Kan man köra en 7805 utan kondingar?
Kan man köra en 7805 utan kondingar?
Vad är problemet med att använda tex en 7805 utan de kondingar som står på databladet?
Är värdena och typen av kondingar kritiska?
Är värdena och typen av kondingar kritiska?
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
För egen del störde jag ut radion när jag inte använde kondensatorerna på (i mitt fall) en 7805.RRacer skrev:Som jag har förstått det så kan en 78xx börja självsvänga om man struntar i kondingarna.
Det kostar inte många ören, och kan förhindra en massa problem.
"Är värdena och typen av kondingar kritiska?"
Det blir ju inte en explosion om du använder en kondensator med gissningsvis 10-15%
"Det finns oftast en anledning till att komponent-tillverkare skriver datablad! "
Ja det gör ju det! De vet oftast bättre än andra hur komponenten fungerar!
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Ett alternativ för en 7805 om man inte vill köra med extra kondingar och vill göra snabba uppkopplingar ärDE-SW050 som är pinkompatibel med 7805.
Ganska kool idé. De har även justerbara versioner och även klarar låga och höga matningsspänningar.

Iofs ganska enkel kontruktion så man kan ju göra egna också från scratch.
Ganska kool idé. De har även justerbara versioner och även klarar låga och höga matningsspänningar.

Iofs ganska enkel kontruktion så man kan ju göra egna också från scratch.
:Kan man köra en 7805 utan kondingar?
Det går alldeles utmärkt, i alla fall gjorde de det för mig i många år förr när man hade näsan i labbplattan dygnet runt.
Det var dock på den tiden då datablad var nått man fick tag i om man hittade nått företag som hade en fax som man kunde få låna dit Elfa kunde faxa över databladet.
Det går alldeles utmärkt, i alla fall gjorde de det för mig i många år förr när man hade näsan i labbplattan dygnet runt.
Det var dock på den tiden då datablad var nått man fick tag i om man hittade nått företag som hade en fax som man kunde få låna dit Elfa kunde faxa över databladet.

det är en ganska stor skillnad mellan olika fabrikats 78xx/79xx, en del fungerar bra utan kondingar, en del får fel om man inte har dom
det kluriga kan vara att även om man får det att funka en gång så kanske det inte fungerar nästa
och att om man mäter så har man 5 v i medel, även om den svänger +-2v
har brännt en kretsar för 300kr bara för att jag inte hadde stor konding nog på utgående på en sak jag snabbt slängde ihop för att prova, icke kul
så numera så har jag alltid kondingar på båda sidor regulatorn, och gärna lite en bit bort på konstruktionenrna
köpte en försvarlig hög plastkondingar för detta av en från forumet, man kan lätt göra av med några hundra på ett år om man har tur, och dom är värda vartända öre, för får man fulfel som tar tid att felsöka eller trasiga kretsar och man inte vat varför kan man bli tokig
det kluriga kan vara att även om man får det att funka en gång så kanske det inte fungerar nästa
och att om man mäter så har man 5 v i medel, även om den svänger +-2v
har brännt en kretsar för 300kr bara för att jag inte hadde stor konding nog på utgående på en sak jag snabbt slängde ihop för att prova, icke kul

så numera så har jag alltid kondingar på båda sidor regulatorn, och gärna lite en bit bort på konstruktionenrna
köpte en försvarlig hög plastkondingar för detta av en från forumet, man kan lätt göra av med några hundra på ett år om man har tur, och dom är värda vartända öre, för får man fulfel som tar tid att felsöka eller trasiga kretsar och man inte vat varför kan man bli tokig