksam :) Men det var nog 1,5 - 2 år sen jag köpte av dom.
Användarvisningsbild
peranders
Kontakt:

Inlägg av peranders »

Jag har kört med vanlig OH-film för laserskrivare (tål högre värme än vanlig film) och trots att det inte är vrålsvart så funkar det hyfast.
ROLA

Inlägg av ROLA »

Får prova med vanlig OH-film för laser då..
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Om nu någon får för sig att köpa Press-n-Peel så är jag intresserad att köpa ett par ark.
Användarvisningsbild
peranders
Kontakt:

Inlägg av peranders »

VARNING VARNING!!! Film för vanliga kopiatorer tål inte lika hög temperatur som till laserskrivare. En kollega till mig gjorde detta och filmen smälte inuti skrivaren..... dyr reparation. Ska man köra OH-film i laser så skall det vara film avsett för ändåmålet.... eller så kan du chansa.
ROLA

Inlägg av ROLA »

Nu har jag äntligen provat att överföra layouten från dator till laminat.

Jag skrev ut layouten på oh-papper (för laserskrivare) i en laserskrivare.

Lade OH-pappret på laminatet (utskrivna sidan mot laminatet), sedan en tygbit mellan plasten och strykjärnet.

Stryckjärnet på nivå 3 (***), en hel det tryck/gnugg i 15min, sen var det bara att försiktigt dra bort oh-filmen.
Voala! Laminatet har nu fårr utskriften överfört till sig.
Jag bättrade på med en svart tuchpenna på några ställen.

Tänk vad man får jobba när man inte har UV-låda. :wink:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Kjells laminat..

Inlägg av bengt-re »

Funkar bra numera iaf, finns bättre kvallité, men blir bra kort av dessa också, och eftersom de är billiga så är det värt att att misslyckas en eller två gånger innan man får till det.
Användarvisningsbild
goran55

Re: Överföringsfilm för kretskortstillverkning

Inlägg av goran55 »

Hej, jag försökte med denna metod jag såg på youtube men med vanligt skrivarpapper. Har en gammal Canon LBP800
laserprinter och det funkade fint. Med det sagt jag har bara provat det en gång så jag behöver nog testa lite, med min
otur lyckas jag kanske aldrig igen. :oops:

här är adressen -->
... är det någon som har provat detta?

Också är det någon som vet var man kan köpa pertinax belagda med fotoresist? Väldigt svårt att hitta nu förtiden...glasfiber äter ju borr.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Överföringsfilm för kretskortstillverkning

Inlägg av tecno »

Ebay, finns en säljare i England som har papperslaminat.
Skriv svar