Kom över 8st kondingar idag på jobbet från apparatur som skulle skrotas, de är ju så stora och fina så jag kunde bara inte låta dem slänga dem
Funderade på om man kan ha dem till en förstärkare, men spänningen är kanske generellt för låg? har varit sugen på att bygga ett steg från AOL där matningsspänningen är -+42Volt men i beskrivningen till nätdelen så har de 100volts kondingar! 4*10000uF och det känns häftigt? de går ju mellan -42-0- +42 så varför måste de vara på 100Volt då?
Hur som helst dessa är på 50V 67000uF och om jag inte kan ha dem till en förstärkare så vad kan man annars ha dem till? överseriös spänningskub kanske..
Du kanske skulle behöva utjämnings motstånd men du kan ju seriekoppla dem parvis och paralellkoppla paren, då får du en bank på 268mF som klarar 100V. Typ två tredjedelar av det de rekomendade.
krångla inte till det, ska du ha under 50 v så klarar du dig med 50v kondingar, du får lite kortare livsläng om du har dom nära max spänning, men 45 v på 50 v kondingar är helt ok , bara annvänd och se glad ut, kolla så du har likriktarbryggor som är aningens överdimensionerade så dom klarar strömspikarna som kommer med stora kondingar
Du får bara dimensionera trafon så att inte spänningen stiger för mycket vid låg last.
Tack vare den enorma kapacitansen kommer du inte få mycket rippel = du tappar inte i effekt heller.
enda abert förutom gryms tanke på strömspikar är att jag antar siffrorna 9111L +95C är antagligen batchnr o datumkod samt temptålighet.
9111 betyder fm vecka 11 år 1991. en elektroly som gått i snart 17 år kan börja närma sig slutet av sitt liv ,även om dessa är bra kvalitet så räkna inte med att du kan får 17 år till av den fn går de alldeles utmärkt dock.
Det var lite pyssel att få tag i komponenter till det steg jag först tittat på, efter lite eftertanke så ska jag bygga ett steg med mindre effeekt men lite mer lätttillgängliga komponenter!
En HexFet på 60W också den från AOL nr 11/93 (jag har köpt upp mig på massor av gammla nummer med)
Där kör de separata nätdelar till varje kanal, kan man rationalisera detta till en utan att försämmra för de separata förstärkarna nämnvärt? även här har de 4*10mF 50V på varje nätdel, jag kommer -om lådan tillåter- köra med 4*67mF 50V så det bör väl knappast hamna i underkant för båda förstärkarkorten?! Även om de har ett par år på nacken
Trafon som ska vara ursprunligen är 2*25V 160VA så en som är på minst 300VA eller helst 400VA borde göra susen då...
Förresten så har de motstånd i serie med + och - på varsin sida om kondensatorbanken i strömförsörjningen, 2*0,1ohm 5W före på + och likadant efter på såda sidor, behöver dessa omdimensioneras eftersom jag ska drava båda korten med samma nätdel? 4*0,2ohm istället eller vad?
Ska kolla tillverkningsdatumet för apparaten de satt i om det är så att det är året de är tillverkade, har för mig att de är långt nyare än 91 iallafall! men det säger ju inget om hur gammla kondingar som tillverkarna har satt i den men med tanke på hur påkostat allt är den så...