Nybörjar fråga om Gkods generering (CAM)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Matte

Nybörjar fråga om Gkods generering (CAM)

Inlägg av Matte »

Hej!!

Jag är nybörjare inom CNC och har nu fastnat på ett förhoppningsvis mindre problem.
Jag bemästrar 3D program hyggligt(Solidworks) och själva fräsbiten verkar klart löslig (har en metallfräs i källaren och elektronik kunskaperan är goda så stegmotordrivningen skall inte vara några problem). Så det jag inte riktigt har kontroll på är hur man kommer från Solidworks till rörelser. Om jag fattat det rätt är det steget mellan solidworks och Gkod som jag saknar. Biten jag vill skapa ser ut såhär:
Bild
Hur gör jag enklast för att överföra en sådan till Gkod?
Någon som har något förslag på ett enkelt och billigt(gärna gratis) program som skulle klara av detta?

MVH
Mattias
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Du kan exportera filen i ex. igs-format till något camprogram för beredning till gkod och fräs.

ex. på camprogram:

LinuxCNC LinuxCNC EMC2 (gratis)
MecSoft (VisualMill 5.0)
BobCAD-CAM

och det finns så klart många fler :D
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Om det där var en lättfräst bit så har vi lite olika referenser.... Krökta ytor är lite knöliga då det innebär liten bollnosfräs för att bli bra. Det ser ut att vara en rörsektion det där, så jag hade valt att svarva röret och sedan fräsa ut biten, men visst går det göra med en treaxlig fräs hela biten också, men mycket körtid och lite knöligt (du måste ju tillveka en fixxtur och ha dig - samt skapa referenspunkter så att den ensas rätt vid alla (båda?) uppspänningarna.
Matte

Inlägg av Matte »

Man tackar och bockar för svaren.

VisualMill låg tyvärr en bit utanför min budget($4000) men provade FreeMill den skapade iaf något som mach3 tyckte om även om den den skapade va ytters ineffektiv.

LinuxCNC ska jag nog ta och prova nån dag för att se om jag lyckas med nått värdefullt.

BobCad-Cam va tyvärr också en bra bit utanför min budget.

men tack ändå för tipsen får jag inte igång nått vettigt finns det kanske en möjlighet att köra en prov version.

Bengt, Det jag menade med enkelt var nog snarare att konvertera fräsen till CNC modell, Fräsningen sen har jag ingen vidare koll på men det ska vi nog kunna lösa. Prylen skall fräsas i ek så jag har inga förhoppningar på ett perfekt resultat, så ett antal timmars slipning är redan planerad :-)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Jag hade sarvat biten först och sedan spännt upp den och fräst den.
Matte

Inlägg av Matte »

Ideen med svarv är inte helt dum, förutom att biten på bilden är 120x120x600mm(borde nämt det tidigare). känns lite halv lustigt att införskaffa en sån stor bit med ek och den paja 3/4 av den. tänkte prova på en bit furu först då jag har några bitar att prova på. Men tack iaf för förslagen.

MVH Mattias
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Om den ska vara så stor så skulle jag inte köpa en massiv bit utan limma ihop flera bitar för att få rätt storlek annars är risken att den slår sig eller spricker ganska stor. och det blir lättare att få tag på mindre bitar..
När jag gjort liknande saker har jag till och med limmat trät i växelvis fiberriktning med bara 8mm tjock ek för att få maximal hållfasthet, skilnaden är enorm.
Inte nåt svar på din fråga men några tips iallafall :)
Skriv svar