Laserfelsökning - vad är nu detta?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
kifkroker

Laserfelsökning - vad är nu detta?

Inlägg av kifkroker »

Jag köpte den billigaste gröna laserpekaren jag bara kunde hitta från kina, och den fungerade (i linje med mina förväntningar) strax över någon minut :) Vid den obligatoriska isärplockningen och felsökningen kom jag av misstag åt två ben på en komponent, och snopet så fungerade lasern när dessa var i kontakt med varandra. Komponenten vet jag dock inte vad det är, det står C5103 ny rad R 05 på den, och den tar upp mest plats på kortet.

Min laser ser INTE ut såhär

Bild

men den motsvarar ungefär den största svarta komponenten på den nedre högra bilden (min komponent är dock större), och om jag fick gissa vilt skulle jag säga att det var en spännigsregulator. Av de tre nedre benen är den längst till höger ansluten till jord och ansluter jag de två vänstra benen till varandra fungerar lasern.

Någon som vill komma med en diagnos? Jag hade gärna lött ihop benen och kört på, men jag antar att det inte är rätt väg att gå
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Kan vara en transistor.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Enligt goggle verkar de kunna vara en kondensator, men kan inte svära på det.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Rent logiskt skulle det kunna vara en regulator, men då borde den suttit till vänster mot batteriet. Den ser ut att sitta nära själva lasermodulen, och då känns det mer logiskt om det vore en switchtransistor som slår av och på modulen.
Ändrar sig spänningen på det något ben när du trycker på knappen?
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

ok, men mitt pcb ser inte riktigt ut sådär heller, min komponent ser ut ganska exakt såhär, fast med tidigare nämnd text:

Bild

(hittade ingen bra bild igår) benet i mitten är alltså inte anslutet, men det finns en pad under och det är "samma" pol som mittenbenet. Prylen på bilden är en transistor från ett moderkort, finns det andra smd komponenter med det utseendet?

Mitt kort är kanske hälften så långt som tidigare bild, och övriga komponenter är 2 kondingar, 2 resistorer, en trimpot, brytaren, en liten trebent och kanske något mer. Om det nu skulle hjälpa
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det gör det säkert, men i mina ögon ser det ut som en Mos-fet. FDD2570 till exempel. Kapseln heter D-PAK om jag ser rätt.

Bild

http://www.fairchildsemi.com/products/d ... to252.html
http://parts.digikey.com/1/parts/101734 ... d2570.html
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ahh, det gamla knepet funkade! Lägg till '2S' och sök, så hittar man 2SC5103.High speed switching transistor (60V, 5A) med en sådan kapsel.

http://www.rohm.com/products/databook/t ... sc5103.pdf
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

om man för ett ögonblick antar att det är så, vad blir konsekvensen av det? Jag har väldigt begränsad kunskap om drivelektroniken på en laser. Är det bara för mig att löda ihop och köra på tro? Tack för expertisen
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

:)
Jag är inte heller någon laserexpert, men det bästa vore att byta ut den. Det kan vara så att den används för att bara slå av och på lasern, men det kan lika gärna vara så att lasern slås av och på snabbt hela tiden (PWM) för att inte överhettas. Inte vet jag :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Matar du för mycket effekt genom lasern så är den rökt. vilket är lätt hänt.
Drivelektroniken är en snabb strömkälla.
Skriv svar