Material att fylla aluminiumprofiler med? (+bild, +film)
Material att fylla aluminiumprofiler med? (+bild, +film)
Jag har läst en tråd här på forumet om material att fylla aluminiumprofiler med, för att minska resonansen i en hem byggd CNC. Jag hittar dock inte den tråden och har några funderingar i ämnet.
Är det någon här på forumet som har testat att fylla hålrummen i aluminiumprofiler med byggskum eller liknande?
Jag håller själv på att bygga en CNC, startade för många år sedan och den lär nog inte bli klar i år heller, jag lägger i alla fall upp en projekt tråd när det börjar närma sig slutet.
Så några funderingar som jag har om fyllnadsmaterial.
Material att föredra?
Tips och knep?
Resultat?
Datablad på de profiler som jag har tänkt fylla (40x80L samt 40x160L)
http://app10.bosch.de/ElectronKat/FMSca ... ge0231.pdf
http://app10.bosch.de/ElectronKat/FMSca ... ge0232.pdf
Är det någon här på forumet som har testat att fylla hålrummen i aluminiumprofiler med byggskum eller liknande?
Jag håller själv på att bygga en CNC, startade för många år sedan och den lär nog inte bli klar i år heller, jag lägger i alla fall upp en projekt tråd när det börjar närma sig slutet.
Så några funderingar som jag har om fyllnadsmaterial.
Material att föredra?
Tips och knep?
Resultat?
Datablad på de profiler som jag har tänkt fylla (40x80L samt 40x160L)
http://app10.bosch.de/ElectronKat/FMSca ... ge0231.pdf
http://app10.bosch.de/ElectronKat/FMSca ... ge0232.pdf
Senast redigerad av BER 15 december 2007, 21:03:03, redigerad totalt 1 gång.
Jag har funderat på dom hårdare modellerna av 2-komp pur-skumm:
http://www.shopmaninc.com/foam.html
Jag funderade mest på 8lbs-modellen.
Annars kan man sandfylla om det bara är vibrationer man vill minska.
http://www.shopmaninc.com/foam.html
Jag funderade mest på 8lbs-modellen.
Annars kan man sandfylla om det bara är vibrationer man vill minska.
bengt-re: Det var något sådant jag hade tänkt mig, mina funderingar var lite om någon har gjort det samt vad det blev för resultat.
Stinrew: Tyvärr, Jag har byggt min maskin tillsammans med en annan här på forumet. Jag har stått för elektroniken och han för mekaniken. Vi har tillverkat allt i två exemplar och sedan bytt delar med varandra. Slutmontering och driftsättning har vi gjort på var sitt håll, jag har en hel del retro fits som jag vill göra innan jag anser mig färdig. Han läser säkert denna tråd och svarar dig om han har möjlighet att ge dig informationen.
Eson: Jag hade inte tänkt mig polymergranit eller betong då en av profilerna (40x160L*700) som tänkt fyllas är traversen och jag vill hålla vikten låg. Maskinen väger i sin helhet nu över 60 kg och det kommer att bli mer. Jag har inte tänkt så mycket kring resonansfrekvens och liknande så dina förslag kanske är att föredra?
Meduza: Jag följer din CNC tråd med stort intresse, då den har en del likheter med min maskin. Jag har sett att du har eller haft en hel del kulskruvar. Jag har skickat lite pris förfrågningar till leverantörer i Sverige och de är dyra. Det enda jag har hittat som passar min plånbok har varit det som finns i solectro:s sortiment. Men om man vill ha lite högre kvalité är det ebay som gäller då? Har nu en kulskruv och två trapetsskruvar i mitt bygge, och har tänkt byta en trapetsskruv mot kulskruv. 2-komp pur-skumm verkar som en möjlig väg, någon speciell anledning att du funderar på de hårdare varianterna?
Stinrew: Tyvärr, Jag har byggt min maskin tillsammans med en annan här på forumet. Jag har stått för elektroniken och han för mekaniken. Vi har tillverkat allt i två exemplar och sedan bytt delar med varandra. Slutmontering och driftsättning har vi gjort på var sitt håll, jag har en hel del retro fits som jag vill göra innan jag anser mig färdig. Han läser säkert denna tråd och svarar dig om han har möjlighet att ge dig informationen.
Eson: Jag hade inte tänkt mig polymergranit eller betong då en av profilerna (40x160L*700) som tänkt fyllas är traversen och jag vill hålla vikten låg. Maskinen väger i sin helhet nu över 60 kg och det kommer att bli mer. Jag har inte tänkt så mycket kring resonansfrekvens och liknande så dina förslag kanske är att föredra?
Meduza: Jag följer din CNC tråd med stort intresse, då den har en del likheter med min maskin. Jag har sett att du har eller haft en hel del kulskruvar. Jag har skickat lite pris förfrågningar till leverantörer i Sverige och de är dyra. Det enda jag har hittat som passar min plånbok har varit det som finns i solectro:s sortiment. Men om man vill ha lite högre kvalité är det ebay som gäller då? Har nu en kulskruv och två trapetsskruvar i mitt bygge, och har tänkt byta en trapetsskruv mot kulskruv. 2-komp pur-skumm verkar som en möjlig väg, någon speciell anledning att du funderar på de hårdare varianterna?
Ber: Mina tre kulskruvar som jag till slut beställde i rätt mått då jag inte hittade rätt saker på eBay köpte jag från Marchantdice.com.
Det är slipade Grade 7 ISEL-skruvar 16*5mm jag kör.
Jag började med att leta på eBay utan tillrärklig kunskap och detta har resulterat i att jag står med skruvar
och linjärgejdrar för massa pengar som inte passar för mitt bygge... se min tråd i köp och sälj.
Ang pu-skum:
Anledningen till att jag funderade på dom hårdare varianterna är att dom även hjälper till att öka kompressionshållfastheten
och minska flex och vibrationer, mest är det dock "känsla" som har gjort att jag funderade på dom lite hårdare.
4-lbs modellen fungerar nog också fint.
Det är slipade Grade 7 ISEL-skruvar 16*5mm jag kör.
Jag började med att leta på eBay utan tillrärklig kunskap och detta har resulterat i att jag står med skruvar
och linjärgejdrar för massa pengar som inte passar för mitt bygge... se min tråd i köp och sälj.
Ang pu-skum:
Anledningen till att jag funderade på dom hårdare varianterna är att dom även hjälper till att öka kompressionshållfastheten
och minska flex och vibrationer, mest är det dock "känsla" som har gjort att jag funderade på dom lite hårdare.
4-lbs modellen fungerar nog också fint.
Tackar så mycket för tipset http://www.marchantdice.com/ , de hade ett bra sortiment för DIY cnc. Jag kollade på http://www.solectro.se igen och de var isel som de sålde, fast något billigare än Marchantdice om jag nu har räknat rätt med växelkurser och skatt och så vidare.
För min egen del så jagar jag inte efter ökad hållfasthet/stumhet utan främst efter dämpning av resonans i ram strukturen. Dels för att ramen nu låter som någon form av resonanslåda (inte omtyckt av grannarna), dels för att jag tror att ytjämnheten vid fräsning kommer att påverkas negativt av resonans. Då jag inte har en mekverkstad där den kan stå för jämnan så behöver maskinen vara flyttbar, och då är en allt för stor viktökning inte önskvärd.
Jag har tagit en bild och en liten film från caden då jag saknar bra digitalkamera.
Film (4MB XVID CODEC)
Edit: Fixat bildlänk
För min egen del så jagar jag inte efter ökad hållfasthet/stumhet utan främst efter dämpning av resonans i ram strukturen. Dels för att ramen nu låter som någon form av resonanslåda (inte omtyckt av grannarna), dels för att jag tror att ytjämnheten vid fräsning kommer att påverkas negativt av resonans. Då jag inte har en mekverkstad där den kan stå för jämnan så behöver maskinen vara flyttbar, och då är en allt för stor viktökning inte önskvärd.
Jag har tagit en bild och en liten film från caden då jag saknar bra digitalkamera.
Film (4MB XVID CODEC)
Edit: Fixat bildlänk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av BER 6 augusti 2010, 18:34:44, redigerad totalt 3 gånger.
Om det bara är själva resonansdämpningen du är ute efter men absolut inte vill ha tyngd, då kan du nog gå ner till dom lite mjukare skummen.
Tyngd hjälper också till att dämpa vibrationsrörelser, även om något av det bästa är material som epoxygranit där alla ingående delar har olika resonansfrekvenser och därför är nära omöjligt att få den att resonera.
Något jag däremot har haft problem med är att hitta leverantörer, hittade inte någon som säljer 2-komp pur-skum och hade någon info på sidan när jag satt och letade på nätet...
Din CAD-bild ser ju skitbra ut, men jag förstår att den leker resonanslåda med den bordskonstruktionen!
Tyngd hjälper också till att dämpa vibrationsrörelser, även om något av det bästa är material som epoxygranit där alla ingående delar har olika resonansfrekvenser och därför är nära omöjligt att få den att resonera.
Något jag däremot har haft problem med är att hitta leverantörer, hittade inte någon som säljer 2-komp pur-skum och hade någon info på sidan när jag satt och letade på nätet...
Din CAD-bild ser ju skitbra ut, men jag förstår att den leker resonanslåda med den bordskonstruktionen!
Man får tacka för den goda responsen på bilden. Jag har suttit många timmar med caden, den består nu av över 150 unika parts/assemblies. När jag har fått in de sista delarna så skall jag göra en renderad film. Skall man rendera filmen med de inställningarna jag har använt för bilden så kommer det ta ett par dygn. Så jag väntar med det tills jag har fått in de sista detaljerna.
Återstående arbete på caden/konstruktionen är:
* Kablering i alla fall de fästen och kopplings lådor som behövs
* Bestämma mig för om jag skall korta av traversen 26 mm detta för att få in maskinen i klädkammaren utan att demontera den.
* Bestämma mig för om jag skall byta Y trapetsskruven till en kulskruv.
* Resonansdämpa aluminiumprofilerna
* Skydd för remhjulen
* Fästanordning för loc-line spånsug samt kylslang
* "home probe" till z
* Eventuellt Byta T profilerna i arbetsbordet mot en massiv alu plåt/skiva
* vagn att ställa hela maskinen på, med plats för spånsug och kompressor
Eson: Den är renderad med Mentalray som finns inkluderad i SW, när man väl lyckats ställa in åbäket kan det bli ganska bra faktiskt. Programmet har dock en tendens att glömma/ändra inställningarna och då får man pilla ytterligare några timmars innan det blir rätt.
Jag skall försöka att skynda på bygget men jag har en benägenhet att ändra saker tills jag är helt nöjd vilket tenderar att dra ut på tiden.
Återstående arbete på caden/konstruktionen är:
* Kablering i alla fall de fästen och kopplings lådor som behövs
* Bestämma mig för om jag skall korta av traversen 26 mm detta för att få in maskinen i klädkammaren utan att demontera den.
* Bestämma mig för om jag skall byta Y trapetsskruven till en kulskruv.
* Resonansdämpa aluminiumprofilerna
* Skydd för remhjulen
* Fästanordning för loc-line spånsug samt kylslang
* "home probe" till z
* Eventuellt Byta T profilerna i arbetsbordet mot en massiv alu plåt/skiva
* vagn att ställa hela maskinen på, med plats för spånsug och kompressor
Eson: Den är renderad med Mentalray som finns inkluderad i SW, när man väl lyckats ställa in åbäket kan det bli ganska bra faktiskt. Programmet har dock en tendens att glömma/ändra inställningarna och då får man pilla ytterligare några timmars innan det blir rätt.
Jag skall försöka att skynda på bygget men jag har en benägenhet att ändra saker tills jag är helt nöjd vilket tenderar att dra ut på tiden.
Re: Material att fylla aluminiumprofiler med? (+bild, +film)
Hejsan,
Jag drar upp denna gamla tråd för att kolla hur det gick.
Jag håller på att bygga min CNC fräs i alu profiler (http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 7&start=15) och funderar på fyllning av profilerna.
Jag är lite inne på "byggskum" främst för att "ljuddämpa" profilerna. Någon som använt det? Blev det bra?
Det pratas om plymerbetong tidigare i tråden. Vet någon var man kan få tag i det?
Jag är lite orolig för vikten om man fyller med betong eftersom fräsen kommer stå i lägenheten (och behöver vara flyttbar) och vikten redan utan fyllningen kommer landa på runt 100kg (Bara alu-profilerna vägen 60kr).
Alla tips och erfarenheter är välkomna!
//Jonas
Jag drar upp denna gamla tråd för att kolla hur det gick.
Jag håller på att bygga min CNC fräs i alu profiler (http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 7&start=15) och funderar på fyllning av profilerna.
Jag är lite inne på "byggskum" främst för att "ljuddämpa" profilerna. Någon som använt det? Blev det bra?
Det pratas om plymerbetong tidigare i tråden. Vet någon var man kan få tag i det?
Jag är lite orolig för vikten om man fyller med betong eftersom fräsen kommer stå i lägenheten (och behöver vara flyttbar) och vikten redan utan fyllningen kommer landa på runt 100kg (Bara alu-profilerna vägen 60kr).
Alla tips och erfarenheter är välkomna!
//Jonas
Re: Material att fylla aluminiumprofiler med? (+bild, +film)
Jag har fyllt med, sand, betong, och cement samt lite annat. Det blir en jäkla skillnad med alla tre. Du kan ju uppskatta hur många liter du behöver fylla upp och sen räkna ut vikten blir det för mycket kan man blanda ut med nått lättare material.
De går ju även att täta och tanka i vatten i profilerna om man inte har borrat massa hål i dom och sen hälla ur när det är flyttdags
(om det blir nå tystare vet jag inte)
De går ju även att täta och tanka i vatten i profilerna om man inte har borrat massa hål i dom och sen hälla ur när det är flyttdags