Metallskiktsmotstånd vs Kolytskiktsmotstånd

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Kontakt:

Metallskiktsmotstånd vs Kolytskiktsmotstånd

Inlägg av Foona »

Har jag fattat det rätt att Metallskiktsmotstånd alltid har 1% tolerans medan
Kolytskiktsmotstånd alltid har 5% tolerans?

Är detta den enda riktiga skillnaden?

Jag förstår ju vad toleransen betyder, att 1% är närmare givet värde än vad 5% är.
Om jag vill ha ett motstånd som ska vara exact 10Ω så
är det lättare att hitta ett om jag väljer ur en sats med 1% tolerans.

Men finns det andra speciella tillämpningar för dessa två typer?

Anledningen till att jag frågar är för att jag tänkt köpa en stoor motståndssats, och är osäker vad jag ska välja.
peter555

Inlägg av peter555 »

Den stora skillnaden är att metallfilm har lägre brus än kolfilm, metallfilm är också stabilare och brukar tåla högre effekt än kolfilm.

Om du köper en sats med 1 % motstånd kommer du att hitta motstånd som har som högst 1 % tolerans. Däremot kommer du knappast att hitta något som är bättre än 0.5 % eftersom de är urplockade.

Tillverkaren gör en stor batch med motstånd som sedan mäts de bästa blir sedan 0.1% därefter 0.5 % etc
Användarvisningsbild
Xerxes
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Står lite mer på ELFAs faktasidor (http://www.elfa.se/se/fakta.pdf) sidan 24 och framåt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...jag tänkt köpa en stoor motståndssats,...

Kanske : http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=54287791 ?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Dock en stor nackdel med metallfilmsmotstånd - de har dålig pulstålighet!!

tjockfilmsmotstånd i lite större kapslar är ett bättre val om man skall ha lite pulstålighet, men tror att det idag bara tillverkas ytmonterade tjockfilmare..
Borre

Inlägg av Borre »

sodjan: inte för att jag vill förstöra dina affärer men det finns satser likt den du säljer på ebay för typ 90kr inkl frakt. Går visserligen snabbare att köpa från dig än att beställa från Kina.

Hur mycket sämre pulstålighet har metallfilm jämfört med kol?
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Foona »

Skulle någon kunna förklara termen "pulstålighet"?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

för enkelhetsskull tar vi ett 1w motstånd, den ska tåla 1w vid konterniurlig drift

men om man kör den pulskvotat på 10% så är medeleffekten på 1w så blir den pulsade effekten 10w

där finns pulstålighet, en pulstålig motstånd klarar detta men inte alla

extremerna är kanske 100w > 1000w några µs åt gången
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Angående märkeffekt på metallfilm så ta den meden stor nypa salt, mycket större än för kolfilm.

Ett motstånd stort som ett 1/4W kan vara märkt 0.6W. Givetvis finns det ingen magi inbyggd i detta som tar bort effekten på ett övernaturligt sätt, utan det blir oerhört VARMT. Redan 1/4W är för mycket om det skall hålla sig drägligt svalt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag tycker inte du ska fokusera så mycket på 1% eller 5%. Det är inte ofta du behöver 1% och i de fall du behöver det så är det ofta ett konstigt värde som man inte ändå har hemma. Då får ändå matcha själv eller beställa särskilt från någon som har stort sortiment på hyllan.
Ofta använder man kondingar och motstånd tillsammans och då har man ofta inte kondingar med bättre tolerans än 10-20%.
Köp hellre ett stort sortiment (olika värden, effekter, ytmonterat, hålmonterat etc.) än ett mindre med bra tolerans. Kolskikt funkar bra om du inte jobbar med lågbrustillämplingar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag hade nyligen problem med en kostruktion där det ibland hände att ett motstånd gick i avbrott... Ett metalfilmsmostånd som hade problem med pulstålighet - lätt löst med att byta till ett "sämre" tjockfilmsmotstånd, men krävde ändå ny mönsterkort med allt det strulet. Till OP--förstärkarkopplingar/förförstärkare och liknande där effekterna är låga och brusfaktor viktigt så är metallfilmare självklara, men man skall ta databladen med en skaplig nypa salt....
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Foona »

Tackar allihop!! :D
xxargs

Inlägg av xxargs »

När det gäller just pulstålighet har jag råkat ut för att metallfilmsmotstånd har gått sönder i EMC-testsammanhnag och i telegodkännandesammanhang - ytlagret är så tunnt och därmed mycket liten termisk massa att vid korta pulser så förgasar metallen helt enkelt för att det inte hinner kylas mot kerambärarsubstratet.

I dessa fall fungerar kolytskikt bättre och helst skulle man vilja ha tag på kolmassamotstånd om det gick att få tag på...

Det sägs att bandade metallfilmsmotstånd riskerar att gå sönder i sina förpackningar, omonterar vid en EMP-puls från höghöjds kärnvapen (1000 - 10000 V/m) - så känsliga är dessa...
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Foona »

Så...så länge jag inte test spränger kärnvapen i lägenheten..
:D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

:shock: , inga mera metallfilmsmotstånd för mig, kommer nu länsa ebay på kolmassemotstånd :lol:

hur är pulståligheten på vanliga ytmonterade motstånd?
Skriv svar