IR-sensor, vilken att använda?
IR-sensor, vilken att använda?
Godagens!
Jag har en idé jag vill testa men vet inte riktigt vad jag ska använda.
Jag vill ha en IR-sensor som jag vill ska kunna följa en IR-LED.
Alltså sensorn har typ ett område sedan vill jag få tillbaka kordinater från var i detta område LEDen är.
Kan man göra detta? I så fall, hur?
//Emil
Jag har en idé jag vill testa men vet inte riktigt vad jag ska använda.
Jag vill ha en IR-sensor som jag vill ska kunna följa en IR-LED.
Alltså sensorn har typ ett område sedan vill jag få tillbaka kordinater från var i detta område LEDen är.
Kan man göra detta? I så fall, hur?
//Emil
Bara X/Y eller även avstånd (Z) till IR-LED'en ?
För små vinklar kah man ha en "tracker" med ett rör-liknande
sikte med 4 sensorer. Sedan mäter man signalnivåerna från alla 4.
Problemet är att trackern måste kunna flytta på sig.
Eller en lins med en X/Y CCD sensor, eventuellt med ett IR filter.
Ett annat problem är att filtrera bort *andra* IR-källor...
För små vinklar kah man ha en "tracker" med ett rör-liknande
sikte med 4 sensorer. Sedan mäter man signalnivåerna från alla 4.
Problemet är att trackern måste kunna flytta på sig.
Eller en lins med en X/Y CCD sensor, eventuellt med ett IR filter.
Ett annat problem är att filtrera bort *andra* IR-källor...
Okej, har lyckats luska ut mer info!
Wii dosan har en IR-kamera som är kopplad till ett bildbehandlarchip som tar ut de 4 starkaste källorna med IR och sedan skickar deras styrka och X/Y kordinater via bluetooth till motagaren.
Undra om man kan använda denna info...
Jag har för mig att IR kameror är relativt dyra men dosan kostar bara 300kr så det borde finnas ett billigare alternativ.
Någon som är bra inom detta?
Själv så kan jag nästan inget alls.
//Emil
Wii dosan har en IR-kamera som är kopplad till ett bildbehandlarchip som tar ut de 4 starkaste källorna med IR och sedan skickar deras styrka och X/Y kordinater via bluetooth till motagaren.
Undra om man kan använda denna info...
Jag har för mig att IR kameror är relativt dyra men dosan kostar bara 300kr så det borde finnas ett billigare alternativ.
Någon som är bra inom detta?

Själv så kan jag nästan inget alls.

//Emil
Nintendo har ju bra med resurser och de fick nog några kronor i rabatt på kameran.
Tänk på att du ska hinna behandla bilden du får ut också, bildbehandlig kräver ju en del och ju högre upplösning desto svårare.
Men för att vara snäll till jul kanske detta kanske kan vara till någon hjälp. Jag vill iaf ha en sån till ev. robotklipparövervakning.
Tänk på att du ska hinna behandla bilden du får ut också, bildbehandlig kräver ju en del och ju högre upplösning desto svårare.
Men för att vara snäll till jul kanske detta kanske kan vara till någon hjälp. Jag vill iaf ha en sån till ev. robotklipparövervakning.