Val av PIC och språk

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
ojniemin

Val av PIC och språk

Inlägg av ojniemin »

Vilken kanon sajt! :D

Jag är en nykomling både på sajten och vad gäller PIC-programmering. Har dock tänkt att ge mig i kast med ett 'litet' projekt. Jag planerar att göra styrning för luckan på min bastuaggregat. Ni vet, aggregat av typen 'alltid redo' har en lucka som måste öppnas och stängas varje gång man börjar/slutar. Problemet med detta är dels det att barnen smäller luckan och keramiska stenarna som finns runt luckan riskerar att spricka samt det att
panelen torkar inte i eftervärmen utan förblir blöt och kommer därmed att ta skada snabbare än i en traditionell bastu.

Det finns en styrpanel för aggregatet som fungerar så att man slår på hela effekten (6.4 kW) genom att trycka på en knapp när man börjar basta (det finns en timer 15 min, 30 min och 45 min). Det finns alltid en grunvärme på (200W) när man inte bastar.

Min plan är följande. Jag kommer att ha ett snöre löpande längs bastuväggen. Snöret är kopplat till en strömbrutare som i sin tur är kopplad till en PIC. När man kommer in i bastun slår man på 6.4kW element och drar i snöret en gång och då ska luckan öppnas. om jag vill stänga luckan utan att slå av aggregatet så drar jag sedan snabbt tex. 3 gånger i snöret och då stängs luckan. Om man inte stänger luckan så kommer den att stängas automatisk 10 min efter det att aggregatet slås av (det sker ju automatisk). När aggregatet slås av (och övergår till grundvärmen) bestäms av vad man valt på styrpanelen. Min plan är att sniffa på matningen till aggregatet för att bestämma när strömmen slås av. (Tror ni att det går?)

Jag ska också koppla till ett annat system, nämligen om man drar i snöret, let's say, längre en 0.5s så kommer magnetventilen på ett vattenrör att öppnas och vatten att sprutas på
aggregatet.

Min fråga blir nu alltså vilken PIC jag borde välja? Till saken hör också att om jag klarar av detta projekt så kommer jag att börja jobba
men ett larm (frys, fukt, brand etc) för vårt hus och då vill man komma igång smidigt utan större ändring i prosessorn.

Jag kommer givetvis att behöva några reläer, mikrobrytare etc också.

Kommer detta bastuprojekt att bli för svår att göra med assembler eller rekommenderar ni C?

Hoppas det finns någon kunnig som hinner svara...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Hej,
Val av språk ?
Du är medvetan om att du sticker skallen i ett getingbo ? :-) :-)

Som du beskriver det hela så låter inte språkvalet som speciellt
avgörande, det rör sig i alla fall om rellativt lite kod.

Eftersom PICs är nytt för dig, så skulle jag personligen föreslå ASM.
Det ligger närmare hårdvaran, utvecklingsmiljön är problemfri att
få igång, kopplingen mellen datablad och kod är naturligare (databladens
exempel är så gott som alltid skrivna ASM) o.sv.

> Min plan är att sniffa på matningen till aggregatet...

Finns det någon indikering (lysdiod eller liknande) som indikerar matningen ?
Kan vara enklare/säkrare än att sniffa på 230 volten...

Sen undrar jag, vad är problemet med en vanlig vattenskopa ?
Bättre "kontroll" över vattenmängd och hur snabbt det hälls på kan
du knappast få... :-)

> vilken PIC jag borde välja?

Har ingen större betydelse. Vilken mindre PIC som helst som har tillräckligt
med I/O pinnar (vilket ju inte var så många).
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

+ 1 på ASM.

Att skriva i assembler från början är det bästa sättet att verkligen lära sig hur PIC:en fungerar om du frågar mig :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Assembler, givetvis. Hårdvarunära applikationer görs bäst i ett hårdvarunära språk.
ojniemin

Inlägg av ojniemin »

Tack för er snabba svar! Det lutar sig starkt åt ASM hållet.

En fråga angående utvecklingskort. Vad är skillnaden mellan de kort som Elfa säljer mot det som tex. sodjan säljer (har surfat lite...)? Förutom det att med Sodjans kort kan man programmera utan att montera pic på utvecklingskortet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Just att kunna programmera med PIC kvar på plats i Din krets kommer Du mycket snabbt att upptäcka är något av det bästa som finns.

Det handlar inte bara om en enorm besparing av tid och besvär, kontaktdonen i IC-sockel eller labplatta tåler knappast hellre det antal i- och urtagningar som krävs innan ett program är färdigt.

En programmerare som inte klarar att programmera på plats skall man inte köpa för utvecklingsändamål. Zif-socklar är bara bra för produktionsändamål, inget annat.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Korten är rätt lika i slutändan. I princip är syftet med alla utvecklingskort att tillhandahålla matningsspänning, bra anslutning för programerare och smidigt interface till portpinnarna - exakt hur det är löst är lite som att jämnföra volvo och saab.

Assambler är klart att rekomendera för alla mindre PICar elelr för första projekten. 16f8xx rekomenderar jag dock ingen nybörjare att köra asm på då det är lite irriterande med bankning av både ram, sfr och programminne. Om du skall köra asm på lite större picar så rekomenderar jag 18F istället då många av problemen ifrån 16f är lösta där och dessa är enklare att köra asm på.
ojniemin

Inlägg av ojniemin »

Tack för svaren!

Jag glömde kommentera Sodjans undran om att vattenskopa inte räcker. Dels blir det så att vårt kalkiga vatten 'förstör' aggregatet och dessutom är det rätt så skönt att ligga på laven, dra i ett snöre och se vattnet flytta sig lydigt till aggregatet...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, men du måste du ju fylla ditt system med något *annat* vatten.
Eller kör du den finska modellen med kosken i skopan? :-)
Skriv svar