Skulle testa mitt lilla bygge (inkl en display) utomhus idag, när bygget plötsligt föll ner på stenplattorna. Självklart följde den rätt så dyra displayen med i fallet. Resultatet blev lite repor på baksidan av displayen (på komponentsidan) och att halva nedre raden på displayen inte fungerar alls! Varje rad är 8 pixlar hög och nu lyser alltså bara dom 4 översta pixlarna på den nedre raden.
Är det något att försöka göra något åt? Ledningsbanorna är ju väldigt små och det verkar ligga något skyddslager (lack?) över banorna, vilket kan göra det lite pillrigt.
Samma länk på båda?
Den andra bilden var ju nästan likadan, när jag bytte ut ettan mot en tvåa...
Tycker inte reporna ser så farliga ut... Ser mest ut som färgen skrapats bort. Har du någon multimeter att mäta dsig fram till om det är kontakt?
Frågan är hur du lyckades få till den högra repan, när det sitter en metallbit ivägen...
OLED-displayer är ömtåligare än LCD. Har du otur har nåt i glaset pajat. Ta loss metallramen och lyft upp displayglaset och undersök. Märk med en penna exakt hur glaset satt. Det kan nämligen vara rätt pilligt att få tillbaks det som det satt, och då funkar det ändå sämre
Senast redigerad av MadModder 8 augusti 2004, 22:24:57, redigerad totalt 2 gånger.
Skulle ju kunna försöka tvätta bort lacken med nått lösningsmedel och sen löda lite.. alternativt ta typ silverfärg och måla lite.. men se till å inte får nån kortis mellan banorna då..
Ja, varken aceton, bensin, eller t-sprit hjälper. Naturligtvis. Jag har inte provat Lacknafta eller Thinner. Det sistnämnda löser ju det mesta i färgväg
MadModder skrev:Samma länk på båda?
Den andra bilden var ju nästan likadan, när jag bytte ut ettan mot en tvåa...
Tycker inte reporna ser så farliga ut... Ser mest ut som färgen skrapats bort. Har du någon multimeter att mäta dsig fram till om det är kontakt?
Frågan är hur du lyckades få till den högra repan, när det sitter en metallbit ivägen...
OLED-displayer är ömtåligare än LCD. Har du otur har nåt i glaset pajat. Ta loss metallramen och lyft upp displayglaset och undersök. Märk med en penna exakt hur glaset satt. Det kan nämligen vara rätt pilligt att få tillbaks det som det satt, och då funkar det ändå sämre
Kruxet är ju att banorna är så oerhört små. Om jag sätter probspetsen från multimetern på någon bana så kortsluter jag den med de intilliggande banorna. Så det kan ju vara lite svårt.
Finns det något man kan laga i fall man öppnar på glaset? Märkte nämligen att det går att få ytterligare 1-3 pixelrader att slockna i fall man trycker lite lagom hårt på ramen.
Hur den där repan kan ha uppstått undrar jag också. Ser ju precis ut som att det är _en_ repa som på något sätt hur gått igenom metallen. Skumt...
Det går inte att löda på dom där allra minsta banorna. De är _alldeles_ för små.
Annars får jag väl nöjja mig med att 3/4 displayen fungerar. Den får duga som utvecklingsdisplay så länge iaf...
Ajaj låter inte kul. Det kanske inte beror på att ledningsbanorna är skadade utan att LCD:n fick lite stryk i fallet. Är det inte nått flytande gojs i dom där?
Eftersom repan går under metallbläcket så måste det ha blivigt där innan man satt dit glaset. Jag kan nästan säga utan större risk att det bara är lacken som blivit repig. Så lätt går inte banorna av. Om man drar något hårt över banorna så brukar dom inte gå rätt av utan dom brukar rivas lite lätt och då kan man både se det och känna det om man drar fingret över dom.
kan det inte vara så att de där ledningskuddarna mellan glaset och kortet har lagt sig lite snett? Sån där som brukar finnas mellan kortet och displayen på en miniräknare. Om du absolut inte känner för att ha en som bara funkar 3/4 kan du testa att bocka upp dom där metallflärparna och kolla hur ledningskuddarna sitter. Den borde inte gå sönder av att man öppnar den på det sättet. Jag har gjort det på en del lcder utan att de pajjat.
cykze skrev:Kruxet är ju att banorna är så oerhört små. Om jag sätter probspetsen från multimetern på någon bana så kortsluter jag den med de intilliggande banorna. Så det kan ju vara lite svårt. ...
Det brukar gå bra att försiktigt sticka ner en nål på varsin sida om "avbrottet" i ledaren, och sedan mäta på nålarna (går naturligtvis lättare om man har krokodilklämmor el. dyl. på sladdarna till multimetern).
1. Hur är det egentligen när man ska undersöka avbrott i färdiga kretsar. Mäter man med ohm-meter så lägger väl ohm-metern på en spänning som väl skulle kunna skada kretsen om man har otur. Eller finns det någon sorts strömbegränsning i multimetern?
2. Och även om ohm-metern visar nära 0 ohm, över ett möjligt avbrott, så behöver väl det inte betyda att det är okey. Det skulle väl kunna vara så att strömmen bara har tagit en annan väg. Eller?
3. Finns det förresten något generellt sätt att garantera att två eller fler ben på en ic-krets inte av misstag har fått kontakt med varandra efter ditlödning?
cykze:
1. Visst används en liten spänning, men den och strömmen är så låga att inget "normalt" ska gå sönder. (till skillnad från diodmätarläget)
2. om strömmen "tar en annan väg" så är väl allt frid och fröjd? då lär den göra det även vid drift (ohm-mätning ska ju enbart ske när kretsen inte har ngn matningspänning), men visst det kan vaara problem, men det är nog i rätt extrema situatuioner iaf.