Kanske inte elektronik... Men Jordfelsbrytaren löste..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
patrik

Kanske inte elektronik... Men Jordfelsbrytaren löste..

Inlägg av patrik »

Tjena.
Nu är det så här att jag stog på jobbet idag och skulle koppla in en lysrörsarmatur. Inga problem där, Skruvade ut säkringarna, satte tillbaka propphuvarna och mätte i dosan för att vara helt säker.

Kopplade in kabeln i dosan (klantigt nog förs i dosan sen i armaturen) och när jag skulle klippa av kabeln(EKK 1,5kvadrat) så löste jordfelsbrytaren, så jag slog på jfb igen och kollade hur långt jag kom innan den löste, och jag hade inte ens kommit genom pvc-höljet. gick och mätte en tredje gång i dosan men där var ingen ström alls och jag klippte av den fast jfb löste. Ringde då en kompis och frågade varför den löste när den inte var inkopplad eller när det inte var spänning på. Han sa att det var inget att oroa sig för men han visste inte varför det blir så, och nu är jag fruktansvärt nyfiken på att få reda på varför jfb löste.. Nån som vet??

//Patrik
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du råkade kortsluta nollan(N) och jord (PE) när du skalade kabeln?
I teorin skulle då en ström kunna gå från en annan förbrukare, via din N och vidare i PE, som ju går bredvid jordfelsbrytaren och ner i PEN ledaren..

Detta skulle kunna få jordfelsbrytaren att lösa...
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Jordfelsbrytaren löser för extremt små felströmmar, så det är säkert som Andi säger. Tur det, annars skulle ju inte jordfelsbrytaren ha någon vidare större funktion... :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det stämmer. Jag har också gjort så.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Jordfelsbrytaren gör som den ska, den löserut för kortslutning mellan nolla och jord.
Skriv svar