Prylen det skulle kunna bli är en koppling till min RC-båt.
Jag önskar nu att ni mer erfarna konstruktörer tar en titt eller två och ser om jag gjort en dundertabbe någonstans, just nu känner jag mig väldigt stolt över vad jag skapat. Vi får se om det håller i sig, det är upp till Er

Ritningen finns att ladda hem i PDF format via länken nedan.
http://janne.levenrot.se/bilder/kopplingrevision1.pdf
Beskrivning:
Längst till höger finns motorn, utgående axeln är den koniska prylen med M6 gänga ni ser i mitten.
På axeln sitter ett svänghjul monterat.
Efter svänghjulet har vi själva kopplingsplattan, ytterst är det en skiva med slitmaterial (formodligen stulet från ett bromsbelägg eller liknande).
I bakkant på kopplingsplattan sitter en axel och fjäderstyrning. Axeln är pressad/svetsad så inget skruvförband behövs.
Runt axeln sitter en skruvfjäder. Vid fjäderns bakände sitter ett axiallager för att ta upp fjäderns rotation när kopplingen är "uppe".
Runt hela detta kalas sitter ett kopplingshus som är bultat i blocket med fyra M5 skruvar. I kopplingshusets bakände sitter ett kullager som håller axeln på plats.
Efter kopplingskåpan sitter det ett kugghjul, skulle egentligen varit två efter varandra. Dessa överför med kedja rotationen till två drivaxlar som går till jetaggregaten.
Här kommer den kluriga biten som jag är lite osäker på.
För att kunna dra isär kopplingen med ett servo måste jag på något sätt få bort rotationen, jag har löst det enligt följande.
Axelns slutände är nersvarvad och gängad till M5, på "skruven" sitter en M5 låsmutter samt en stor bricka.
Under brickan (mot motorn) sitter ett axiallager av samma modell som vid fjädern. Axiallagret sitter i ett burkformat hus som hålls fast så det inte kan rotera. Burkens lock har ett hål där dragstången kan träs igenom, på ritningen har dragstången en rund stålbit lödd/svetsad i sin ände så att den kan dra i "locket". Locket är pressat/limmat på burken.
Funktion:
Servot drar i dragstången som via axelkopplingen ("burken") drar i axeln. Fjädern dras ihop och kopplingen dras isär.
För inkoppling så blir det tvärtom.
Problemområden som jag själv konstaterat:
"burkens" funktion är jag lite osäker på, kom gärna med andra förslag! kom dock ihåg att det är höga varvtal, med kopplingen inkopplad roterar det med 1-2000 rpm och urkopplad med uppemot 15000 rpm, då är dock belastningarna på just den här delen så gott som noll om man släpper på servot långt nog.
Efterssom jag använder axeln som dragstång kommer kugghjulen röra sig några millimeter, denna snedförskjutning tänkte jag låta kedjan ta upp, ska bara se till att den ligger i linje med kopplingen inkopplad, vid urkoppling stannar utgående axlar Mycket snabbt pga vattnets höga motstånd.
Tack på förhand!
/Janne