Problem med ljusstyrka på LED

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Krille83

Problem med ljusstyrka på LED

Inlägg av Krille83 »

Nu vet jag inte om jag är allmänt korkad, eller om jag bara kollar på fel siffror. Jag är iaf ute efter så starka, och gärna med en så riktad ljuskälla som möjligt 3mm vita LED.

Har provat 3st olika varianter nu, och jag blir inte riktigt klok på ljusstyrkan på dom olika lysdiodrarna. Denna sida använde jag för att beräkna lumen.

Exempel #1:
Intensitet: 4600mcd
Spridningsvinkel: 25°
Lumen: 0.685

Exempel #2:
Intensitet: 9550mcd
Spridningsvinkel: 25°
Lumen: 1.4222

Exempel #3:
Intensitet: 12000mcd
Spridningsvinkel: 60°
Lumen: 10.101

Exempel #4:
Intensitet: 12000mcd
Spridningsvinkel: 20°
Lumen: 1.1454

Och vilken verkade vara starkast? Jo det var exempel 1, sämst var exempel 2. Märkte ingen större skillnad på exempel 3 och 4, dom lyste ungefär i stil med exempel 1.

Kan någon skina lite ljus :D på mitt mysterium? eller förklara vad jag ska kolla efter i min jakt på tokstarka 3mm LED...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Aha, ännu en sida om lumen och candela :D
Den här använder jag http://led.linear1.org/lumen.wiz
Samma formel, samma resultat

Har du matat lysdioderna med den ström de ska ha? Spänningen är tämligen ointressant.

[edit]Skrev en massa skit som jag tog bort...

Du borde uppfatta dem efter så som de är angivna med mcd.
Skaffar du en reflektor/lins till den med 60° spridningvinkel, så du får allt ljus på 20°, som den andra, då blir det starkast.

Lumen är ett mått på hur mycket ljus som totalt kommer från en ljuskälla, åt alla håll.
Candela är ett mått på hur mycket ljus som sänds ut åt ett givet håll, inom ett bestämt område. Det är så vi uppfattar ljuset.

Så om du har rätt ström till lysdioerna, datan stämmer, och du kollar rakt in i lysdioderna, bör 1 vara svagast, 2 dubbelt så stark som den, och till sist 3 och 4 lika starka, lite starkare än nr 2.
Om du däremot sätter lysdioderna mitt i rummet, så bör nummer 3 lysa upp rummet mest.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

..och du kollar rakt in i lysdioderna..

Vilket för övrigt inte är att rek om du nu skulle få för dig det. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe, nä. Det är väl kanske ingen större fara med max 10 000mCd, men de stora 10mm-lysdioderna jag har här på 100 000mCd ger mörka fläckar i synfältet en lång stund, precis som om man kollat in i solen. Det är inte särskilt bra.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> > ..och du kollar rakt in i lysdioderna..
>
> Vilket för övrigt inte är att rek om du nu skulle få för dig det.

Går inte att generallisera så, det beror *helt* på avståndet.

Sen när det gäller "testen", så är det ända den visar att
uppgivna "fantasisiffror" för mcd är just "fantasisiffror"...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Eller att man kan lätt blanda ihop komponenter som ser precis likadana ut.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

För att komplicera det ännu mer så beror risken på ögonskada på fler faktorer än effekt. Det finns 20mW dioder som kan vara ögonfarliga och 15W diodkluster som är helt ofarliga. Beräkningarna och mätningarna är knöliga och risken för mätfel eller tabellfel är uppenbar, men om dock ihåg att det finns många dioder på marknaden som ÄR farliga att titta rakt in i och det är svårt att avgöra om det är farligt eller inte genom att titta på dioden/linsen. Storleken på emitterande ytan är direkt avgörande samt optiken som sitter efter chipet. Om någon är seriöst intresserad av att göra beräkningar så kan jag bistå med tolkning av IEC 60825-1, dock så kan jag inte tillahandahålla dokumentet på något laglig sätt, men de av er som studerar på högskolorna skall ha möjlighet att komma över IEC-dokumenten.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Varför i hela fridens namn skall dom ha nästan 2k för ett säkerhetsblad? ...
peter555

Inlägg av peter555 »

SEK är riktiga utsugare, jag tycker standarderna ska vara gratis pss som många av IEEE skrifterna.

bengt-re: Jag har ett högskolekonto, har du någon länk ?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Krille83: vad ska du ha dom till för applikation?

Något att ta i beaktning är att just 3mm lysdioder går utvecklingen rätt långsamt på, tillverkarnas prioriteringar ligger på 5mm och powerleds...

Dom bästa lysdioderna i 3mm format jag vet om i dagsläget är Nichias nya DS-serie, NSPW300DS, NSPW310DS och NSPW315DS

Det som skiljer dom från varandra är spridningsvinklarna, du vill nog ha NSPW300DS, minimum 15000mcd och maximum 22000mcd.

Datablad:
http://www.nichia.com/specification/led ... 00DS-E.pdf
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, jag undrar det samma.... Dyrt som f-n med att att köpa standarder... Tycker som alla (?) andra att de borde vara gratis. Nja, länk och länk - kolla på SIS-förlag så finns den där, men jag vet inte redigt hur högskolekontot fungerar. Kolla med din handledare, jag vet att det skall gå, men vet inte hur tyvärr..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Går inte att generallisera så, det beror *helt* på avståndet

Visst gör det, men menade inte att generalisera utan mer nämna det pga en säkerhetsaspekt.

Alla är kanske inte helt insatta och tror kanske inte att tex en 1 Watts lysdiod är farlig alls så att dom då tittar in i den från säg 5 cm avstånd en längre tid i stället för att tex rikta den mot en vit vägg. För att då undvika allt vad ev risker heter så tyckte jag det då var bäst att rek att inte alls titta rakt in i en oavsett avstånd, styrka eller typ av diod.

Det är ju som skrivit nästan lite av en vetenskap om hurvida man kan titta in i en eller ej och på vilket avstånd det kan ses som säkert osv.
Krille83

Inlägg av Krille83 »

Tack för alla svar!

GalneModdaren:
Enligt labbagget och multimeter har jag matat på ganska precis rätt ström, så det borde inte vara problemet.

Jag riktar lysdioden mot en vägg, ca 30cm ifrån i ett mörkt rum och kollar på pricken på väggen, och avgör där efter vilken som verkar starkast :)

Meduza:
Dom ska vara ett utbytesalternativ till en glödlampa som är ganska precis samma storlek som en 3mm led.

Har faktiskt provat Nichia, fast då en NSPW300CS. Den var alternativ nr2, den svagaste enligt mig :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Okay... jag har bara provat 5mm varianterna av Nichia CS, och dom har presterat mkt bra jämfört med dom flesta andra märken av lysdioder...

DS är starkare än CS, men jag vet inte hur stor skillnaden är.

Dom 3mm-lysdioderna som säljs här ska tydligen också vara bra enligt folk på CPF:
http://stores.ebay.com/Light-of-Victory-Led-Store-lvehk
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

MadModder skrev:Aha, ännu en sida om lumen och candela :D
Den här använder jag http://led.linear1.org/lumen.wiz
Samma formel, samma resultat
(...)
Vad jag förstår så ignoreras det att ljuset inte sprids jämt i en ljuskägla med den angivna spridningsvikeln. Utan att tänka efter för mycket, eller räkna på det, så tycker jag att detta borde ha stor betydelse.

Nedan är ett spridningsdiagram för en vanlig 3 mm LED, 60° (±30°) (Elfa 75-012-24).
Bild

Konventionen är ju att spridningsvinkeln anges då ljusintensiteten sjunkit till hälften. Jag misstänker att det är detta fenomen gagnar lysdioder med hög spridningsvinkel då de får ett större beräknat ljusflöde än vad de borde ha.

Jag litar inte på omräkningar på mellan ljusintensitet och ljusflöde med så enkla metoder. Vill man ha siffror på de båda så är det tillverkarens specifikationer, eller professionellt uppmätta av tredjepart, som gäller. Det allra bästa är naturligtvis att testa dem för att bilda sig en egen uppfattning, som Krille83 har gjort.
Skriv svar