230 > LPT1
230 > LPT1
Hej
På min oljebrännare finns det en utgång för en lampa som tänds vid fel.
Denna utgång är på 230v och jag vill koppla in den signalen till datorns parallellport.
Vad tycker ni man skall ha mellan?
På min oljebrännare finns det en utgång för en lampa som tänds vid fel.
Denna utgång är på 230v och jag vill koppla in den signalen till datorns parallellport.
Vad tycker ni man skall ha mellan?
OpelGT, om du är intresserad av AC optokopplare, mail mig.
Jag har inte exakt TLP620, men en snarlik av annat märke.
Men en annan sak...
Hur ofta har du fel på oljebrännaren ?
Är det verkligen så ofta att det är värt att logga med datorn ?
Räcker det inte med en varningslampa i köket eller liknande ?
Jag har inte exakt TLP620, men en snarlik av annat märke.
Men en annan sak...
Hur ofta har du fel på oljebrännaren ?
Är det verkligen så ofta att det är värt att logga med datorn ?
Räcker det inte med en varningslampa i köket eller liknande ?
Sodjan : Tanken är den att jag skall kunna via en websida få info om brännaren och även kunna resetta den.
Greger!: Jag tog din variant, för den är helt klart enklast.
Blueint : Ja du har nog rätt i det, för min voltmeter visa noll volt i alla lägen.
Någon som vet vad det skall vara för alarm-lampa till en Bentonebrännare?
H1 på sida 3. http://www.ctc.no/multimedia/archive/El ... 2KSpdf.pdf
Greger!: Jag tog din variant, för den är helt klart enklast.
Blueint : Ja du har nog rätt i det, för min voltmeter visa noll volt i alla lägen.
Någon som vet vad det skall vara för alarm-lampa till en Bentonebrännare?
H1 på sida 3. http://www.ctc.no/multimedia/archive/El ... 2KSpdf.pdf
Bara en stilla undran, eftersom du vill ha den föreslagna övervakningen så tycks det bli fel ofta, varför blir det fel ?
Är det inte vanskligt att fjärråterställa brännaren när man inte vet vad som hänt ?
Själv kan jag värma med el, olja, sol, värmepump, ved. Skulle det bli fel på de mera komplexa värmekällorna har jag el som automatiskt kopplas in som backup.
Är det inte vanskligt att fjärråterställa brännaren när man inte vet vad som hänt ?
Själv kan jag värma med el, olja, sol, värmepump, ved. Skulle det bli fel på de mera komplexa värmekällorna har jag el som automatiskt kopplas in som backup.
I de år jag har haft oljebrännare har det enbart blivit fel när tanken blev tom. Då hjälper ingen reset.
Om det ofta krånglar med ett så vältestat produkt bör man fixa orsaken istället för att rensa bland symptomen.
Jag har en oljebrännare liggande du kan få vid att hämta den, den fungerade perfekt då jag bytte ut den till pelletsbrännare..
Om det ofta krånglar med ett så vältestat produkt bör man fixa orsaken istället för att rensa bland symptomen.
Jag har en oljebrännare liggande du kan få vid att hämta den, den fungerade perfekt då jag bytte ut den till pelletsbrännare..
När en oljebrännare stannar är det i dom allra flesta fall slut på bränsle eller smuts i bränslevägen, dvs man måste fylla på bränsle eller byta munstycke/filter. Gör man detta vartannat år så krånglar dom i princip "aldrig". Dock kan det ju vara bra med en varning att det har stannat om man lämnar huset obebott en längre tid.
Tack för alla svar.
Jag har löst det med en temperaturgivare kopplad till datorn.
Nu ser jag värmen på pannan och då är det lätt att förstå att brännan har stannat vid en vattentemperatur på tjugo.
Det är inte så ofta som den har stannat, men det är en trygghet att veta att allt fungerar som det skall.
Jag har löst det med en temperaturgivare kopplad till datorn.
Nu ser jag värmen på pannan och då är det lätt att förstå att brännan har stannat vid en vattentemperatur på tjugo.
Det är inte så ofta som den har stannat, men det är en trygghet att veta att allt fungerar som det skall.