Fästa servo på kulventil
Fästa servo på kulventil
Hej, jag skulle behöva fästa ett servo på en kulventil, men jag vet inte riktigt hur jag ska fästa den på ventilen... Någon som har ett förslag?
- Mizzarrogh
Hur ser ventilen ut?
Anslutning servo:
Hävstång till ett ok? Stång i ett rör som petar till utlösn om fjäderbelastn. ?
Kanske behövs utväxling till servot?
(kanske kan lösas medelst hävstänger?)
Osv...

Edit:
Annars, lim, eller klammer är mitt tips om du menar själva servokroppen.
Edit2: Klammer kanske du kan göra av tex en bit mjukt alu eller liknande som du knackar/böjer till, lindar runt ventilen och borrar sedan drar du ihop med skruv och muttrar så det hela klämms fast (+gärna en skvätt lim) också viker du till flikar som du borrar för skruvarna till servofästet?
Anslutning servo:
Hävstång till ett ok? Stång i ett rör som petar till utlösn om fjäderbelastn. ?
Kanske behövs utväxling till servot?
(kanske kan lösas medelst hävstänger?)
Osv...

Edit:
Annars, lim, eller klammer är mitt tips om du menar själva servokroppen.
Edit2: Klammer kanske du kan göra av tex en bit mjukt alu eller liknande som du knackar/böjer till, lindar runt ventilen och borrar sedan drar du ihop med skruv och muttrar så det hela klämms fast (+gärna en skvätt lim) också viker du till flikar som du borrar för skruvarna till servofästet?
Senast redigerad av Mizzarrogh 10 december 2007, 16:35:13, redigerad totalt 1 gång.
skruv, ståltråd, lim, slang, svetsa, löda, tejpa, nita, surra.
Du måste ge mer information om man ska kunna ge ett vettigt svar.
Vad är det för ventil?
Vad är det för servo?
I vilken miljö ska den vara?
Vilka krav på tillförlitlighet?
Vad får det kosta? mm.
Om du svara på i alla fall några av frågorna så kan ju ju få vettiga svar.
EDIT: Mizzarrogh hann visst före.
Du måste ge mer information om man ska kunna ge ett vettigt svar.
Vad är det för ventil?
Vad är det för servo?
I vilken miljö ska den vara?
Vilka krav på tillförlitlighet?
Vad får det kosta? mm.
Om du svara på i alla fall några av frågorna så kan ju ju få vettiga svar.
EDIT: Mizzarrogh hann visst före.
servot är ett vanligt parallax servo som går att vrida 180grader
bild på kulventil Det behöver dock inte vara exakt detta men ventilen måste vara billig
tillförlitligheten är inte så himla viktig, men självklart så ska det inte vara allt för stor felmarginal.
vad det får kosta? tja inte så mkt en 100ing utöver ventil+servo borde man väl klara sig långt på. Den behöver inte hålla allt för länge men då ska den inte kosta så mkt att laga heller.
och jag e 100 på att ett servo klarar att vrida ventilen
bild på kulventil Det behöver dock inte vara exakt detta men ventilen måste vara billig
tillförlitligheten är inte så himla viktig, men självklart så ska det inte vara allt för stor felmarginal.
vad det får kosta? tja inte så mkt en 100ing utöver ventil+servo borde man väl klara sig långt på. Den behöver inte hålla allt för länge men då ska den inte kosta så mkt att laga heller.
och jag e 100 på att ett servo klarar att vrida ventilen
Det finns ju starka RC-servon också. Men Lullen hadde inte en aning om att det var det det handlade om. Men andra servon brukar nog vara starkare. Lösa motorer används sällan. Bra då vet vi att det är det det handlar om. Jag skulle nog sätta en lika lång arm på servot som på ventilen. Armarna kan sedan länkar ihop med buntband eller något. det blir ju lite pill att få servot att sitta på rätt ställe.
Man får svar som man frågar.
Man får svar som man frågar.
håller med danei
en arm som ligger i par med den på kulventilen
någon gång när jag får tummen ur så har jag belimo don för manövrering av 1" kulventiler, den enklaste lösningen tyckte jag var ett rör som passade lagom över bulten i hantaget för kulventilen och sedan svetsa på en arm som ligger an mot armen på kulventilen, sedan drar jag ihop det med några wirelås eller slangklämmor, röret uppåt går in en denomgående hål i belimodonen, och donet i sig fäst i röret med en avgasklämma och en distans, borde fungera bra då man har en centrering av rörelsena och en momentöverföring
en arm som ligger i par med den på kulventilen
någon gång när jag får tummen ur så har jag belimo don för manövrering av 1" kulventiler, den enklaste lösningen tyckte jag var ett rör som passade lagom över bulten i hantaget för kulventilen och sedan svetsa på en arm som ligger an mot armen på kulventilen, sedan drar jag ihop det med några wirelås eller slangklämmor, röret uppåt går in en denomgående hål i belimodonen, och donet i sig fäst i röret med en avgasklämma och en distans, borde fungera bra då man har en centrering av rörelsena och en momentöverföring