8 bitar till 3 LED-segment, i princip 0 till 255 decimalt

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Ac3T

8 bitar till 3 LED-segment, i princip 0 till 255 decimalt

Inlägg av Ac3T »

Tjenare... Jag är ganska rostig på digitalteknik eftersom jag varit gift.. Haha... Det är delvis en av förklaringen, men även att jag efter äktenskapet bara gjort pyttesmå projekt då jag primärt mestadels hållt på med datorer, och hjälpt andra osv... Alltid upptagen med andra ord.

Jag gjorde dock ett något större projekt för ca 1½ år sen, men det blev inte ekonomiskt hållbart, + att jag inte hade rätt grejer från första början, så... Det blev vad katten lämnar efter sig i sin sandlåda.. Sk.. Ja, precis..

Hur som helst, jag har alltid pillat & petat lite iaf, men som sagt, inget stort.

Nu till min fråga, som säkert blivit besvarat förut i detta enorma (faktiskt!) forum:

Jag är ute efter att göra om 8 bitar (fysiska) till 3 st BCD-avkodade segment.
Det finns säkert nån krets för detta, men jag har inte hittat någon eller något schema heller.

Tanken var att slippa undan sådana där, om vi kallar dem segment-skiftare, alltså där man använder sig av 'externa' bitar för att växla mellan de olika segmenten.

Jag har funderat på att antingen ha "kretsen" på ett externt kretskort eller implementera det direkt på ett 8255A ISA-kort. Därav mitt 'krav' på att endast använda 8 bitar + matningsspänning + jord.
Om jag ska montera det direkt på I/O- kortet som har 24 bitar, skall jag för enkelhetens (Säg inte att det inte är det nu) skull koppla den paralellt på samtliga 3 (Fast egentligen 4) grupper om 8 bitar genom OCH-kretsar (AND) som ska styras genom MODE- funktionen hos 8255A-kretsen.
Men det blir den enkla delen av bygget.
Problemet blir först och främst att hitta på någon krets som fungerar först, och då tänkte jag på er entusiaster som inte är lika insnöad som jag är :shock:

Jag vore väldigt tacksam om jag fick hjälp med detta.

Fick ett tips av en kompis, som jag inte (ännu) vet vad han kallar sig här på forumet, om någon sorts "en hex till BCD kod omvandlare" som han skriver med egna ord.

Jag provade söka på det, men fick bara upp resultat om PIC- programmering. - Tror det var det iaf, stängde ner den fliken lika snabbt igen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad jag vet finns det ingen standardkrets som avkodar 8 parallella bit in till 3 * 7-segment ut.

Funktionen är dock relativ enkel att utföra med en mikroprocessor, om man sedan vill göra det med en PIC eller AVR eller Renesas eller Freescale eller xxx är en smaksak. Personligt tycker jag att det vore en grej för en PIC.

Med en mikroprocessor på kan man även dekoda till ett LCD, an kan visa förra värdet och allt annat man vill leka med om man så önskar.

Det går självklart att bygga ihop ett kretslopp som utför denna dekodning medelst vanliga logikkretsar men frågan är ju VARFÖR man skulle göra detta när en PIC med intern oscillator skulle klarar det lika bra som en himla massa andra kretsar.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Kunde jag med PIC- programmering och hade programmerare och kretsar så hade jag säkert valt det, men å andra sidan, då hade jag säkert inte frågat heller =0/

Tanken var att hålla det föhållandevis enkelt, och PIC-kretar är inte enkelt för mig... Jag har aldrig hållt på med sånt, och jag känner att det är några år bortom mig ännu...

Jag håller på att borsta upp mina numer latent logikkretskunskap, så...
Jag säger som Apu i The Simpsons: Thank you, come again :shock:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag har för mej att det går att göra i två steg med standardkretsar, först en bin->nånting och sen en nånting->BCD, tyvärr minns jag inte riktigt vad och hur, men jag har stått inför samma problem för länge sen..
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Glenn skrev:jag har för mej att det går att göra i två steg med standardkretsar, först en bin->nånting och sen en nånting->BCD, tyvärr minns jag inte riktigt vad och hur, men jag har stått inför samma problem för länge sen..
Googlade för nån timme sen, och hittade på nåt intressant:
http://www.delabs-circuits.com/cirdir/d ... 20021.html
*Klicka på PNG-Schematic- länken längre ner på sidan, omkring mitten*
*Kanske t om. högerklicka och välja öppna i nytt fönster eller flik*

Inte för att de har med honung att göra direkt, men iden att använda 74373 ihop med 74154 gillade jag...

Det måste nästan bli inversen av det tycker jag... Eller nåt sånt... Fan, är så trött så jag vet inte vart jag ska ta vägen nästan... Fast bara nästan
Användarvisningsbild
Xerxes
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

4st 74185 borde väl funka? Checka http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 74185.html
Databladet sidan 8.
Koppla sen bara en BCD->7-segment till varje dekad.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Hmm... Xerxes, jag såg på din Avatar att det stod electro:kit - Jobbar du eller äger / deläger du det eller..?

Undrar sen åxå vart i helsefyr man får tag i 74185 nånstans?
Verkar som om de slutat tillverkas.

Har dock inte googlat eftersom det kommer förmodligen upp 57 miljarder länkar till "Qoute for 74185..." på obskyra order-sajter där man får svar om 4 år eller inte alls... Typ...

Fick förresten en skiss av en kompis på en annan variant
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En möjlig lösning kan ju vara att fråga om någon kan erbjuda det som tjänst, antingen rubbet med att göra program och inhandla och programmera kretsen eller lämpliga delar därav.

Fördelen med en mikroprocessorlösning är att du då har 1 krets som gör rubbet, ser man till att välja en µC med intern oscillator är det enda som ska anslutas ett motstånd och en avkopplingskondensator och motståndet kan man t.o.m. spola.

Det behövs 8 + 20 portpinnar för att klara av jobbet, med ett par spänningsmatningspinnar blir det 30 pinnar minimum, i PIC finns detta inte och man får ta en större kapsling.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> blir det 30 pinnar minimum, i PIC finns detta inte...

Kan du förtydliga det där ?

> och man får ta en större kapsling.

Än vadå ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Javisst. Microchip har kapslingar med 8, 14, 18, 20, 28, 40 och 64 pinnar enl. parametric search. Med 28 pinnar blir det för lite, alltså är nästa storlek som uppfyller behovet 40 pinnars.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ah, så du menar "större" i allmänna ordalag, inte större än något annat.
OK, då är jag med på det. :-)

Jag förstår dock forfarande inte vad det är som inte finns i PIC,
men det är strunt samma...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, lite otydligt , jag kan kalla det "i PIC-seriens kapslingar" och javisst: "större" i fysisk storlek.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Nja... Jag tror jag hoppar över det där... Blir för mkt krångel :oops:

Jag ska som sagt ha det till mitt I/O-kort, och jag bestämde mig för att köra med en LED-bar istället på ingången till kretsen, vilket egentligen blir enklare att hålla koll på de individuella bitarna.

Däremot kommer jag att ha en 74LS47 och en 7-segmentare för att visa vilket mode PPI: n hamnar i. :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det är en liten tröskel att ta sig över för att börja med Pic, men det är värt det! Tycker det är lite som att ta körkort :) Allt blir så mycket enklare, många konstruktioner blir så mycket enklare att bygga och konstruera.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Tja.. När det går att krama snöbollar i helvetet kanske... :evil:

Det får nog bli nåt i framtiden i så fall...

Har lite svårt att lära mig nya saker, framför allt om jag måste och inte för att jag vill.

Matte var lixom aldrig mitt starkaste ämne i skolan, såsom en massa andra ämnen också.

En sidnot dock; Svenska hatade jag i skolan, ändå är jag mkt bättre än de flesta jag känner när det gäller skriftligt såväl som uttalsmässigt :wink:
Skriv svar