Hej,
Var hittar jag två stycken Elektrolyt Kondesatorer på 82uF / 450 Volt ?
Behöver dem till mina studioblixtar då två stycken plöstligt bara började ryka under en tagning. Det behövdes ingen rökmaskin i studion efter det.
Har kollat på ELFA men dom har inte så "stora".
Det finns på E-Bay i Canada men jag tycker det är onödigt att köpa 14 st för US$21.00 + frakt.
Dessa två som börjat läcka "Rökvätska" är de mindre bestarna. Det sitter fyra större men jag har inte dem framför mig så jag vet inte dess värde. Det är iof plats för att sätta in fyra parallella istället, dessa två sitter parallellt. Vad skall demi så fall ha för värden? 47uF/styck eller ???
Troligtvis lågimpedans (eller low esr på utrikiska). Det blir ungefär samma med 4 parallella 47µF, som två parallella 82µF. Det blir 188µF istället för 164µF.
Så här ser dem ut och det är alltså 82uF 450 Volt, de fyra stora är på 1350 uF och 330 Volt. Lite speciella grejor som inte Elfa ha i sitt sortiment. Jag har dock beställt från Ebay försäljaren.
Tack för tipset! Vad vinner/förloar jag på att ersätta 82uF med 100uF i detta fallet? Jag hittar inte några direkta PhotoFlash kondensatorer hos någon vanlig återförsäljare. Är det någon som vet var man skall leta?
Jag fick mina kondningar från E-Bay igår och har idag lödat in dem på kortet i blixten. Nu fungerar det som tidigare och blixten blev kanske någon aning långsammare i uppladdningen, men inte så att jag störs av det. OM jag får tid skall jag rita upp schemat över blixtaggregatet ifall någon blir sugen på att veta hur det är konsruerat eller om man kanske vill bygga själv! Det ser ganska primitivt ut och har inga specialkomponenter, förutom PhotoFlash Kondensatorerna då...