Nu är det dags igen med mina frågor kring tyristorer och sådant. Det är nämligen så att jag hittills inte haft någon framgång med att (från en PIC) direkt driva en tyristor som styr en hög spänning från en fotokondensator.
Min tidigare krets ballade ur när jag kopplade direkt mellan utgången på PICen och gaten på tyriston (via lämpligt motstånd). När kondensatorn laddats upp så stannade PICen och allt dog. När kondensatorn var urladdad igen så vaknade PICen till liv igen..
Men iallafall.. nu har jag tittat lite på optokopplare, närmare bestämt MOC3021-M, en SCR/Triac driver som dom så fint kallar den på www.farnell.se.

Har ritat upp ett litet schema för hur jag hade tänkt koppla: Länk
Någon av er har säkert sett mina tidigare trådar om elektrisk avfyrning av fyrverkerier/smällare, och det är vad detta handlar om. Rload i kretsen är alltså kanthal-tråden, som kortsluts mellan kondensators plus och minus när tyristorn släpper till.
Jag vet att tyristorn klarar av strömmen som blir vid kortslutningen, har testat "manuellt" flera gånger och det funkar bra (kanthal-tråden brinner upp och tyristorn överlever

Det jag undrar över är om optokopplaren kan ta stryk av strömrusningen som blir vid kortslutningen? Jag har läst igenom databladet för optokopplaren flera gånger men jag begriper inte ens hälften

Datablad för optokopplaren finns här.
Och här finns databladet för tyristorn.