Det började inte så bra, jag anlitade Schenker till att köra den från Stockholm till Ronneby men dom dök inte upp på bestämnd dag utan först 6 dagar senare hämtade dom den trots dagliga telefonsamtal och löften om "idag hämtar vi den". Till slut kom den i alla fall fram - dagen innan jag åkte på semester.
Jag hann inte mycket mer än att få in den under tak, borsta bort den värsta rosten och olja in den ordentligt men ungefär så här såg den ut:

Som synes står den kvar på lastpallen och kommer nog att göra så ett bra tag till. Inte för jag vet hur jag ska få av den från pallen men det löser sig när det blir dags. Bordet är 1200X320, ISO40 spindel på 4.5kW och den väger runt 1600kg. Tyvärr ingick det inga som helst tillbehör så det har jag också börjat köpa på mig - skruvstycke, borrschuckar, verktygshållare, spännjärn etc.
Och eftersom det trots allt är ett elektronikforum så kommer här även en bild el-skåpet. Den gamla styrning har blivit rätt brutalt bortslaktad, det hänger knippen med avklippta kablar lite överallt så det blir en rejäl genomgång så småningom.

Från början var min tanke att använda den befintliga servoförstärkaren och köpa Pixie-kort från Skyko som interface mellan Mach3 och maskinen men det visade sig att Skyko inte längre säljer dom korten till andra än befintliga kunder så nu är jag helt inne på att byta servo-förstärkarna till nya moderna. Något som inte är alldeles enkelt/billigt att hitta till motorer på 160V, 24A kontinuerligt...
Hur det än blir så ska jag i alla fall monter encodrar på motorerna då dom endast har tacho-återföring idag. Här är en bild på motorn till X-axeln bredvid den motor som får tjänstgöra som encoderdonator. (Nån som känner igen den?)

Motorn är 132mm i diameter och ca 400mm lång. Det här är som sagt motorn till X, den är lite mindre än motorn till Z-axeln och drar "bara" 19A vid max kontinuerlig belastning, då ger den nästan 9Nm.
Motorerna saknar axel i bakänden men som tur var så fanns där en invädig gänga i axeln så det var rätt lätt att sätta dit en bakre axel. Jag tog av bakstycket och svarvade den jämn:

Sedan tillverkade jag tre 'adapterplattor', en för varje motor, tre axlar och ett litet centreringsverktyg. I spåret i plattorna ska det sitta en o-ring som tätning.

Sen skruvade jag dit axeladaptern och låste den med lite Loctite och kollade rundgångsnogrannheten.

Och här har vi den färdigkonverterade motorn:

En svarvad kåpa kommer att sitta över som skydd så småningom.
Just nu lutar det skarpt åt att det blir drivsteg från Grantie Devices. Dom ger bara 10A vilket ju bara är hälften av vad motorerna klarar men jag har räknat lite på det och det känns som att det borde räcka. Jag har beställt ett drivsteg från CNCDrive som jag ska utvärdera men ärligt talat så tror jag inte riktigt att det håller måttet - det är nästan FÖR billigt - men vi får se.
På själva maskinen så är det lagerbyte för kulskruvarna och allmän genomgång som pågår. Sedan skall det tillverkas nya motorfästen (dom som satt på var för bedrövliga) och nya tandremshjul till motorer och kulskruvar.
Uppdateringar kommer.
/H.O