billig pic18f prommer?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
stoffe
Kontakt:

billig pic18f prommer?

Inlägg av stoffe »

hej, jag har knappt hållt på med nånting gällande picar, men nu ska jag flasha en pic18f2620 till ett 1541-III projekt. men jag hittar ingen ritning på någon billig och enkel prommer som jag kan få bekräftad fungerar. jag sökte först på forumet, för detta bör det ju ha nämnts något om förut. men hittade inget.

tacksam för svar!
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Prommer? :S
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kan du mena en programmerare, alltså en enhet som överför programmet från PC'n till kretsen?

I så fall är WISP648 (kolla med sodjan) grejen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Gäller det bara *en* PIC *en* gång, så är det enklaste att
fråga någon (t.ex mig).

(Men visst, du får gärna köpa en programmerare också... :-) )
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

hej! ja precis, det gällde egentligen bara en pic en gång eller två pic en gång, det blir två gånger en gång iof. jaja men så äre. men jag tänkte om det fanns någon billig och enkel bara. heter det inte prommer? trodde det hette så, jag byggde en ludipipo en gång, en programmerare till 16F/C84. men den fungerade inte riktigt som jag ville dock. blev liksom konstigt. varje gång jag läste av data från chippet så fick jag olika hex-koder. hur som helst.

den där programmeraren på JESCAB, fungerar den under linux?

funderar på att beställa en sån, många olika pic-kretsar stödjs ju av den. fast jag förstår inte hur man löser det med kretshållaren? har man en sån där hållare med arm? sån som brukar vara turkos? (vet inte vad det heter)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det bara två du vill ha in ett färdigt program i skulle jag länka till filen och fråga om det är någon som kan göra det för ett bra pris. Har du lite tur så har denna någon kretsar så det bara behövs porto åt ett håll.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

WISP'en är en ICSP vilket betyder "In-Circuit Serial Programmer" och den använder man vid att koppla upp PIC'en som den ska sitta i kretsloppet, sedan kopplar man till WISP'en och skickar in programmet. Sedan resettas kretsen och programmet kör.

Under tiden kan man sitta och testa och programmera innan nästa version läggs in och man behöver INTE flytta kretsen eller liknande.

Självklart kan man vara tvungen att göra vissa tillpassningar i vissa lägen men oftast ser man till att hålla programmeringspinnarna fria.

Jag har en PICStart+ med uppgradering, jag kan bränna ett par kretsar åt dig för en mindre summa och det finns det andra som kan också, om du inte behöver en programmeringsenhet (man kan kalla den "flasher") kan det nog löna sig att köpa in den tjänst.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> den där programmeraren på JESCAB, fungerar den under linux?

Programmeraren och programmeraren... :-)

Ett av de *program* som används på (t.ex) en PC (för att styra/kontrollera programmeraren),
XWisp2 (vilket nog är det som de flesta använder), finns även i Linux version.

Jag har även ett antal 40-pin ZIP hållare om du vill koppla upp en
liten egen programmeringshållare. Sätt den på en bit experimentkort
och fixa kablar mellan Wisp648 och ZIF-hållaren.

"Prommer" förknippar nog de flesta med de gamla programmerare som
användes för att "bränna" PROM'ar...

Men som sagt, om det är en färdig HEX fil, så kan jag snabbt "flasha"
ern 18F2620, den råkar ingå i mitt sortiment : http://www.jescab.se/Prod_PIC.html .
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Hej igen, jag har byggt ihop wisp648an som jag köpte av dig sodjan. den blinkar dock tre gånger snabbt ser det ut som. sen har jag väldiga problem med det där pyhton baserade programmet som följde med linux. kommandot CONNECT resulterar i en programkrash. jag har linux som operativsystem. fast jag ser att att ansluter via rs232 porten. finns det verkligen inget annat program till linux som man kan använda för denna pic-programmerare? har ej testat windowsprogramvaran i wine än.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag vet inget om någon Python programvara för Linux.
Jag brukar köra XWisp2 från www.robh.nl och där ska det
finnas en Linux version, vad jag har förstått.

> den blinkar dock tre gånger snabbt ser det ut som.

Vad menar du med "dock" ?
Det är helt rätt och talar om att firmware'en "lever"...
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Sodjan: Om jag inte misstar mig så är Xwisp på http://www.voti.nl/xwisp/n_index.html skrivet i Python och antar att det är denna som stoffe menar. Personligen skulle jag rekommendera Xwisp2 som Sodjan länkar till då denna är betydligt smidigare.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

sodjan skrev: "Prommer" förknippar nog de flesta med de gamla programmerare som
användes för att "bränna" PROM'ar...
En modern sådan kan förvisso även bränna PIC, AVR osv förutom EPROM, så gör jag när jag programmerar PIC'ar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Menar du i produktion eller i experiment?

Om du gör det i experiment har du totalt missat något och där kommer WISP648 (eller liknande ICSP) in. Ingen flyttande av krets, bara koppla in och låta vara tillkopplat, programmera/debugga och sedan "blåsa in" den nya version med ett par knapptryckninger och testa.

Jag kan programmera PIC med min Dataman S4 också men jag vill inte, jag kan även koppla in min PICStart+ och köra den väg men WISP'en är likaväl den enda jag har liggande framme.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför föredrar du wisp648 framför picstart+?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

ICSP helt enkelt!

Ska jag tillverka småserie har jag skaffat en IC-klämma som jag "hooker" fast WISP-sladdarna fast på, sedan är det bara att spänningssätta enheten och ladda in programmet varefter jag utför funktionstest.

Erfarenheten har visat mig att det är en hel del snabbare än att programmera kretsar, sedan löda i dom och sedan funktionstesta.

Håller man på med specialanpassning av mjukvara (händer ofta för mig) är det guld att kunna testa den färdiga enhet och skulle man ha flippat en bit åt fel håll är det snabbt fixat.

Så PICStart+ i all ära men det är snabbare och enklare med WISP'en.
Skriv svar