Motorlogger [Många bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
petterMAN

Motorlogger [Många bilder]

Inlägg av petterMAN »

Har påbörjat ett litet projekt för att övervaka samt logga diverse parametrar på min nyinköpta Saab 900 1994 2.0t, har lite planer på att trimma motorn lite och då vill man veta hur motorn mår.
Det jag har tänkt att övervaka är:
Turbotryck, Insugstemp, Oljetryck, Oljetemp, Volt, Hastighet, Varvtal, Avgastemperatur samt Acceleration (mest för att jag hade en ADXL210 hemma).
Just nu finns det inget färdigt kretskort utan allt är uppkopplat på ett kopplingsdäck för att säkerställa allt fungerar som det är tänkt.
Som monitor använder jag en blå/vit grafisk LCD 128x64 liknande den som finns att köpa från fractronics (Jag köpte dock några stycken från en kille här på forumet).
Microprocessorn som används är en PIC18F458 i nuläget då programminnet i PIC16F877A tog slut.
Det som är kvar att göra är logg funktion, oljetemp, oljetryck samt kalibrera hastighet & varvtal.
Det börjar dock ta slut I/O portar så jag har samplat en krets från microchip (MCP23016) som kan ge ytterliggare 16 I/O portar. Nu gäller det bara att få den att fungera.
Och eftersom att alla här gillar bilder så lägger in några stycken!

Bild
DS18S20 givare limmad med epoxilim i svarvad & lättrad mässinghållare. Används till insugstemperaturen
Bild
5-axlars joystick från elfa för att navigera genom menyerna
Bild
Avgastempsensor från kjell&co som tål upp till +1000C
Bild
Oljetrycksgivare från biltema 0-7bar
Bild
Oljetempgivare från biltema
Bild
ADXL210 accelerometer från analog devices
Bild

Kommentarer, synpunkter och förbättringar mottages gärna!
*edit* Laddade upp några fler bilder
Senast redigerad av petterMAN 25 augusti 2011, 22:45:19, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Snyggt! Riktigt avancerat detta :)

För övrigt, Välkommen till forumet!

Mvh
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Snyggt med G krafter! Men hur ska du mäta det?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Snyggt. Jag skulle dock ha skrivit spänning istället för volt. Man kan inte mäta volt. Man mäter spänning, och den uttrycks i enheten Volt.
Du har ju skrivit temperatur överallt, och inte celsius eller grader. Vilket är rätt, för man mäter temperaturen, som uttrycks i enheten grader. ;)
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

Angående G-krafter så mäts det med hjälp av en accelerometer från Analog devices (ADXL210) mäter +-10G

Och angående volt så har du helt rätt! Det skall genast ändras, har inte tänkt så långt:)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Coolt! Men vad kommer man upp med i en 900? (g krafter alltså)

Såg att du bodde i Boden :P Cooolt med lite norrlänningar här :D
Användarvisningsbild
Nightsmoke
Kontakt:

Inlägg av Nightsmoke »

Intressant projekt!
Skall göra något liknande till sommaren.
Hur programerade du pic till DS18S20?

MVh
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

electric_man: Det återstår att se faktiskt, har inte monterat den i bilen ännu, utan den ligger på skrivbordet. Men jag kan inte tänka mig att den överstiger 10G iallafall, så det skall nog räcka till.

Nightsmoke: PIC till DS18S20 var väldigt enkelt tack vare deras 1-wire överföring.
Här finns lite exempelkod: http://www.astrosurf.com/soubie/ds182o_routines.htm
Går att komprimera ner till några rader kod för inläsningen av temperaturen.

Kul med alla kommentarer förresten, tack!
Ingen som har något förslag på hur man skall logga datan? minneskort, eeprom, rs232, usb?
486-Moddare

Inlägg av 486-Moddare »

900G, då blir det ju bara en liten blodpöl kvar ju :lol:
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Snyggt, precis samma sak som jag håller på med, fast för mig blir det någon 32 bitars processor och färgskärm med touch screen. 8)

Hur är det med oljetrycksgivare och liknande? Finns det inte monterat som standard? Eller vill du av någon anledning inte koppla in dig där? Jag hade iaf tänkt använda de befintliga givarna så långt det går.

Hur har du tänkt göra för att kalibrera givarna?

Angående lagringen så hade jag satsat på minneskort. Sen för överföringen är det ju bara smälla dit en FT232R så får du USB också. 8)

Fan vad lyx med turbo på bilen, jag vill också ha det. :(
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

hehe, 32bitar och färgskärm får väl bli till version2 isåfall:)

Det sitter en oljetrycksgivare men så vitt jag vet är det bara av/på funktion på denna för att varna ifall oljetrycket uteblir. Och oljetempsensor sitter det inte något tror jag.

Turbotrycksgivare(MAP-sensor) och insugstemp sitter dock monterat standard men jag tänkte inte störa de givarna för att undvika att påverka dessa mätvärden samt att med egna givare till loggern så passar den ju till alla bilar, ifall man skulle få för sig att byta bil eller sälja några exemplar. Minneskort skulle vara riktigt trevligt, har inte satt mig in i hur överföringen skulle se ut, går det att göra någorlunda enkelt eller har jag tagit mig vatten över huvudet ifall jag väljer att gå den vägen?

Turbo är aldrig fel förresten:)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Okej, för jag har ju oljetrycksgivare, oljetempsgivare med mera som standard i min bil, så jag tänkte försöka använda de sensorerna. Gäller bara at designa ett mätkort som inte påverkar sensorernas värde.

Mjo, färgskärm och touchscreen ska jag nog vänta lite med. Kommer nog börja med en exakt likadan LCD som du har. Men 32bit blir det självklart. Dock kanske jag drar någon kombo av 8bit och 32bit där jag använder ett mätkort med en 8bit mikrokontroller som mäter data och skickar vidare via RS232 till ett "moderkort" som "fixar biffen" :)

Tanken är ju att i framtiden om jag någon gång byter insprut då kunna tweak:a insprutet från skärmen.

Kommer nog även bli bluetooth, wlan, med mera. Skönt ibland att ha Linux så drivrutinerna redan är klara. 8)

EDIT: Med en bra färgskärm skulle man ju kunna slänga ut instrumentpanelen helt och hållet, det vore ganska coolt faktist.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Kul projekt!

Hur ser signalen ut från oljetrycksgivaren? Den ändrar resistans?
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

Har inte hunnit analysera den så noga ännu, men vad jag har upptäckt än så länge är att den har en väldigt låg resistans, som ökar i proportion med trycket. Vet dock inte ifall den är linjär eller så ännu. Som jag skrev i första inlägget så har jag inte börjat med oljetrycket ännu.
John

Inlägg av John »

Riktigt intressant projekt! Har länge funderat på att använda Biltema-tryckgivaren men inte orkat, ska bli spännande att se hur det funkar.
Vill bara varna lite för att använda billiga termoelement (Kjell co 69kr) i turbobilar. Det kan bli tråkigt dyrt om den vibrerar sönder och åker in i fläkten. Rekommenderar att använda givare som är avsedda för ändamålet eller kontrollera med korta mellanrum.

/John
Skriv svar