MIG/MAG-svetsning - Teknik/Utrustning

Användarvisningsbild
DjAlbert

MIG/MAG-svetsning - Teknik/Utrustning

Inlägg av DjAlbert »

Tänkte lära mig svetsa ordentligt nu. Tidigare har svetsarna blitt nått i stil med vad man hitter i en stor effektbrytare som vart misshandlad. Inte så fina med andra ord. :?

Tänkte att vi skriver om teknik , utrustning och sånt här , en allmän svetstråd typ.

Så nu tänkte jag börja med några frågor:

Vad jag förstått är skillnaden på MIG o MAG att vid MIG så används Skyddsgas o vanlig tråd och vid MAG så används flusstråd och ingen gas , är detta korrekt ? Kallas detta för Gasbågssvetsning ?

Har en Italiensk 1-fas 130A MIG-svets från -89 med enbart kombinerad ström och trådinställning på , 6 eller 10 olika lägen , en svart/orange sak med trasig jordklämma som sätts fast med en svetstång , är detta en bra svets att börja med?

Min far kan svetsa hyffsat med denna , trots att han inte heller igentligen "kan" svetsa.

Vad heter gasen som är i flaskan ? Är det Argon eller ? 200 Bar , är de det samma som 200 Kg ? Flaskan jag har är en köpt flaska , normalstor sak. Dock laddas den gratis av min far på hans arbete, själv måste jag pröjsa även på jobbet.

Hmm Vart en del frågor , men ja , jag bara svetsat två-tre ggr.. Slängde i sladden , vred på kranen på flasken , ställde ratten på läge 3 o drog två-tre strängar , sen la jag ner .. Såg absolut inge fint ut. Så nu undrar jag om ni kan ge tips o råd o även svara på mina frågor.

Jag tycker vi kan diskutera MIG/MAG i denna tråd , så allt MIG/MAG-snack är välkommet , dock ej "pinne" , då MIG/MAG är ett tillräckligt stort ämne.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Liknande frågor har diskuterats i andra trådar, kommer ihåg att någon förklarat skillnaden MIG/MAG tidigare.

Jag ska försöka erinra mig lite, det var många år sedan jag själv fick någon utbildning i detta ämne.

MAG-svets är det som dom flesta använder, fast nästan alla(amatörer iaf) kallar det MIG.

Svets och slangpaketet är samma i båda fallen, däremot skiljer skyddsgasen. Jag tror även att svetstråden skiljer, men är osäker där.

Vid MAG(Metal Active Gas)-svetsning används en Aktiv skyddsgas, vanligast en som heter 'MISON-25'. Jag vill minnas att det är en blandning av Argon och Kolsyra med en gnutta Kväveoxid.

MIG(Metal Inactive Gas)-svetsning använder en inaktiv gas, bestående av Argon.

Det finns även flussfylld svetstråd, som man använder utan skyddsgas. Vet inte vad det kallas att man svetsar då.

Några länkar:
Mison skyddsgas
Svetskommissionen
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Idiotiskt att man inte får citera sista inlägget :P

Nu ska jag börja med att säga att jag inte är någon expert på detta, men jag har svetsat en hel del, mest MIG/MAG, men även pinnsvets och gas, både privat och i arbetet (numera lekar jag dock med datorer på jobbet istället :) )

Skillnaden mellan MIG och MAG är gasen, MIG har inert (inaktiv typ) gas, medans MAG har active, aktiv gas.. det folk i allmänhet kallar MIG-svetsning är vanligen MAG-svetsning, alltså med någon gas blöadning med kolsyra, oftast mison som är argon+kolsyra.

Vad man kallar svetsning med flusstråd har jag ingen aning om, det är ju inte heler något som används seriöst vad jag vet, utan mer för leksakssvetsar som folk försöker fusklaga bilen med innan besiktning. (resultatet brukar bli efter det också.)

Din svets är nog mindre lämplig att lära sig på, även om det går.. jag lärde mej själv att svetsa MAG på en sunkig hemmasvets, iofs med gas (mison) men kassa inställningsmöjligheter och kasst munstycke, när man sen skulle svetsa med en riktig svets så var det som natt och dag, det var hur lätt som helst :)

Den svetsen hade steglös trådmatning och sen två lägen för ström och två för spänning, antar jag att det var iaf för det var skumma symboler på knapparna så man fick köra på känn :) ..jag hade dessutom en gasklocka på tuben som inte var avsedd för mison så den var graderad i bar istället för l/min så man fick ställa det på känn också :)

Den vanligaste gasen är mison, som är en blandning av argon och kolsyra (blandningsförhållandet kan variera, kolla siffran efter), men man kan också köra på ren kolsyra, ren argon eller andra udda gaser (helium tex) ..Är den en (ärligt) köpt flaska så är det en 5L-flaska, det är det största man får ha som privatperson, större flaskor hyr man och förr krävdes iaf ett registrerat företag för detta.

Det bästa sätet att lära sig är om någon som kan svetsa ställer in allt åt dej, sen övar man på rena fina plåtbitar..

ATt försöka greppa alla inställningar OCH själva svetsandet samtidigt är tämligen svårt..

Jag rekommenderar också att köpa ett elektroniskt svetsglas i en svetshjälm.. det underlättar enormt..
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Tack för alla svar , kände att jag inte riktigt fick svar på det jag ville i de andra trådarna.

Flaskan är ärligt köpt. Har både tryckmätare o liter/minut på min regulator.
Jag är tämligen säker att jag inte har nått bubbel i min gas , så då måste de va MIG ja sysslar med då.
Ringde min far o fråga vad det var han hade tappat i flaskan o de va Argon

Har jag fel när jag säger att Bar är samma sak som Kilogram ?
alltså , när jag vrider på flaskventilen så ställer sig mätaren på ca 100 Bar , är det då 100 Kg i flaskan ?

Och jag ljög lite förut , jag hade visst två rattar på min svets.. En för trådhastigheten o en för krämen.

Funderar på att fråga min svärfar nästa helg om han kan ge mig en liten snabbkurs , då han är utbildad svetsare,så kan han visa hur jag ska ställa in svetsen , då han ska låna den...

Det med elektroniskt glas i hjälmen funderar jag skarpt på , den där saken man håller i ena näven är ju rena skiten.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har i alla åren (23 år ån så länge) kört med ren CO2 som skyddsgas utom då jag svetsade mitt rostfria syrafasta avgassystem till min 245'a, då hyrde jag en argon-tub.

Största lagliga privata tub är 6L, inte 5. Min är en gammal brandsläckare som jag hittade på tippen, jag har fått bytt kran och testat den.

Har elektronisk hjälm, värd varenda öre!

Precis som skrivs är skillnaden mellan MIG och MAG enbart gasen, tråden är den samma, jag har hört om flussfylld tråd men jag har aldrig testat och kommer aldrig att testa det heller!

"Har jag fel när jag säger att Bar är samma sak som Kilogram?"
Jepp! Trycket i tuben har INGET med innehållets mängd att göra. Har du CO2 i gasen är den kondenserat och trycket är konstant (temperaturpåverkad dock) fram till tuben är tom.

Skaffa en badvåg om du vill veta hur mycket det är kvar, man vägar tuben och drar av vikten för själva tuben som är (ska vara) stämplat i den.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ytterligare lite förtydliganden:
Kondenserad gas såsom koldioxid (CO2, kolsyra): väg flaskan och dra i från taravikten.
Icke kondenserad gas såsom argon mfl flasktryck x flaskvolym= mängden gas.

Flussfylld tråd används av dem som tycker att flaska regulator mm är för dyrt.
Flussfylld tråd lär avge en hel del otrevliga gaser i röken, vilket inte är så nyttigt.

Det kan vara svårt att få en hemmagjord kolsyreflaska påfylld, då dessa inte är godkända, och med dagens regler är de i princip förbjudna.

Argon och alla andra gaser kan endast användas i riktiga flaskor, då de inte fylls på utan ingår i ett utbytes system.

Gasflaskor större än 5l (6l CO2) är alltid hyresflaskor då de måste tryckprovas och besiktas med jämna mellanrum (för ett 20-tal år sedan kunde man friköpa dessa också), kan vara svårt för privatpersoner att hyra dessa dock.

Alla hyresflaskor har en unik identitet, vilken registreras när de lämnas ut, därför är det meningslöst att "köpa" en sådan (det är bara den ursprungliga hyresmannen som kan byta ut den), hittar man en sådan till salu är det ALLTID stöldgods.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Gasflaskor större än 5l (6l CO2) är alltid hyresflaskor"
FEL!!! eller på sätt och vis rätt.

Man kan köpa sig in i ett bytesystem där man köper sig en 6L CO2, den ägar man då. Man får den påfylld vid att byta in den och man betalar då lite extra för den 5-åriga tryckprovning och evt. slitage på tuben, de håller ju inte evigt. Det finns INGET identitetskrav på den person som byter tuben, det finns dock krav på att tuben är "i systemet".

Min tub, som alltså är en gammal brandsläckare, ägar jag alldeles lagligt! Jag var hos ett respekterat firma och få den tryckprovad, de bytte även kran och fyllde den.

När jag ska ha fylld den igen måste jag dit (eller till liknande företag) och är den inom 5-års godkännandet fyller de den igen utan knussel, annars får de testa den igen och håller den inte... ja, då har jag ingen tub.

Jag ägar även (fullt lagligt) 2 st 10L 200 bar dyktuber.

Så att det är olagligt att äga tuber över en viss storlek är skitsnack, att det är svårt att hyra större tuber med "svetsgas" är fel också, enda problemet är att de är skittunga.

Det kan sannolikt finnas restriktioner om det är farliga gaser (brandfarliga, giftiga...) men det är en annan sak.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Avråder starkt från att haka på systemet med hyrtuber om man inte "måste" Om, ring informationen och kolla upp alla detaljer i avtalet först, glöm inte heller kolla saker som förvaringsbestämmelser, etc... (så att du får ny, aktuell information)

Annars är väl mitt tips att utöver läsning här låna några bra verkstadshandböcker om ämnet på biblioteket, bunkra upp ett rejält förråd av spillbitar sedan är det mest bara att nöta på (öva med att hitta balans i inställningar på gastryck, styrka vs elektrodmatning, etc i förhållande till materialstycket) tills det sitter, brukar ta ett bra tag att lära sig bra. :)

Lycka till! och sist men inte minst, ha kul! :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ok, men nu är det ju iaf så att vad det gäller "svetsgaserna" (främst mison/acetylen/oxygen) så är det 5l tuber som gäller om man vill slippa hyresavtal.. och det var väl ändå svetsgas som avsågs.

Sen vad man kan ha i sina dykartuber eller brandsläckare känns ju inte så relevant, jag vet att folk envisas med att köra på brandsläckare (ibland med tveksamma kopplingar mellan kranen och klockan dessutom) till svetsning och att det funkar, men det känns som att det finns en anledning att man använder mison istället.

Har dock aldrig testat själv med kolsyra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

IceCap, nu menade jag svetsgaser iofs.

Det finns begränsningar för hur mycket riskklassade gaser som får förvaras i bostäder, kommer dock inte ihåg dessa gränser, en P6a gasol är i princip gränsen ungefär, det beror dessutom på hur den förvaras.
Man får till exempel inte förvara en gasolflaska i ett lägenhetsförråd, och max nått kilo gasol i lägenheten, typ.

Om man köper en 6kg flaska för CO2 så blir man i princip med i utbytessystemet, eftersom man normalt byter flaska, och inte fyller den.

När det gäller till exempelvis AGA, så kan man, mig veterligen inte lämna in en 20l flaska utan att ha kundnummer, eftersom returen måste registreras på någon.

När det gäller "brandsläckare" så kommer det att bli problem gissar jag eftersom PID (tryckkärlsdirektivet) är rätt tufft då alla tryckkärl skall vara spårbara, vilket innebär att man inte får provtrycka dem om man inte har "data" för flaskan (svårt att förklara).
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

Icecap skrev:"Har jag fel när jag säger att Bar är samma sak som Kilogram?"
Jepp! Trycket i tuben har INGET med innehållets mängd att göra. Har du CO2 i gasen är den kondenserat och trycket är konstant (temperaturpåverkad dock) fram till tuben är tom.
trycket i tuben har väl ALLT att göra med hur mycket gas det är i?

en 5L flaska med 200bar innehåller 1kbm gas......
en 10L flaska med 100 bar innehäller 1kbm gas.... unt so vidare :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad ICECap menade är kondenserade gaser, inte komprimerade
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är väl tryck testningen som ska kunna spåras. När det gäller lägenhetsförråd är det så att det är källaren som totalt har en begränsning. tror att det är 10l bensin tex. Så det blir inte mycket per förråd.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej alla tryckkärl skall vara spårbara.
Skriv svar