LED DC-DC stepdown

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
docksider

LED DC-DC stepdown

Inlägg av docksider »

Hej alla glada människor, då detta är min första tråd tänkte jag bjuda på en liten introduktion om mig, hoppa till nästa stycke om ni inte bryr er. Jag heter egentligen Caj och bor i Uppsala där jag läser teknisk fysik, jag har sedan späd ålder plockat isär elektronikprylar utan att jag fick. Jag har sysslat med en del programmering och byggt en del små skit. För tillfället lutar det åt att rikta mina studier mot elektroniken. Jag har ingen utbildning i elektronik, elsäkerhet, "CAD-design" eller maskinteknik annat än det man fick på NV i gymnasiet.

Så, till problemet, jag satt länge och försökte rita en krets att driva en powerled med 3V och 700mA med hjälp av en liten nätdel som klarar väl att ge effekten men inte strömmen. Efter ett tag hade jag något som skulle kunna funka men orkade inte försöka räkna på värden, så jag letade runt lite på internet och fann att jag hade gjort en buck converter. Är detta något i stil med vad jag behöver och finns det något som är betydligt mer lämpat?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

http://en.wikipedia.org/wiki/Switched-mode_power_supply

Vad du behöver är en nätdel som reglerar strömmen. Buck är bara en metod att omvandla.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

MAX16820 borde du kolla på.
docksider

Inlägg av docksider »

blueint skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Switched-mode_power_supply

Vad du behöver är en nätdel som reglerar strömmen. Buck är bara en metod att omvandla.
tack för intrisant läsning! används sådanna kretsar för att minska strömmen så är det tyvärr ingen lösning då jag behöver göra 300mA @ 12V till 700mA @ 3.6V.

Min tanke när jag ritade min krets var att med hög effektcykel, typ 90%, ladda ur en lite större kondensator genom en spole, PWM styrt så klart. Planen är att använda så mycket gammalt skräp som möjligt, inklusive mina gamla PIC:ar istället för led drivare
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

och kolla noga, för stor är den inte :) Inte speciellt kul att löda heller...
Annars: http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... =PowerLeds

Edit: Note to self: Uppdatera innan du svara. Detta var svar på Icecaps inlägg.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har letat länge efter en krets som driver lysdioder på ett effektift sätt från alkaliska batterier. Förlusten från batteri till lysdiod vill jag ha så liten som möjligt, typ ca 20%.

Allt jag kan hitta är att köra med ett så litet effektmotstånd man vågar (25Ohm typ) och mata med en justerbar DC-DC krets.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då har du inte letat speciellt länge...

När man pratar effektivitet och ändra spänningsnivåer är switchtekniken mer eller mindre nödvändig.

Nu skriver du "batterier" och "lysdioder" men inget mer specifikt så det är lite svårt att ge specifika råd då,
docksider

Inlägg av docksider »

netrunner, sök på joule thief. Finns hur mycket som helst om sådanna kretsar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

docksider: joule thief är ju i huvudsak för ett batteri+ en lysdiod och ingen reglering på hur mycket ström den ger, den ger allt den kan, så får man hoppas att det inte är förmycket. Någon lite större är jag ute efter...

Icecap: Tja, strömbegränsare har (dom jag sett i alla fall) ganska dålig verkningsgrad. Dom måste i alla fall kombineras med en DC-DC då spänningen från batteriet faller.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Precis, vilket är anledningen till att du ska kolla in switch-tekniken ju... :roll:

Det går alldeles utmärkt att kombinera en switch-regulator och strömstyrning, jag har en t-bords-lampa som består av 10 st vita LED i serie + en switchregulator, det hela mats med ca: 12V och switchregulatorn är kopplat så att den inte ger viss spänning, den ger viss ström till LED'na istället och då blir spänningen vad den blir.

Så tankesättet med att "först stega upp spänningen och sedan reglera strömmen" är fel, tänk "stega upp spänningen till strömmen är lagom"
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Eller pumpa tillräckligt med Joule per tidsenhet mha spolen så att spänning eller ström X uppnås.
Skriv svar