Funderingar kring optokopplare (MOC3021-M)

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
unzuf

Funderingar kring optokopplare (MOC3021-M)

Inlägg av unzuf »

Hej på er!

Nu är det dags igen med mina frågor kring tyristorer och sådant. Det är nämligen så att jag hittills inte haft någon framgång med att (från en PIC) direkt driva en tyristor som styr en hög spänning från en fotokondensator.

Min tidigare krets ballade ur när jag kopplade direkt mellan utgången på PICen och gaten på tyriston (via lämpligt motstånd). När kondensatorn laddats upp så stannade PICen och allt dog. När kondensatorn var urladdad igen så vaknade PICen till liv igen..

Men iallafall.. nu har jag tittat lite på optokopplare, närmare bestämt MOC3021-M, en SCR/Triac driver som dom så fint kallar den på www.farnell.se. :)

Har ritat upp ett litet schema för hur jag hade tänkt koppla: Länk

Någon av er har säkert sett mina tidigare trådar om elektrisk avfyrning av fyrverkerier/smällare, och det är vad detta handlar om. Rload i kretsen är alltså kanthal-tråden, som kortsluts mellan kondensators plus och minus när tyristorn släpper till.

Jag vet att tyristorn klarar av strömmen som blir vid kortslutningen, har testat "manuellt" flera gånger och det funkar bra (kanthal-tråden brinner upp och tyristorn överlever :D)

Det jag undrar över är om optokopplaren kan ta stryk av strömrusningen som blir vid kortslutningen? Jag har läst igenom databladet för optokopplaren flera gånger men jag begriper inte ens hälften :oops:

Datablad för optokopplaren finns här.

Och här finns databladet för tyristorn.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Intressant med raketstryrningen, har läst de andra trådarna och funderar på det jag med :)

Det behövs väl inte så mycket ström för att öppna tyristorn? I ett schema i databladet för optokopplaren har de ju en tyristor eller en triac är det väl?...och kan den optokopplaren öppna tyristorn i det schemat så borde den väl kunna göra det med din tyristor?
Jag förstår inte heller så mycket i databladet men jag gissar på att den klarar din tyristor.
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

EEPROMdanne: Ja precis, tittar man på Figure 6 i databladet så verkar kopplingen mycket enkel. Men frågan är om optokopplaren kan ta stryk av den höga strömrusningen som blir vid kortslutningen av kanthal-tråden :humm:

Jag har ingen aning om ifall det flyter nån ström ut från tyristorns gate vid tillslag? Isåfall så borde man ju ha med i beräkningen hur mycket optokopplarens interna triac tål i ström, och det är just det som jag inte riktigt får grepp om i databladet.

Någon som har nån susning om det? :)

Tack!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Om du tittar i optokopplarens datablad är absolute maximum rating 60mA på triacsidan. Den strömmen får du inte överskrida utan ska ha bra marginal till.
För tyristorn ser du IGT (max required current to trigger) = 15mA vid 25 grader celsius upp till 20mA vid - grader. Kör 20mA så klarar du både att tända tyristorn vid - grader och optokopplaren med marginal.
Räkna får du göra själv.
Hur fungerar en fotokondensator ? :wink:
Edit: Strömmen till belastningen går genom tyristorn och inte genom optokopplaren så du behöver inte oroa dig för den.
Senast redigerad av Mindmapper 20 december 2007, 21:49:23, redigerad totalt 4 gånger.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Det borde inte komma någon ström från gaten, eftersom att man styr från något som ger lite mindre ström/spänning och troligtvis inte tål högre spänningar/strömmar(som då skulle komma från tyristorn). Och i figur 6 skulle det komma lite ström till optokopplaren och då skulle den ta stryk så jag tror inte att det kommer ström där.

Oj, vad många gånger jag har skrivit ström, spänning, optokopplare.... :oops:
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

Det var precis vad jag behövde veta. Tack så mycket! Och fotokondensator skulle snarare ha varit fotoblixtkondensator, alltså kondensatorn som håller spänningen för kamerans blixt :D

Nu ska vi se om jag räknar rätt på detta.. Tyristorns gate vill som sagt ha 20 mA, och max 1.2 V för att trigga. Och eftersom triggersignalen tas från själva lastspänningen över tyristorn (330 V) så borde motståndet bli:

(330 - 1.2) / 0,02 = 16440 ohm, alltså ca. 16 kOhm, som jag har ritat på schemat. Tänker jag rätt nu?
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Du har iaf räknat rätt :wink: Det låter rimlig också :)
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

Underbart! Är så osäker på vissa saker när jag inte har syssalt med prylarna tidigare, men oftast i slutändan visar det sig vara precis så enkelt man trodde, hehe.

Ska beställa några optokopplare och testa. :) Tack ska ni ha.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Får hoppas det går bra med bygget :) Glöm inte att säga hur det gick, och du får gärna lägga upp några bilder också :)

Lycka till!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ladda ordentligt till nyår. :razz:
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Japp, många bomber :twisted:

Där "RLOAD" sitter, var det där blixten satt? Har testat på en kamera men det fungerade inte när jag bytte ut blixten mot motståndstråden :cry: Det var tre anslutningar för blixten, en som var + och en - och sen var det en grejj som satt i höljet på blixten som satt på en liten transformator-liknande sak. Hur ska jag koppla?
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

Nej, RLOAD är motståndstråden. Sen är det bara att löda bort "blixttuben" från kamerakretsen, och ersätta med två st. kablar. Dessa två punkter går direkt till kondensatorn. :)

Sen är det ingen idé att använda kamerans blixt-trigger, för det är
den som går till den tredje punkten som du pratade om, höljet till
blixttuben. Skippa det och gå direkt på kondensatorn istället (som beskrivet ovan) så ska det gå bra.

EDIT: För att förtydliga lite så googlade jag fram ett schema över en Kodak kamerakrets, och lade till lite (det i vinrött): Länk

Så är det jag har kopplat, och det funkar finfint. "Trigger" sedan (vid tyristorn) löses på lämpligt vis, exempelvis som vi diskuterade tidigare i tråden (med optokopplare) :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

unzuf skrev: (330 - 1.2) / 0,02 = 16440 ohm, alltså ca. 16 kOhm, som jag har ritat på schemat. Tänker jag rätt nu?
Värdet är rätt räknat men tänk på att det blir drygt 6.5W i värme i motståndet.

Det funkar säkert med en Moc men det funkar säkert lika bra med en vanlig optokopplare som dessutom brukar vara mycket billigare.
Senast redigerad av Fritzell 21 december 2007, 21:20:33, redigerad totalt 1 gång.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Tack för du tog dig tid att ändra i schemat. Och tack för tipsen :)

Gjorde som du sa, motståndstråd mellan blixttubens plus och minus. Men det enda som händer är att det blir en liten blixt på lödningen på kretskortet. Har testat på triggern men då blir det en blixt på kontakterna där man ska kortsluta för att få en riktig blixt(när jag tar skruvmejseln).
Får testa lite till :)
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

Fritzell: Ja det har du rätt i. Fast å andra sidan utvecklas den effekten bara under en mycket kort period, dvs tills kondensatorn är urladdad/motståndstråden brunnen, och det går blixtsnabbt. Men tack för tipset! Kanske ska fundera på att använda ett motstånd som tål lite mer effekt ändå.. för säkerhets skull :)

EEPROMdanne: Hmm, konstigt.. Du har väl inte motståndstråden ansluten "hela tiden"? Alltså även när kondensatorn laddas upp? Den skall anslutas (exempelvis via en tyristor) först när kondensatorn är uppladdad, annars går det inget vidare.
Skriv svar