Mera kopplingar av lysdioder

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Mera kopplingar av lysdioder

Inlägg av Göran Nilsson »

Jag skall bygga ihop denna lampan med 4x5 Superflux 3,4 V och 60mA.
För att reglera strömmen använder jag mig av en LM1085.
Motståndet i kretsen räknar jag fram till 1,25/60mA=0,0208 = 21 ohm
Är det rätt ?

Hur räknar jag ut belastningen på strömregulatorn ? Kommer regulatorn behöva kylning eller kan jag bygga in allt i en Ficklampa ?

Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

du bör absolut ha ett motstånd i varje seriekopplad slinga för spänningsutjämning mellan slingorna

belastingen på regulatorn är beroende på matningsspänning, vilket är?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Det står "Batteri 15V" nere i högra hörnet, därför gissar jag på 15VDC.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Funderar lite grann hur du fått fram 60mA. Ska varje diod ha 60mA blir det 5*60 genom resistorn. Är det 60mA genom resistorn får varje diod 12mA.
Edit: konstig koppling det är inte säkert att mitt resonemang håller, strömmen kan gå genom gnd på kretsen likaväl..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

:oops: , såg int 15v

men då är frågan som sagt sinnan 60 eller 12 mA per lysdiod?

troligtvis behövs inte kylfläns då effekten är låg ändå, men ligger på gränsen till lite kylbehöv vid 60 mA per diod
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Strömmen är alltid lika i en seriell krets, det blir alltså 60mA genom varje diod och genom motståndet men spänningsfallet över varje diod (och motståndet) delas upp på den spänning dom matas med.

Fortfarande kommer olika ström gå genom dom olika "raderna" av serikopplade dioder, så varje slinga ha en egen resistor precis som grym skriver.

/PeterH
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Mindmappers svar stämmer bra. Men Peter har nog missat frågan lite.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

De extra motstånden på varje sling var nytt för mig. Jag trodde det räckte med en strömregulator.

Jag har byggt en liknade "ficklampa" med mindre lysdioder och med 3 parallellkopplade slingor. Alla dioderna lyste o jag märkte inget konstigt.

Hur räknar man fram motståndet som ska sitta på varje slinga ?
Hur påverkar de motstånden strömregulatorn ? Behöver jag räkna om motståndet till regulatorn oxå ?

Enligt informationen på lysdioden så är det 60mA och 3,4 Volt / diod
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Jag får erkänna att jag inte förstår varför du ska ha in den där regulatorn till strömbegränsning. Men, jag tror inte att det kommer att fungera. Inspänningen till regulatorn är minst 1,5V + Vout(1,25V), alltså 2,75V. Du har en 15VDC spänningskälla - 4 seriekopplade lysdioder @3,4V => 15 - 4 * 3,4 = 15 - 13,6 = 1,4V. Jag som inte förstår vitsen med regulatorn skulle satsa på ett biasseringsmotstånd i serie med varje lysdiodslinga. Orsaken till attgrymförespråkar ett motstånd i varje slinga tror jag beror på att dioderna inte är ideala, att deras framspänning inte ärexakt3,4V. Om en slinga har en total framspänning på 13,8V och en annan 13,5V så kommer inte dina 300mA(5*60mA) att fördelas lika mellan slingorna. Jag gissar att det blir en strömrusning i slingan med minst framspänning(med troligt varmt och rykande resultat). Det jag menar är, ingen regulator. 'Bara' 5 slingor bestående av vardera 4 lysdioder och ett motstånd(samtliga kopplade i serie). Med en framspänning på 13,6V ska alltså 1,4V och 60mA 'försvinna' i varje motstånd, varför det bör ha en resistans på: 1,4V / 0,06A = 23,33Ohm. Man bör i fall som detta kolla effektutvecklingen i motståndet, I²*R => 0,06*0,06*23,33 = 0,084W. Alltså, kommer du att klara dig med ett vanligt 0,6W motstånd. Nackdelen med en så'n här koppling är att när batteriets utspänning minskar så kommer strömmen att minska. Detta beror på motståndet, det är ju det som bestämmer strömmen, V(utspänning-13,6)/23,33 = Aktuell ström. Det här stämmer inte riktigt heller, då framspänningen i lysdioderna ändras med strömmen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Googlade lite fick fram detta som stöder att kretsen du använder tappar för mycket spänning.
http://www.instructables.com/id/EVKHFD64UZEWP86K7M/
Där står det att du tappar ca 2,4V i konstantströmsgeneratorn.
Strunta i den och räkna med motstånd i varje gren bara. Annars måste du hitta en konstantströmsgenerator som har mindre spänningsfall.
Edit: Stinrew är snabbare.
Edit2: Stinrew> "Det här stämmer inte riktigt heller, då framspänningen i lysdioderna ändras med strömmen." och temperatur. Dessutom är det frågan om batteriet har det 15V nyladdat eller nominelt. Räkna fram resistorer och justera sedan till det som funkar bäst..
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det funkar för det mesta. Men brintiden kan bli lägre när strömfördelningen blir fel. Regulatorn ska ju ge samma ström, och sak ha samma resitor. Men spännignen blir lägre över den. Jag har ingen tumregel för resitorn. Kolla spridningen på diodernasframspänningsfall i databldet och utgå från det.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Okey, jag tror att jag förstår. Jag trodde att en strömregulator var bättre än att bara använda motstånd. Lite rätt hade jag när jag valde LM1085 istället för LM317.
Enligt vad jag har förstått av Stinrew så skulle det inte heller hjälpa med att öka spänningen till 18 volt, två batterier till. Det hjälper inte om framspänningen inte är exakt i varje diod.

En mer komplicerad lösning vore att ha en strömregulator till varje slinga + ökad inspänning men det blir ju ganska så dyrt i jämförelse med fyra motstånd.

Nu har jag inga biasseringsmotstånd hemma, kan jag avnvända vanliga standardmotstånd ?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Absolut, jag vet inte att det finns något motstånd som heter biasseringsmotstån. Jag använde bara det namnet för att indikera dess funktion. Effektberäkningen gjorde jag bara för att kontrollera att det inte behövs något effektmotstånd. Du kan använda dig av(i stort sett) vilken motståndsmodell du vill. Kollade hos ELFA, dom har faktiskt motstånd ner till 1/16W(vilket är för litet för dig). Men alla andra effektmodeller klara du dig med. Det vanliga i kolytskiktsmotstånd brukar vara 1/4W resp. 0,6W för metallfilm, så du bör inte ha några som helst problem med vad du har för motstånd hemma.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Då använder jag mina kolytskiktmotstånd 1/4 W, en till varje slinga, 23 Ohm, eller får jag ta det närmaste.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Tja, själv så hade jag tagit det närmaste större motståndet. Har du kollat så att du inte ligger över 15V? Två parallellkopplade 47Ohms motstånd resulterar i 23,5Ohm. Vet inte hur det är med dina 'värsting dioder', jag har testat med 'vanliga' 5mm. max 20mA röda. Dom har inte lyst nämnvärt svagare på 10- eller 5mA, så jag brukar lägga strömmen där någonstans.
Skriv svar