Potentiometer till processor-fläkt (bärbar)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mattiask
Kontakt:

Potentiometer till processor-fläkt (bärbar)

Inlägg av mattiask »

Hej!

Nu har jag blivit tillräckligt irriterad på min processorfläkt för att göra något åt saken. Den funkar så att den står helt stilla tills processorn blir 47 grader, då går fläkten på max (låter mkt) för att sedan stänga av sig helt vid 42 grader. Den pendlar alltså så här hela tiden. Jag är nu på jakt efter en potentiometer att sätta mellan konstant 12v (eller kanske 5v?) och fläkten. Sedan tänkte jag montera den utanpå datorn så man kan skruva på den för att ställa in efter behov.

Jag har gjort rent fläkten samt använder ett program för att undervolta processorn så den ska bli kallare, men det räcker inte tyvärr.

Nån som har tips på passande pot. och var jag kan köpa den?

Danke!
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Det finns inga inställningar i bios eller något program du kan använda??
t.ex SpeedFan
Användarvisningsbild
mattiask
Kontakt:

Inlägg av mattiask »

Det enda som finns i Bios är att ställa in fläkten på Always on (vilket är ännu mer irrirerande =P). Speedfan hittar inte fläkten och Acer hade inte något program för att styra den.
arte

Inlägg av arte »

kommer du lätt åt processor fläkten?

Ibland kan det vara MYCKET jobbigt att komma åt allt då man måste skruva isär i princip allt.

Ifall du kommer åt så koppla den direkt på 12 volten via en Sådan här pot.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mattiask:
"Sedan tänkte jag montera den utanpå datorn så man kan skruva på den för att ställa in efter behov."

Har du något program eller liknande i datorn där du kan se processortemperaturen?
Det är lite riskabelt att bara sänka hastigheten på CPU-fläkten i en bärbar dator, eftersom den fläkten även kyler övriga delar.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Min är det samma problem med.....
Användarvisningsbild
mattiask
Kontakt:

Inlägg av mattiask »

arte skrev:kommer du lätt åt processor fläkten?

Ibland kan det vara MYCKET jobbigt att komma åt allt då man måste skruva isär i princip allt.

Ifall du kommer åt så koppla den direkt på 12 volten via en Sådan här pot.
Japp, jag kommer åt processorfläkten efter ca 20 sekunders skruvande =).
Den där potentiometern verkade ju hyffsad.. Ev lite stor. Sen har jag inte kollat att fläkten drivs med 12v, men det antar jag.
JimmyAndersson skrev:Mattiask:
"Sedan tänkte jag montera den utanpå datorn så man kan skruva på den för att ställa in efter behov."

Har du något program eller liknande i datorn där du kan se processortemperaturen?
Det är lite riskabelt att bara sänka hastigheten på CPU-fläkten i en bärbar dator, eftersom den fläkten även kyler övriga delar.
Japp, i programmet som undervoltar processorn så ser man processortemperaturen. Den syns även i aktivitetsfältet som jag ständigt övervakar, så det är ingen fara.

Som det är nu så är ju fläkten helt avstängd under ca 50% av tiden och resten går den på fullvarv. Om den får stå å snurra med hyffsad fart hela tiden är jag övertygad om att temperaturerna i hela datorn kommer att bli mycket bättre.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Annars kan man köpa en ny tyst och temperaturkontrollerad fläkt. Och så kan du ha en temperatursensor till den eller sätta en efter en potentiometer, så du ställer in ett max varvtal på fläkten och om processorn är sval så snurrar fläkten inte så fort i alla fall. Några tips bara :)
Användarvisningsbild
mattiask
Kontakt:

Inlägg av mattiask »

Jo, fast nu när det gäller en bärbar dator så finns det inga fläktar som passar.
Temperatursensor, finns det någon liten och simpel lösning för detta?
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Men du kan i alla fall bygga en temp.styrning med en temp.sensor :wink:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ett par saker:

1. Du har inte 12V att välja på i en laptop. 5V är vad du kan få på ett bra sätt.

2. Titta på hur kretsen ställer ner farten på fläkten. Många eldar upp effekt i värme och det är inte så bra för din batteritid. Använd någon av dom PWM som finns.

3. Fläktar är effektivare när dom är större. Det finns en typ av fläktar för PC som ska monteras i en PCI-slot. Dom suger i ett hål i mitt och blåser i en liten spring i en PCI-plåt. Tja, såhär ser dom ut (bilden är otydlig och det finns bättre modeller)
Bild

Kör du den på 5V så kommer den att vara mycket tyst. Du kan ha den under datorn för att suga luft där och spruta ut på sidan... eller vad som kan passa. Du kan lätt få den att gå på USB-ström.
Användarvisningsbild
mattiask
Kontakt:

Inlägg av mattiask »

Jaha okej.. Jag trodde det fanns 12v i bärbara också.

Här är en kass bild på hur det ser ut:

Bild

Det lättaste borde ju ändå vara att ta konstant 5v å sedan sätta ett lagom stort motstånd i serie med fläkten.

Fläkt under datorn är inte aktuellt, då den ska flyttas mkt när den används.
Användarvisningsbild
FUMCA
Kontakt:

Inlägg av FUMCA »

Har du testat mjukvarulösningar? Hade enorma problem med min HP NC8430 till jag hittade notebook hardware controll via ett forum. Testa det innan du mixtrar med hårdvaran.

http://www.pbus-167.com/

Ifall din laptop stödjer det kan du ställa in vid vilka temperaturer och med vilken hastighet fläkten skall gå igång.
Tex så har jag ställt in så min fläkt startar med 30% vid väldigt låg temp, för att öka till snabbare först vid ganska varm processor (ca 60 grader) vilket gör att fläkten är igång större delen av tiden, men inte hörs.

Edit
Ifall du ska testa det så avinstallera andra program som gör liknande saker innan, fast det visste du nog innan...
Användarvisningsbild
mattiask
Kontakt:

Inlägg av mattiask »

Japp, jag har testat div. olika program. Men nått är skumt med fläktstyrningen vilket gör att inget program hittar den. Jag ska prova avinstallera RMclock som verkar vara en rip-off av programmet du länkade(eller tvärt om =P), då kanske det funkar lite bättre.

Annars blir det fasiken ett motsånd...
Användarvisningsbild
sebgus

Inlägg av sebgus »

netrunner skrev:
3. Fläktar är effektivare när dom är större. Det finns en typ av fläktar för PC som ska monteras i en PCI-slot. Dom suger i ett hål i mitt och blåser i en liten spring i en PCI-plåt. Tja, såhär ser dom ut (bilden är otydlig och det finns bättre modeller)
Om någon undrar så heter dom radialfläktar

@Mattiask:

42-47 grader är ganska lagom för en bärbar. Men om du ska sänka fläkthastigheten så får du se upp med temperaturerna. Vid 70 grader är det lite ohälsosamt för den (varken batteriet, processorn eller plasten mår bra av det).

Men annars en kul idé!
Skriv svar