TV med missfärgning
TV med missfärgning
Mina svärföräldrars TV hittades liggandes på golvet en eftermiddag dom kom hem från jobbet. Anledningen stavas nog k-a-t-t. Den har fallit framåt från dess TV-bänk som är kanske halvmetern hög.
Sedan dess har det uppstått missfärgningar längst upp till höger i bilden. Ungefär från mitten av TV:n börjar missfärgningen sakta, till att bli riktigt kraftig uppe i hörnet. Gradvis alltså.
Missfärgningen kan beskrivas som lilaaktig, lite grön ibland. Beror lite på vad som är där. Helt klart är färgen kraftigt förvrängd.
Vad kan ha orsakat detta, och kan man göra något åt det tror ni?
TV:n är inte så gammal, men det är en vanlig Samsung CRT enklaste modell.
Sedan dess har det uppstått missfärgningar längst upp till höger i bilden. Ungefär från mitten av TV:n börjar missfärgningen sakta, till att bli riktigt kraftig uppe i hörnet. Gradvis alltså.
Missfärgningen kan beskrivas som lilaaktig, lite grön ibland. Beror lite på vad som är där. Helt klart är färgen kraftigt förvrängd.
Vad kan ha orsakat detta, och kan man göra något åt det tror ni?
TV:n är inte så gammal, men det är en vanlig Samsung CRT enklaste modell.
Ja det "borde" vara skit med hela bilden då det brukar vara hela masken som rubbas men tex bara ett hörn kan mycket väl lostna. Har sett en TV hos en TV rep. firma jag jobbade hos en liten tid och där hade en kund tappat sin TV på väg ut från butiken. Det var i ena hörnet på skärmen en ordentlig missfärgning men ingen annan stans och vi testade allt men det visade sig till slut vara skuggmasken som var orsaken och alla avlänkningspolar m.m. var helt ok. Kunden hade ingen försäkring på den heller stackaren så den vara bara att slänga för ett nytt rör inkl arbetet och injustering m.m. skulle gå på mer än vad TV kostat kom vi fram till. Kändes så fel när den hamnade i kontainern.
> Prova att stänga av den med strömbrytaren.
>å "prova" ? Gör inte alla det varje kväll ??
Nej
Min gamla tv som tidigare stängdes av när myrornas krig startade.
Får numera jobba hela natten när jag somnar ifrån den
Någon har ju bestämmt att vi måste ha tvprogram hela natten på alla kanaler ?
"Skall installera timer men inte hunnit"
>å "prova" ? Gör inte alla det varje kväll ??
Nej
Min gamla tv som tidigare stängdes av när myrornas krig startade.
Får numera jobba hela natten när jag somnar ifrån den
Någon har ju bestämmt att vi måste ha tvprogram hela natten på alla kanaler ?
"Skall installera timer men inte hunnit"
speakman
Du skulle kunna prova att avmagnetisera den en gång innan du slänger den, det skall ju vara ett speciellt avmagnetiseringsvertyg till detta men en högtalarmagnet funkar nästan lika bra.
Prova att närma magneten i cirkulerande rörelse runt den missfärgade fläcken, gå inte närmare glaset än 1 cm, för sedan bort magneten sakta hela tiden under en cirkulerande rörelse.
Kjelle
Du skulle kunna prova att avmagnetisera den en gång innan du slänger den, det skall ju vara ett speciellt avmagnetiseringsvertyg till detta men en högtalarmagnet funkar nästan lika bra.
Prova att närma magneten i cirkulerande rörelse runt den missfärgade fläcken, gå inte närmare glaset än 1 cm, för sedan bort magneten sakta hela tiden under en cirkulerande rörelse.
Kjelle
-
Har man väldigt tur har avlänkningen bara åkt fram eller bak efter bildrörshalsen i så fall blir det bra om man drar avlänkningsenheten framåt eller bakåt längs halsen. Brukar vara en låsning man ska lossa först.peter555 skrev:Troligen har avlänkningsspolen med tillhörande kompensationsmagneter rubbats, jobbigt att justera. Även hålmasken på framsidan av bildröret kan ha deformerats, ännu jobbigare. Stor risk att den får gå till skroten.