hej
har kommit övere en stegmotor från en gammal hårddisk.
Tänkte försöka styra den med en pic, problemet är att jag inte riktigt vet vilka sladdar som går till vilken spole eller knappt ens hur man styr en stegmotor.
den jag har är där 11 sladdar ut från, det är en Sankyo motor.
nån som har något tips om vad som är vad?
och hur man styr den
Stegmotor
Ta fram ett universalinstrument och kolla vilka sladdar som är kopplade till varandra. Sen kollar du Ohmen mellan sladdarna, tex. om tre sladdar är kopplade till varandra(Röd, Blå, Svart) Svart-Röd=14Ohm, Svart-Blå= 14Ohm och Röd-Svart =28Ohm. Då vet du att spolen ser ut som följande:
Röd---OO|OO---Blå
...........Svart
(punkterna ska inte vara där
)
Då vet du att du ska koppla Jord till Svart och koppla +Volt till Röd och sedan till Blå.
När du har en skaplig bild över hur spolarna fungerar är det bara koppla på ström på jordkablarna och dutta för hand på spolkablarna. Om du duttar i rätt mönster så roterar motorn. Med lite testande får man snabbt fram rätt mönster.
/Lycka till
Röd---OO|OO---Blå
...........Svart
(punkterna ska inte vara där

Då vet du att du ska koppla Jord till Svart och koppla +Volt till Röd och sedan till Blå.
När du har en skaplig bild över hur spolarna fungerar är det bara koppla på ström på jordkablarna och dutta för hand på spolkablarna. Om du duttar i rätt mönster så roterar motorn. Med lite testande får man snabbt fram rätt mönster.
/Lycka till

Har nu mätt som en galning.. och fått fram lite värden.. dock fattar jag inte mer för det..
de sladdar som finns är
Brun
röd
orange
bul
grön
blå
lila
grå
Mellan dessa sladdar är där kontakt
Brun-röd 4,7 Kohm
brun-lila 17,2 Kohm
brun-grå 17 Kohm
röd-lila 13 Kohm
röd-grå 12,6 Kohm
lila-grå 24 Kohm
jag lyckas inte få ihopa det riktigt enligt RDX*:s modell
nån som känner för att tänka lite
Edit: har fixat till listan lite.. tycker att 100kohm borde vara för mycket, är det de?
de sladdar som finns är
Brun
röd
orange
bul
grön
blå
lila
grå
Mellan dessa sladdar är där kontakt
Brun-röd 4,7 Kohm
brun-lila 17,2 Kohm
brun-grå 17 Kohm
röd-lila 13 Kohm
röd-grå 12,6 Kohm
lila-grå 24 Kohm
jag lyckas inte få ihopa det riktigt enligt RDX*:s modell
nån som känner för att tänka lite

Edit: har fixat till listan lite.. tycker att 100kohm borde vara för mycket, är det de?
Det du har fått tag på är en bifilarstegmotor. Det som är unikt med dom är att dom går att köra som både unipolar- och bipolarstegmotor. Skillnaden mellan en unipolar och bipolar är att i en unipolar låter man strömmen bara gå i en riktning. I en bipolar-stegmotor sänder man strömmen i båda riktningarna. Det är oftast lättast att driva en unipolarmotor då man bara behöver en transistor för varje spole. En bipolar motor måste drivas med en H-brygga på var spole.
Det finns mer info om bifilarstegmotor på sidan som evert länka:
http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step/types.html#bifilar
angående ohmen på spolarna så låter det konstigt, spolarna brukar ligga på under 50ohm. Men jag har aldrig träffat på en bifilarstegmotor så jag kan inte säga om det är något som är fel
Får du liv i den om du ansluter en strömkälla
Det finns mer info om bifilarstegmotor på sidan som evert länka:
http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step/types.html#bifilar
angående ohmen på spolarna så låter det konstigt, spolarna brukar ligga på under 50ohm. Men jag har aldrig träffat på en bifilarstegmotor så jag kan inte säga om det är något som är fel

Får du liv i den om du ansluter en strömkälla