Kan man köra en 7805 utan kondingar?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Noxin

Kan man köra en 7805 utan kondingar?

Inlägg av Noxin »

Vad är problemet med att använda tex en 7805 utan de kondingar som står på databladet?
Är värdena och typen av kondingar kritiska?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Varför frågar du ? Gör som det står så slipper du bry dig.
Värderna kan säker variera lite, men de bör nog
vara av rätt typ (elyt/ker o.s.v) och ligga i samma område i alla fall.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Du kommer få rippel och lätt ostabil spänning, ej att rekommendera! Gör som Sodjan säger: följ tillverkarens rekommendationer, det finns en anledning till att dom ritat in externa kondingar! :twisted:

/PeterH
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Som jag har förstått det så kan en 78xx börja självsvänga om man struntar i kondingarna.

Det kostar inte många ören, och kan förhindra en massa problem.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Räcker det med kondensator på den reglerade sidan..?
(kan vara bra å veta för snikvarianterna :D )
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

vad exakt är *snikvarianter*??? varför ska du bara ha hälften av dom nödvändiga komponenterna?

Skiter du i att lyfta på locket när du går på muggen bara för att du låst dörren? :wall:

Det finns oftast en anledning till att komponent-tillverkare skriver datablad!

/PeterH
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

RRacer skrev:Som jag har förstått det så kan en 78xx börja självsvänga om man struntar i kondingarna.

Det kostar inte många ören, och kan förhindra en massa problem.
För egen del störde jag ut radion när jag inte använde kondensatorerna på (i mitt fall) en 7805.

"Är värdena och typen av kondingar kritiska?"
Det blir ju inte en explosion om du använder en kondensator med gissningsvis 10-15%

"Det finns oftast en anledning till att komponent-tillverkare skriver datablad! "
Ja det gör ju det! De vet oftast bättre än andra hur komponenten fungerar!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Snikvariant kan vara något man slänger ihop på ett labbkort för att testa någon setup. Eller om man saknar komponenter för att leverantörer stängt för tillfället.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

blueint: Varför köra snikvariant när du kan ta en kondensator med närliggande värde??
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ett alternativ för en 7805 om man inte vill köra med extra kondingar och vill göra snabba uppkopplingar ärDE-SW050 som är pinkompatibel med 7805.
Ganska kool idé. De har även justerbara versioner och även klarar låga och höga matningsspänningar.
8)
Iofs ganska enkel kontruktion så man kan ju göra egna också från scratch.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Annars har jag för mig att Sodjan säljer små kretskort med 7805, kringkomponenter och tre stift som man enkelt stoppar i i en labbplatta (rätta mig om jag minns fel Sodjan).

/PeterH
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

:Kan man köra en 7805 utan kondingar?

Det går alldeles utmärkt, i alla fall gjorde de det för mig i många år förr när man hade näsan i labbplattan dygnet runt.
Det var dock på den tiden då datablad var nått man fick tag i om man hittade nått företag som hade en fax som man kunde få låna dit Elfa kunde faxa över databladet. :wink:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det är en ganska stor skillnad mellan olika fabrikats 78xx/79xx, en del fungerar bra utan kondingar, en del får fel om man inte har dom

det kluriga kan vara att även om man får det att funka en gång så kanske det inte fungerar nästa
och att om man mäter så har man 5 v i medel, även om den svänger +-2v

har brännt en kretsar för 300kr bara för att jag inte hadde stor konding nog på utgående på en sak jag snabbt slängde ihop för att prova, icke kul :dead:

så numera så har jag alltid kondingar på båda sidor regulatorn, och gärna lite en bit bort på konstruktionenrna

köpte en försvarlig hög plastkondingar för detta av en från forumet, man kan lätt göra av med några hundra på ett år om man har tur, och dom är värda vartända öre, för får man fulfel som tar tid att felsöka eller trasiga kretsar och man inte vat varför kan man bli tokig
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

78xx kan börja självsvänga utan kondingar, har själv varit med om att en small redigt högt på ett experimentkort
gripner

Inlägg av gripner »

najs den där DE-SW050, synd bara att verkningsgraden va ganska låg :cry:
Skriv svar