Trådlös förlängning av ringsignal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Greybird

Trådlös förlängning av ringsignal

Inlägg av Greybird »

Hoppas att Ni har överseende med att jag på grund av okunnighet kanske inte använder rätt namn och benämningar på saker och ting.

På vår väg har vi sensorer som är förbundna med huset med en lång kabel. I huset har vi en mottagare, transformator och ringklocka (24 v). När ljusstrålen bryts mellan sensorerna ringer klockan i huset motsvarande tid.

Men, jag vill ha ringklockan på ett mera centralt ställe i huset än där mottagaren sitter och jag vill inte dra en ledning. Jag vill ha en ”trådlös förlängning av ringsignalen”. Går det att fixa, vilka komponenter behövs, var finns de att köpa och hur gör?
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag köpte några trådlösa ringklockor och gjorde precis som du vill ha det.
Användarvisningsbild
Greybird

Inlägg av Greybird »

Tack, det låter ju hoppfullt, men vilka ringklockor köpte Du och hur gjorde Du? Det går iväg 2 trådar till nuvarande ringklocka. Dessa måste väl anslutas till någon sändare?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ta ett 24V-relä och anslut till de två trådar som går till den befintliga ringklockan. Koppla så reläet sluter knappen på den trådlösa ringklockan. Knappen innehåller ett batteri, och är sändare. Placera ringklocksdelen (som också är batteridriven) på önskat ställe. Klart.
Vilken trådlös ringklocka som helst funkar.
Du kan ju om du vill koppla batterieliminatorer istället för batterier.
peter555

Inlägg av peter555 »

Ungefär så gjorde jag. Jag rekommenderar att du köper en trådlös ringklocka där själva ringklockan är nätdriven. De batteridrivna är värdelösa eftersom de sörplar i sig batteriet på några veckor.
Användarvisningsbild
Greybird

Inlägg av Greybird »

Efter att ha sovit på saken tror jag att jag börjar förstå hur Ni menar:

Jag köper ett relä som fungerar med 24V AC som manöverström. Den manövrerade strömmen ska vara xV DC eftersom den ska passa ringklockeriet (knapp, sändare, mottagare och ringklocka) som drivs av batterier. För att få avbrottsfri funktion ersätts batterierna med batterieliminatorer.

Alternativt använder jag en nätdriven ringklocka som jobbar mot en trådlös batteridriven knapp.

Jag försöker hitta prylarna efter helgen när affärerna är öppna igen och om jag får problem återkommer jag och ber om hjälp.
peter555

Inlägg av peter555 »

Som MadModder skriver så är det bara att låta reläkontakterna kortsluta knappen i sändaren på den trådlösa ringklockan. Den delen kan vara batteridriven eftersom den bara drar ström då man trycker på knappen.
Själva ringklockedelen bör däremot vara nätdriven eftersom den är igång hela tiden och slukar batterier.
Användarvisningsbild
Greybird

Inlägg av Greybird »

Jag har letat efter lämpligt relä i ELFA-katalogen. Omron typ 37KNA-AR finns i en variant med 24 V AC manöverspänning. De olika modellelrna har 2 slutn+2 brytn, 3 slutn+ 1 brytn resp 4 slutn. Vad betyder slutn och brytn i sammanhanget? Vad är användbart för min del?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... har du 24VAC till ringklockan? Det är ju iofs inget ovanligt. Har ju jag med till dörrklockan. :)
Du behöver bara en 1-polig slutning.
Det betyder att de avsedda benen kopplas ihop när reläet drar.
Brytning betyder att det blir avbrott när du drar reläet.
Ta det billigaste som det finns minst en "slutn" i.
Du behöver absolut inte använda en reläkontaktor. Den är ju snordyr...
37-141-28 funkar nog bra för ditt ändamål.
Användarvisningsbild
Greybird

Inlägg av Greybird »

Fint, nu förstår jag!
Användarvisningsbild
Greybird

Inlägg av Greybird »

Nu har jag skaffat prylar…
Ta ett 24V-relä och anslut till de två trådar som går till den befintliga ringklockan. Koppla så reläet sluter knappen på den trådlösa ringklockan. Knappen innehåller ett batteri, och är sändare. Placera ringklocksdelen (som också är batteridriven) på önskat ställe. Klart.
Vilken trådlös ringklocka som helst funkar.
Du kan ju om du vill koppla batterieliminatorer istället för batterier.
Det låter ju enkelt. Här är en bild på dörrklockknappens innehåll. Men var ska jag ansluta en tråd ut till reläet och var ska tråden från reläet anslutas?
peter555

Inlägg av peter555 »

Det var en elegant sak för att vara dörklocksändare. Låt utgången från reläet kortsluta SW1.
Användarvisningsbild
Greybird

Inlägg av Greybird »

I så fall borde väl klockan ringa om jag håller en mejsel mellan de 2 stiften på båda sidor om SW1 (bild i mitt förra inlägg)? Men det gör den inte. Knappen drivs av 2 AAA-batterier. Syns det på bilden var jag ska ansluta trådarna från batterieliminatorn (3V)? Jag har försökt att mäta spänning på olika ställen men inte fått några vettiga siffror i displayen. Jag behöver nog exakta instruktioner om lämpliga mätpunkter om det går att ge sådana med ledning av bilden i mitt förra inlägg.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

För att få klockan att ringa så ska du kortsluta de två nedre stiften på SW1 om man utgår från din bild,
om du tar en bild på andra sidan så blir det enklare att säga var spänningen ska in om du vill mata den med en batterieliminator.
Användarvisningsbild
Greybird

Inlägg av Greybird »

Här är andra sidan
Skriv svar