CE godkänd sändare laglig i Sverige?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

CE godkänd sändare laglig i Sverige?

Inlägg av Henry »

En sändarmodul som ligger på 2.4GHz och som CE godkänd är väl inte det samma som att den då automatiskt är godkänd att användas i Sverige?
AndersE
Kontakt:

Inlägg av AndersE »

Jo faktiskt. Det är dock ett krav att produkten uppfyller R&TTE-direktivet för att vara CE-godkänd.
...vidare måste importören till Sverige meddela Post och telestyrelsen innan försäljning, om produkten i fråga inte redan säljs inom EU.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Sen skall dock produkten som helhet godkännas, men har man en ceriifierad modul är det ungefär lika enkelt som vanlig CE EMC testning.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Finns det verkligen något som heter "CE-godkännande"?
CE märkningen är väl något tillverkaren själv sätter på helt på eget bevåg.

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

CE-märkning är att tillverkaren själv ska kontrollera att apparaten följer vissa regler. Gör den det så sätter dom ditt märket. Alltså ingen utomstående som kontrollerar apparaten till skillnad mot S-märkning.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Precis som Purre skriver har CE märkning inget med om den får eller inte får användas i Sverige. CE visar endast att Produkten överensstämmer med kraven på säkerhet, hälsa och miljö och att EU's föreskriva kontroll procedur har följts.
peter555

Inlägg av peter555 »

Och om den inte uppfyller kraven är det säljaren som åker dit...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

JO, men visst - "Relevanta tester enligt de standaderd som produkten enligt IEC/EN direktiv som produkten omfattas av". Förneklat brukar man säga CE-tester, men det är det vanliga med främst EMC - vilka standerder, gränsvärden och så beror ju på avsett användningsområde och VAD det är för pryl. Men på mer komplicerade prylar så kan det en hel radda med standader som man skall leva upp till - och att lista ut vilka dessa är - det är producentens ansvar. Hur man listar ut detta entydigt finns det inga råd om, men har du tolkat reglerna fel så kan du åka dit....

Ett bra tips är att läsa tillerkanförsäkan från någon annan snarlik produkt - lita dock inte på att det stämmer, men det är iaf en bra utgångspunkt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Många svar, tackar för intressant läsning. :) Var på PTS innan men letade uppenbarligen på fel ställen då jag inte hittade något relevant var dock rätt trött vilket kan ha varit en orsak, men idag hittade jag info om vad som gäller på denna frekvens.

I pdfn "Föreskrifter om undantag från tillståndsplikten" finns det dock en del intressant info och den har jag mer eller mindre lusläst nu. I kapitel 6 paragraf 2 ”Undantag från tillståndsplikten gäller radiosändare för allmän kortdistans radiosändning enligt följande villkor”

Frekvensområde 2.4GHZ - 2.4835GHz
Max effekt 25mW e.i.r.p

Men inga andra villkor. Men det står inget om som gäller vid import från annat land utan man kan nästan ta det som att om en sändare uppfyller dessa krav så är det ok att användas. Men vad är det så som säger att den gör det? En enkel CE märkning eller något mer "avancerat" ? Men på cemarkning.se står det bla att

Trodde jag skrivit detta men det här handlar om dom där billiga kamerasändarna som finns lite här och var på Ebay för någon hundring men dessa är ju dock olagliga att användas i Sverige då dom inte har någon märkning alls vad jag förstår så jag har förstås lagt ner det för en bra tid sedan. Men för någon dag sedan så hittade jag dock en annan säljare som skrev att dom han sålde var CE, FCC och MA godkända och tänkte att det kunde kollas upp lite närmre vad som sägs om det räcker med bara en CE märkning på denna fria frekvens. Men en annan sak är ju förstås om den sedan verkligen är CE godkänd eller om det så att säga bara är en klisterlapp dom satt på, fast någon 100-lapp är liksom inte hela världen om så är fallet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

varenda pryl man köper från kina har ju ett CE-märke, men jag tvivlar på att dom verkligen uppfyller några krav :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Nej, de gör de säkert inte, jag har sett skrämmande exempel på nätaggregat som höll på att trilla sönder efter transporten hit.
AndXy

Inlägg av AndXy »

CE = (C)hinese (E)xport ? ^^
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tja vem vet. :)

varenda pryl man köper från kina har ju ett CE-märke, men jag tvivlar på att dom verkligen uppfyller några krav

Nej det tror ju inte jag heller med många grejer. Men några få Kina grejer jag köpt från Ebay under åren har dock inte haft någon CE märkning även om dom i vissa fall borde haft men litar väl inte precis för mycket på det om det trots allt ändå funnits någon.

Men om det gällt en sändare och man haft utrustning så borde det på ett sätt räckt med att kolla upp om den uppfyller kraven för att vara laglig och om den inte gjort det själv justerat till det.

Undrar egentligen vilket ansvar man har (för något borde man väl ha?) om man köper en grej på tex nätet och man använder den då man godtroget tror att det CE märket den har stämmer men att varan i själva verket knappt uppfyller några krav alls. :?
peter555

Inlägg av peter555 »

Det är en intressant fråga, normalt är det ju säljaren/tillverkaren som har ansvaret. I det här fallet blir du importör så min misstanke är att du får det primära ansvaret. Sedan får du kräva säljaren på ersättning (troligen utan framgång).
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo det är nog sant att det kan bli som du säger då det nog kan betecknas som import. Tror jag skall skicka iväg ett mail till PTS om det här för om varan redan är CE märkt så borde det i princip ändå vara dennes ansvar som först satte på denna märkning då han så att säga godkänner att varan är ok enligt ialf EUs säkerhetsregler. Har nämligen för mig att CE märkningen även står för lite annat än bara säkerhetsgrejer med tex en sändare.
Skriv svar