Jag gjorde dock ett något större projekt för ca 1½ år sen, men det blev inte ekonomiskt hållbart, + att jag inte hade rätt grejer från första början, så... Det blev vad katten lämnar efter sig i sin sandlåda.. Sk.. Ja, precis..
Hur som helst, jag har alltid pillat & petat lite iaf, men som sagt, inget stort.
Nu till min fråga, som säkert blivit besvarat förut i detta enorma (faktiskt!) forum:
Jag är ute efter att göra om 8 bitar (fysiska) till 3 st BCD-avkodade segment.
Det finns säkert nån krets för detta, men jag har inte hittat någon eller något schema heller.
Tanken var att slippa undan sådana där, om vi kallar dem segment-skiftare, alltså där man använder sig av 'externa' bitar för att växla mellan de olika segmenten.
Jag har funderat på att antingen ha "kretsen" på ett externt kretskort eller implementera det direkt på ett 8255A ISA-kort. Därav mitt 'krav' på att endast använda 8 bitar + matningsspänning + jord.
Om jag ska montera det direkt på I/O- kortet som har 24 bitar, skall jag för enkelhetens (Säg inte att det inte är det nu) skull koppla den paralellt på samtliga 3 (Fast egentligen 4) grupper om 8 bitar genom OCH-kretsar (AND) som ska styras genom MODE- funktionen hos 8255A-kretsen.
Men det blir den enkla delen av bygget.
Problemet blir först och främst att hitta på någon krets som fungerar först, och då tänkte jag på er entusiaster som inte är lika insnöad som jag är

Jag vore väldigt tacksam om jag fick hjälp med detta.
Fick ett tips av en kompis, som jag inte (ännu) vet vad han kallar sig här på forumet, om någon sorts "en hex till BCD kod omvandlare" som han skriver med egna ord.
Jag provade söka på det, men fick bara upp resultat om PIC- programmering. - Tror det var det iaf, stängde ner den fliken lika snabbt igen.