Nybörjar fråga om Gkods generering (CAM)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Matte

Nybörjar fråga om Gkods generering (CAM)

Inlägg av Matte »

Hej!!

Jag är nybörjare inom CNC och har nu fastnat på ett förhoppningsvis mindre problem.
Jag bemästrar 3D program hyggligt(Solidworks) och själva fräsbiten verkar klart löslig (har en metallfräs i källaren och elektronik kunskaperan är goda så stegmotordrivningen skall inte vara några problem). Så det jag inte riktigt har kontroll på är hur man kommer från Solidworks till rörelser. Om jag fattat det rätt är det steget mellan solidworks och Gkod som jag saknar. Biten jag vill skapa ser ut såhär:
Bild
Hur gör jag enklast för att överföra en sådan till Gkod?
Någon som har något förslag på ett enkelt och billigt(gärna gratis) program som skulle klara av detta?

MVH
Mattias
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Du kan exportera filen i ex. igs-format till något camprogram för beredning till gkod och fräs.

ex. på camprogram:

LinuxCNC LinuxCNC EMC2 (gratis)
MecSoft (VisualMill 5.0)
BobCAD-CAM

och det finns så klart många fler :D
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Om det där var en lättfräst bit så har vi lite olika referenser.... Krökta ytor är lite knöliga då det innebär liten bollnosfräs för att bli bra. Det ser ut att vara en rörsektion det där, så jag hade valt att svarva röret och sedan fräsa ut biten, men visst går det göra med en treaxlig fräs hela biten också, men mycket körtid och lite knöligt (du måste ju tillveka en fixxtur och ha dig - samt skapa referenspunkter så att den ensas rätt vid alla (båda?) uppspänningarna.
Matte

Inlägg av Matte »

Man tackar och bockar för svaren.

VisualMill låg tyvärr en bit utanför min budget($4000) men provade FreeMill den skapade iaf något som mach3 tyckte om även om den den skapade va ytters ineffektiv.

LinuxCNC ska jag nog ta och prova nån dag för att se om jag lyckas med nått värdefullt.