Bygga konstlast

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Bygga konstlast

Inlägg av mri »

Konstlast, eller vad man nu skall kalla det. Dvs man använder några effekt FETar för att simulera ett effektmotstånd. FETarna är monterade på kylfläns med fläkt och kan bränna bort t.o.m. några hundra Watt.

Är det någon som har erfarenhet av nåt sånt bygge? Tips, ideer var man skall börja. Jag minns att elektor haft nåt sådant projekt nångång...

Det är först och främst för DC jag behöver lasten, men även för AC vore trevligt att ha. Resistansen skall gå att ställa in med potentiometer och senare via en MCU och PC.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara antecknar mig för tråden

vill ha något liknande, men valbart som konstantstöm eller konstant motstånd på lasten, möjligtvis som konstant spänning med, kommer då annvända 100A effekttrissor
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har en påbörjad last som bara ligger och skräpar, kan det vara intressant? Om jag inte minns fel är det just Elektors lösning men jag måste dubbelkolla för att vara säker :roll:

/PeterH
Spinky Spendrup

Inlägg av Spinky Spendrup »

Vad är det du är ute efter? Konsant ström eller konstant resistans?

Jag pillade med sådant för några (5?) år sedan. Den simplaste varianten jag använde var en konstant ström last. En op och en FET där op:n mätte över ett strömmätmotstånd för att hålla strömmer konstant.

En konstant resistans där strömmen varierar med spänningen var lite knepigare att göra. En lösning jag testade var en multiplicerande D/A som styrde en FET, funkade fint. Har ett schema någonstans om du är intresserad.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jag pysslar lite med en foldback strömbegränsning och behöver en last att testa mot så det är nog konstant resistans jag i första hand behöver.

Jo att använda DAC/ADC är ju ett sätt, hade dock önskat en med analog styrning först. Posta gärna schema.
Spinky Spendrup

Inlägg av Spinky Spendrup »

Njae. Alltså det var inte en ADC->DAC lösning. Man använder enbart en DAC... Som sagt, får leta upp schemat.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

PWMá ett 200W 2,2 ohm motstånd fungerar bra. Effektåliga motstånd är billigare än tåliga transistorer och dessutom tål motstånden högre temperaturer. Vill man hålla ner strömripplet ifrån pwmánde så för en rejäl induktor och en kraftig diod på BOMén också.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ett alternativ är flera resistanser på 1, 2, 4, 8, 16, 32 ohm etc.. som kopplas in och ut beroende på önskad resistans. En transistor/mosfet kan sedan bränna av det som är mellan stegen.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

;) En ström DA typ.... jag testade att göra i princip så fast med lite andra steg - fick dock problem att det för satans varmt..... Hade behövt fläkt på det kortet....
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

Lite OT, men hur är det om man vill bli av med lite mer effekt, 2-3kW eller så, hur skulle det gå att använda elektrolys som last?
då blir väl den del av energin till vätgas/syre istället för värme?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Men växelström så går det ju bra - vi körde sådana bad när vi provbelastade elsystemen på båtarna - fungerar bra, men lite läbbigt... Ännu läbbigare med likström... Nej, men likström så är nog lösningen fortfarande att bränna effekten i resistorer bäst. Det går ju bra att vattenkyla resistorerna också. En vattenkokare som du moddar så att du cirkulerar vattet är ju 2kW konstlast likssom...
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

PeterH: Minns du i vilket nummer av elektor det där projektet finns?

bengt-re: Vad menar du med att "PWMá ett 200W 2,2 ohm motstånd" ? Hur skulle det fungera som en konstlast åt något effektsteg som skall belastas/testas?

blueint: Ett digitalt resistornät ter sig väldigt bökigt jämfört med en eller några paralella transistorer som kan justeras kontinuerligt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hadde det inte varit för att jag har en del motstånd och reostater liggandes så hadde man börjat prova lite kopplingar

en vore en vanlig npn med last över k e och en pot mellan k e med löparen till basen, eller motsvarande med mosfet
borde fungare innom rimliga värden
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Du kan kolla i Kenneth Johanssons register som listar alla gamla byggen, jag kommer inte ihåg vilket nummer jag byggde min ifrån (det var så länge sedan) men hittade "elektronisk last" vid nummer 8-90 (kan finnas fler om du letar :roll: ).

/PeterH
grubs

Inlägg av grubs »

En variant, dioden verkar lite skumt placerad.
Electronic design, april 2000

En annan med FET
EDN, mars 2005
Skriv svar