Fundering ang. ett kopplingsschema

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jagheterfredrik
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 december 2007, 17:18:58
Ort: Stockholm

Fundering ang. ett kopplingsschema

Inlägg av jagheterfredrik »

Hej!
Har gjort en propeller-klocka som en del av ett projekt och nu skulle jag vilja kolla med de med lite mer koll om det här schemat ser "korrekt" ut. Självklart menar jag om själva strukturen ser korrekt ut och om ni utifrån schemat skulle kunna bygga en liknande krets.

Tack på förhand!

Bild
hh
Inlägg: 322
Blev medlem: 9 maj 2006, 12:37:32
Ort: Karis, Finland

Inlägg av hh »

Jag är inte värst bra på PIC, men här kommer en liten början, nån som kommer senare har säkert mer fakta.

Några punkter:
7805 vill ha kondensatorer på båda sidorna (t ex 100uF på ingången och 10uF på utgången)
100nF kondensatorer mellan +5 och jord vid matningspinnarna
Kristallens kondensatorer skall gå från var sitt ben till jord (se datablad)
LED:arna bör ha strömbegränsningsmotstånd.

Sedan skulle det kanske vara skäl att lägga pulsingången på en interrupt-pinne, men det kan hända att jag är ute och cyklar...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

A1101 verkar bara vara ansluten mellan OUT och GND, är det rätt?
Spinky Spendrup
Inlägg: 75
Blev medlem: 4 december 2003, 19:14:27
Ort: Byn

Inlägg av Spinky Spendrup »

Ser ut som du använder Orcad? Jag förutsätter helt fräckt att det är så och ger tips utifrån det.

Obs, jag kan lite AVR, inte PIC men du får några tips ändå. :D

*Lastcapparna till kristallen, sitter de verkligen rätt?

*A1101, finns inga pin nummer. Faktum är att det ser ut som att du inte gjort en symbol av den alls utan bara ritat en rektangel. Eller? Dessutom är den felkopplad. Utgången ska kopplas till en processorpinne och dessutom via en resistor till +. INTE till + och via en resistor till processorn. Förresten kan du binda ett hårdvaruinterrupt till den där processorpinnen?

*Skriv 10k istället för 10kOhm Valuefältet på motstånden.

*D1-D7 drivs utan individuella seriemotstånd. Jag skulle satt ett på varje för att vara säker på att de lyser någorlunda lika starkt och att inget går sönder.

*Jag skulle tagit GND symbolen istället för VSS, som liknar VDD lite för mycket.

*Det är kul att dra trådar, men ibland blir det lite otydligt. Istället för att dra VSS till alla pinnar som behöver det kan du plutta ut symbolen där istället. De blir automagiskt ihopkopplade. Samma sak med utspänningen, sätt en symbol där istället. Du kan använda "Net name" för att binda ihop valfria pinnar/ledningar utan att dra en tråd mellan dem. Kan vara användbart när det är mycket som ska dras.

*Använd symbolen som ser ut som ett X som anger Not Connected på processorns pinnar.

*Någon konding på ut och ingången av 7805:an, kan ju vara trevligt. x
jagheterfredrik
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 december 2007, 17:18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jagheterfredrik »

Tack så jättemkt för alla reflektioner! Ska göra en uppdaterad version och slänga upp så får vi se om jag åtgärdat alla fel, tack så jättemkt så länge!
Användarvisningsbild
Xerxes
Inlägg: 248
Blev medlem: 25 januari 2004, 22:55:05
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Bara några utseenderelaterade tips, utöver de rent elektriska som nämnts:
* Rikta dioderna neråt, så blir det inte en härva av streck
* Använd symboler för VDD och VSS oftare, istället för att rita streck över hela schemat.
* VSS-symbolen är, som sagt, för lik VDD. Använd en "nedåtriktad" GND istället så framgår det tydligare.
jagheterfredrik
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 december 2007, 17:18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jagheterfredrik »

Har hittils använt diptrace, är inte jättenöjd så tänkte höra lite vad ni tycker man ska använda? Hörde orcad, är det något som rekommenderas?
Tack på förhand.
Spinky Spendrup
Inlägg: 75
Blev medlem: 4 december 2003, 19:14:27
Ort: Byn

Inlägg av Spinky Spendrup »

Vad var du inte var nöjd med i Diptrace? Vilken version använder du?

Jag har använt Orcad i snart 10 år men började leka lite med Diptrace privat i somras.

Smaken är som... men är här mina åsikter:

Orcad+
*Schema delen är bra, förutom version 10.5(?) som aldrig borde släppts.

*Schemasymboler går relativt snabbt att hitta och editera.

Orcad -
*Abnormt dyrt.

*Layout Plus som CAD kräver en hel del lärande innan man kan få ut något vettigt. Riktigt knepigt faktiskt.

DipTrace +
*Billigt.

*Väldigt intuitivt program.

*Lätthanterlig PCB layoutdel.

DipTrace -
* Tycker schemaeditorn glitchar lite med att få med sig ledningar och symboler när man flyttar runt dem. (kan vara en vanesak)

*Att leta schemasymboler i biblioteken är segt som tuggummi.
jagheterfredrik
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 december 2007, 17:18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jagheterfredrik »

Då provar jag att köra vidare på diptrace ett tag till. Många pratar om att använda VSS/GND och VDD mer, men hur visar jag att dessa kommer från 7805 och inte direkt från batteriet (kör 9V -> 7805)?
Spinky Spendrup
Inlägg: 75
Blev medlem: 4 december 2003, 19:14:27
Ort: Byn

Inlägg av Spinky Spendrup »

Sätt namn på symbolerna. Kolla här:
Bild
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

GND är kanske bättre namn på jord.
+5V är ok
Vbatt också.
jagheterfredrik
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 december 2007, 17:18:58
Ort: Stockholm

Nytt schema

Inlägg av jagheterfredrik »

Efter en lång tid har jag äntligen gjort klart mitt uppdatera schema.

Såhär ser det ut

Ser det bättre ut nu ?

Tacksam för feedback :)
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Två funderingar:
1. Är utgångarna för LEDs på PIC:en strömbegränsade? Vad blir effektförlusten i PIC:en på grund av detta? Klarar den av det? Motstånd skulle flytta effektförlust från PIC:en till motstånden.

2. Du borde ha mer än 10µF på ingången av 7805, speciellt om den matas via släpringar.
jagheterfredrik
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 december 2007, 17:18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jagheterfredrik »

1. Nej, det finns ingen strömbegränsning, vet att jag borde ha resistorer, men... det blev inte så :P

2. Sitter bara 10µF där, borde sitta 100 men nej det är inte via släpringar, kommer direkt från batteriet.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Aha. Då räcker kanske 10uF... Men jag undrar, vad gör en PIC om man nästan kortsluter utgångarna på det där sättet? Är de byggda för att klara det?
Skriv svar