Fundering kring elinstallation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
neezzen

Fundering kring elinstallation

Inlägg av neezzen »

God eftermiddag :)

Ska installera en elradiator i ett rum. Radiatorn ska ligga på en egen grupp och kommer att tidsstyras utav ett kopplingsur. Jag undrar vad föreskrifterna säger om att dra fram endast en ny fas till befintlig kopplingsdosa och använda den befintliga gruppens (som används till vägguttag och belysning i rummet) nolla och jord. Risken skulle ju kunna ligga i att dimensionen på nollan och jorden blir för liten men eftersom jag vet att belastningen inte alls är stor på den befintliga gruppen och jag egentligen skulle kunna lägga radiatorn på samma grupp så fudnerade ja på om man kunde använda samma nolla till två grupper. Anledningen är att kopplingsuret sitter i en annan central och att jag i det befintliga vp-röret inte får i 3 trådar till. Tänkte då alltså bara dra ut en till fas. Har för mig att jag har sett någonstans i föreskrifter att detta är tillåtet om kopplingsdosor märks upp noggrant så att inget tvivel råder om att man måste bryta två grupper för att spänningslöst i dosan. Är dock väldigt osäker. Tänkte höra med nån mer erfaren elektriker på jobet imorn också...
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Nej det är inte tillåtet att låna nolla eller skyddsjord från annan grupp.
Det är inte heller tillåtet att dra flera grupper i samma rör eller dosa.
Reglerna säger att det inte får finnas flera grupper under samma lock.
Du får ha max 5 trådar i ett 16mm VPrör.

Det du kan göra här är att dra en kabel från kopplingsuret eller koppla radiatorn via ett eget kopplingsur ifrån den befintliga dosan.
Ytterligare en variant är att låta kopplingsuret styra en transformator som i sin tur driver ett relä vilket styr radiatorn
(radiatorn matas från samma grupp som belysningen).
neezzen

Inlägg av neezzen »

Okej. Fick höra från en kollega förra veckan (jobbar på elfirma) att reglerna har ändrats och att man numera får ha flera grupper under samma lock/i samma rör. Dock med stränga krav på märkning och dokumentation. De andra alternativen går inte att använda i detta fall tyvärr. Får väl helt enkelt göra en utanpåliggande installation istället.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Stämmer det även fast det är flera elcentraler?
Man stänger av huvudbrytaren och tror att det är spänningslöst... :?

Om du måste dra en utanpåliggande kabel (det måste du väl iaf.) är ju min variant med transformator och relä smidigast, en telefonledning räcker ju för reläet.
Annars:
Koppla om lyset till samma grupp som värmen fast före tiduret.
Koppla om lyset till samma grupp som värmen fast en annan fas.

EDIT:

Du skall absolut höra med någon som har behörighet.
Jag kan inte se behovet (rent allmänt) att ha flera grupper under samma lock (undantaget reläer).
neezzen

Inlägg av neezzen »

Osäker på hur det är med olika centraler. Jag ska rita upp en liten skiss imorn av hur jag menar. Tror vi missförstår varandra lite :) Det händer ju att det finns behov av flera faser i samma dosa. T.ex. i ett rum/en lokal med en infälld installation där en större belastning ska installeras och nuvarande grupp/säkring inte klarar av att mata både den nya krävande belastningen samt den tidigare belastningen som t.ex. belysning/uttag m.m. Ligger det då t.ex. ett 20mm VP-rör i väggen till befintlig kopplingsdosa och centralen ligger i källaren så drar man ju hellre fram en till grupp i samma rör till samma dosa istället för en ny utanpåliggande kabel vilket annars kanske vore enda alternativet. Detta har varit förbjudet tidigare men idag ska det tydligen vara tillåtet.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Nu har jag inte 100% koll på vad reglerna säger men jag skulle tro att följande borde funka:
Dra in en ny extra fasledare från centralen (via tidur) till elementet MEN koppla den på en annan fas (!) än belysningsgruppen.

Du får alltså inte ha flera "inkommande" noll eller jord-kablar i en dosa MEN du får ha flera fasledare från olika säkringar och faser. Det blir ju bara en tvåfasgrupp då.

Anledningen att du måste ta den nya ledaren från en annan fas än den befintliga är för att inte överbelasta noll och jordledare. Om du säkrar två 1,5mm2 ledare med vardera 10A från samma fas men bara har en nolla på 1,5mm2 så kommer du ju att köra 20A genom nollan. Iaf om det blir kortslutning någonstans eller vid full last. Alltså inte ens i närheten av tillåtet.
Men med olika faser på de två (eller tre) ledarna är det ok...

//B1N4RY
MSV

Inlägg av MSV »

Det är tillåtet att dra fram en grupp med 2 eller 3-faser för att sedan dela upp den till flera 1-fasgrupper, doch INTE om det förekommer både 1 och 2-fas "förbrukare" på gruppen. Så var det i varje fall när jag läste min elbehörighet. Detta är dessutom inte lämpligt att göra i bostadshus eftersom det finns risk för förväxling. Men visst, tillåtet är det.

Men den enklaste lösningen för dig måste vara en radiator med styringång för nattsänkning, för jag antar att det är det du vill göra. Då används bara en tråd för styrning (nollan).
neezzen

Inlägg av neezzen »

B1n4ry--> Jo det där har jag också hört talas om. Olika faser alltså. Men hur funkar de då? Varför blir de ändå inte 20A i nollan trots olika faser?

MSV-> Har som sagt också hört detsamma. Men som sagt, hur blir det i sådanafall med nolla och skyddsjord? Drar man ut en 2-fasgrupp till en dosa så antar jag att man ändå bara har en nolla/jord?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara en sak som jag undrar över, grupp, är det en fas till eller något från en helt annat skåp som har en separat huvudbrytare?

ibland är orden fel i förhållande till verkligheten och man får fel tänk på saker och ting
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Eftersom faserna är förskjutna 120' så tar de ut varandra.
Med jämn belastning över tre faser så går det ingen ström i nollan.
Titta på en asynkronmotor, de är anslutna till 3 faser och skyddsjord.

MSVs lösning verkar vettig.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

En grupp kan man väl säga är en utgående ledning från centralen och kan ha antingen en eller flera faser. Olika grupper får inte blandas i samma rör eller kopplingsdosa heller vad jag förstått.
neezzen

Inlägg av neezzen »

Okej antog att det hade med fasförskjutning att göra :) Grejen är att det inte är nattsänkning det handlar om. Det är en samlingslokal där golvvärme redan finns installerad men en extra radiator ska in för att höja värmen under ett par timmar ca 3 gånger i veckan. Därför används ett kopplingsur. Samma princip används i andra rum i lokalen och jag vill därför använda samma ur till detta rum också. Lösningen är väl då tydligen att dra ut en till fas till dosan och på så vis få en tvåfasgrupp som jag sedan delar upp. Som sagt så borde det vara okej att dra ut två faser till samma dosa och göra en tvåfasgrupp som sedan delas på olika enfasbelastningar.
Skriv svar