Ang, Trasiga backlights..(möjlig fix?)

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
blueint
Kontakt:

Ang, Trasiga backlights..(möjlig fix?)

Inlägg av blueint »

Det verkar som fler än jag på forumet råkat ut för trasiga backlights på TFT skärmar. Kanske man skulle kunna sätta ihop en matris av lysdioder istället. Borde dessutom vara betydlig driftsäkrare.
Så då återstår hur man ska hitta lämpliga lysdioder ..?

Utgår från följande specar:
* Vit, ej varmvit.
* Högsta spridningsvinkel.

Vore en sådan här lämplig?
http://www.upplyst.se/product_info.php?products_id=162

Hur tätt bör dom vara egentligen?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är exakt vad jag har tänkt testa. :)

Avslutade just en beställning på lite lysdioder mm från Sodjan som påbörjades i den här tråden, där det även utbyts lite idéer om montering av diverse lysdioder. :)

Jag satte ihop den här grejjen för att lättare kunna prova olika bakgrundsbelysningar:

Bild

Sedan bilden togs så har det tillkommit diverse kretskort.
Apparat-uttaget och strömbrytaren är nu monterade på baksidan.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad gör den där konstruktionen? :D, bara en ren spånplatta för att lägga lysdiodsmatriser på?
Tänkte på att man kanske bör kolla up CRI värdet. Å andra sidan är väl det mest sannolikt att vita lysdioder är bäst lämpade (ej varmvita). Dom flesta leverantörer specar inte CRI, så det är väl till att testa.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det finns LCD idag som har LED-backlight, om två år så sitter dessa i alla nya skärmare skulle jag tro då LED är bättre än CCFL på många sätt. I vanliga tfter så sätter man dioderna precis som rören och använder en lightspreader för att ge jämn nivå över ytan.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

blueint:
Man kan i princip säga att det är en TFT-skärm som spridits ut på ett större område. :D
Själva displayen sätts längst fram. Bakom den (mot den blå mattan) lägger man t.ex en plexiplatta med lysdioder eller vad man nu vill testa som belysning.
Det blir både säkrare och lättare att labba då än att bara lägga grejjerna på ett bord. I skärmens chassi är det oftast för trångt, men den här lösningen fungerar fint.

I morgon kommer troligen lysdioderna hem. :)
Skriv svar