Batterikapacitet? Hur utläsa grafen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mattiasborg

Batterikapacitet? Hur utläsa grafen?

Inlägg av mattiasborg »

Tja

Kollar på ett 12V blybatteri på Biltema. 12V 2.9Ah.

Jag hade tänkt mig att ett sånt batteri skulle klara t.ex. en 20W halogenlampa (ger 1.67A) i ca 90minuter...

men om jag kollar batteriets datablad och dess graf: http://www.biltema.se/Archive/Documents ... 80-407.pdf
så fattar jag det som att det snarare handlar om 30 minuter.
Det är en väldig skillnad och negativt för mig isåfall. Har jag tolkat grafen rätt?
/M
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla på linjen för 1,74 A så ser du att du har ungefär en timma

men det frestar på batterierna om du laddar ur dom helt, xxargs har skrivit en del om detta på forumet, på ett mycket bra sätt
xxargs

Inlägg av xxargs »

tiderna/last stämmer ganska bra med databladet för biltemas batterier.

Biltema är faktiskt föredömlig med tom. medskickad info i det här avseendet, dom flesta anndra blybatteritillverkare gör inte detta.

Skall du ha typ 90% urladdning på kort tidsrymnd så föreslår jag NiMh-batterier istället - R6-typ är på mellan 2.2 - 2-7 Ah idag och du behöver ca 10 stycken för att ersätta ovanstående blybatteri spänningsmässigt. Skall du promt ha >= 2.2 Ah så får du ta dubbel uppsättning alternativ 'fulla' R14 och R20 batterier.

(med 'fulla' menar jag batterier som har mycket högre kapacitet än 3300mAh stämplat, det som fins i handeln numera är ofta ompackade R6-batterier i annan plastkåpa)
Skriv svar