Hur gör man dessa moddar? - Gitarrförstärkare Champion 60

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
IN270

Hur gör man dessa moddar? - Gitarrförstärkare Champion 60

Inlägg av IN270 »

Om jag inte kommer igång med mitt eget bygge av rörstärkaren, som jag har en annan tråd om, så funderar jag på ett par köpealternativ och ett av dem är Fenders Champion 600. Snokade efter schema och hittade den här killen i England som moddar dem: mods

Och här är:
original schema Det är alltså originalschema från 1900-tal inte schema för "reissuen" som säljs nu! Det riktiga originalet hade likriktarrör som inte krävde "stand by", tror jag han sa. Men den nytillverkade behöver det.

Jag har ingen lust att lägga 500spänn på hans kit även om han verkar riktigt seriös och kunnig, så jag kollar om det är nån här som kan berätta hur man gör? Och jag har en Vox Cambridge15 som brummar en hel del, liknande eller värre än hans videoexempel på Youtube(scrolla ner lite på hans ebaysida) så jag vill få bort det brummet också och jag antar att det är samma princip, dock har jag inte hittat något schema på Voxen. Ljudmässigt gillar jag mittenstärkaren i hans andra videoexempel.

Han listar bla dessa moddar vilka jag finner intressanta:
  • 1. How to revoice the amp.

2. How to remove the hum and noise.

3. How to add an H.T. Fuse

4. How to add a Standby Switch.

5. How to add a combined Standby/Pentode/Triode Switch

6. How to make the amp operate safely
Nån som känner sig manad att visa hur man gör?

2, 3, 4 och 6 känns väl viktigast att börja med!

Vad gör det för skillnad att skifta mellan Pentod och Triod?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

I sverige behöver man inte göra den här modifieringen. Vi har 230V i vägguttagen och det är precis vad de förstärkarna vill ha. I England har de däremot 240V.

Det står tillochmed på sidan du länkade till:

"Well firstly, Fender ship amps to the UK with 230V mains transformers.
We in the UK however operate at 240V, always have, always will."

:)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Hur gör man dessa moddar? - Gitarrförstärkare Champio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

IN270 skrev:1. How to revoice the amp.
Svar: F-n vet. Kunde inte öppna hans pdf-dokument. Får ladda ner först och spana sen.
IN270 skrev:2. How to remove the hum and noise.
Jag har erfarit att en drossel i nätdelen gör under. Kolla att sladdarna till rörens glöd är tvinnade, att det kanske finns en "hom-pot" som balanserar bort brummet. Alternativt likrikta glöden, alternativt ansluta till en lite högre potential visavi jord (20-30V kanske)
IN270 skrev:3. How to add an H.T. Fuse
Köp en sådan där sladdsäkringshållare i lokala bildelsaffären. Anslut mellan högspänningen och utgångstrafon. 500mA säkring kanske.
IN270 skrev:4. How to add a Standby Switch.
Fender har en sådan på nättrafon. Är det en nättrafo med 2 lindningar och likriktarrör sitter switchen mellan trafons mittuttag och jord. Annars kan du ju sätta den mellan nätaggregatet och förstärkaren.
IN270 skrev:5. How to add a combined Standby/Pentode/Triode Switch
Utgångsröret har ett skärmgaller som kan anslutas till rörets anod, eller till högspänningen (utgångstrafons "heta sida"). Du sätter en omkopplare som kopplar skärmgallret endera till anoden endera till HT VIA ett 100ohms motstånd (2W!!)
IN270 skrev:6. How to make the amp operate safely[/list]
Håll bran och djur borta ....
IN270 skrev:Vad gör det för skillnad att skifta mellan Pentod och Triod?
Skiftningen ovan. Som pentod får du högre uteffekt men ett "kassare" ljud. Trodkopplat (kvasitriod) ger lägre effekt men ett "renare" ljud. Kassare/renare avser då distortionsprodukter.

jag kan posta ett schema till dig på en typisk Fender.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

JimmyAndersson skrev:I sverige behöver man inte göra den här modifieringen. Vi har 230V i vägguttagen och det är precis vad de förstärkarna vill ha. I England har de däremot 240V.

Det står tillochmed på sidan du länkade till:

"Well firstly, Fender ship amps to the UK with 230V mains transformers.
We in the UK however operate at 240V, always have, always will."

:)
Varför vi idag har 230 och inte 220 volt i väggen beror på att man kompromissade mellan England och Fastlandet. Fastlandet 220, England 240, medelvärdet blev 230 som ska vara i hela Europa.

Så den moddningen faller bort. Men visst kan trafon vara i minsta laget så den nästan bottnar.

Protte
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Jo jag läste det med, Jimmy. Menar du att nätbrum uppstår pga 240V och att "standby" inte behövs om det är 230V?

Tackar tackar, Magnus! Jag har en hel del scheman men du får gärna posta här eller skicka det som du har till min epost!

Jag förstår inte vilken modd som det syftas på, Protte, det är ju flera moddar?
Skriv svar