röksug med filter.
- Electricguy
röksug med filter.
min mamma gnäller jämt på att det luktar äckligt när jag sitter inne och löder! så jag funderar på att bygga en liten röksug som tar bort lödrök och lukt.
men hur gör man det?? kolfilter eller? kan man ta något annat filter för det?? ett luftfilter till en bil??
någon som har tips??
men hur gör man det?? kolfilter eller? kan man ta något annat filter för det?? ett luftfilter till en bil??
någon som har tips??
- Electricguy
- Electricguy
-
- Electricguy
-
- Electricguy
På jobbet sitter jag med en lödsug som bara filtrerar luften och blåser ut den igen under bordet. Känner aldrig att det luktar något i själva rummet. Vad det är för filter i den vet jag inte men har använt kolfilter till andra saker och de tar bort lukt väldigt effektivt.
Mitt förslag är att testa med aktivt kol( finns att köpa på öob i "vintillverkar" avdelningen) kopplad till en fläkt och slang såhär:
fläkt--slang--kolbehållare--slang--munstcyke
Alternativt köp en mindre dammsugare med ställbar effekt. Häll en ÖoB påse kol i dammsugarpåsen och dra ner effekten på minsta läget så borde det fungera. Min damsugare är väldigt tyst när den går på minsta inställbara effekten.
Mitt förslag är att testa med aktivt kol( finns att köpa på öob i "vintillverkar" avdelningen) kopplad till en fläkt och slang såhär:
fläkt--slang--kolbehållare--slang--munstcyke
Alternativt köp en mindre dammsugare med ställbar effekt. Häll en ÖoB påse kol i dammsugarpåsen och dra ner effekten på minsta läget så borde det fungera. Min damsugare är väldigt tyst när den går på minsta inställbara effekten.
Senast redigerad av Tobe83 14 december 2007, 19:41:45, redigerad totalt 1 gång.
-
Jag skulle vilja veta vad som egentligen finns i röken som bildas från blyfritt tenn, främst tenn från KOKI.
Slåss mot ett tiotal lödkolvar, två våglödare och en reflowugn (modell STORA, blyfritt) med ibland väldigt dålig ventilation. Har man varit i salarna ett tag har man ont långt ner i lungorna.
Läser man på varningstexten på reservspetsar till Sods teks (Pace) blyfria kolvar står det att användaren kommer troligtvis exponeras för gaser som för staten Kaliforninen är känt att orsaka cancer och fertilitetsskador.
Slåss mot ett tiotal lödkolvar, två våglödare och en reflowugn (modell STORA, blyfritt) med ibland väldigt dålig ventilation. Har man varit i salarna ett tag har man ont långt ner i lungorna.
Läser man på varningstexten på reservspetsar till Sods teks (Pace) blyfria kolvar står det att användaren kommer troligtvis exponeras för gaser som för staten Kaliforninen är känt att orsaka cancer och fertilitetsskador.
- Electricguy