batterier
Kan vara så, men det beror på vad dom är gjorda av också. Tex Lithium räcker mycket längre än NickelCadmium och NiCd räcker kortare än Nickel Metallhybrid (NiMh) Uppladningsbara batterier till digitalkameror brukar vara NiMh nånstans runt 1000mAh och uppåt, Men om du begränsar strömmen till runt 5-10mA till lysdioden kommer den räcka länge på ditt 1.5volts batteri. Förresten är det inte säkert att den lyser på 1.5 volt om diodspänningsfallet på lysdioden är högre. Tar du ett 9Volts batteri däremot..
-
- Kontakt:
NiMH är dessutom bara på 1.2 volt, så det skiter sig nog fort att bara använda ett sådant. Inte många lysdioder som har såpass lågt framspänningsfall.
Till digitalkamerorna (standard R6/AA) så har man idag batterier som ligger på 2000-2300 mAH. Med två sådana, för att komma upp i tillräcklig spänning, så bör man alltså klara en diod i 100 timmar (2000 mAH/20 mA).
Till digitalkamerorna (standard R6/AA) så har man idag batterier som ligger på 2000-2300 mAH. Med två sådana, för att komma upp i tillräcklig spänning, så bör man alltså klara en diod i 100 timmar (2000 mAH/20 mA).
-
- Kontakt:
Ett batteri kan inte ha 2000mA - det är som att säga att min vattenkran har 38 liter.
En vattenkran måste ha ett värde och en tidsenhet, typ 38 liter i minuten, annars blir det bara goddag yxskaft av det hela.
Samma sak med kapacitetren på ett batteri. Ett värde och en tidsenhet. 2000 mA i en timma. (milliamperetimmar)
En vattenkran måste ha ett värde och en tidsenhet, typ 38 liter i minuten, annars blir det bara goddag yxskaft av det hela.
Samma sak med kapacitetren på ett batteri. Ett värde och en tidsenhet. 2000 mA i en timma. (milliamperetimmar)
-
- Kontakt:
Jo, nok e det så allti'. Min avatar-länk pekar inte på en gif-bild direkt, utan den går till en php-fil på min server som slumpmässigt väljer en av 37 olika bilder och skickar ut den. Alla är blåa M, fast med olika typsnitt.Fritzell skrev:Förresten Matseng jag har en känsla av att du byter avatar rätt ofta.. :?
Hmm... nu tycker jag att du blandar ihop det lite.matseng skrev:Ett batteri kan inte ha 2000mA - det är som att säga att min vattenkran har 38 liter.
Jag har lite svårt att formulera mig så jag beskriver med ett exempel där jag jämför ett batteri med en vattenbehållare.
Ett batteri innehåller 1200mAh och kan leverera 500mA och har 2V
En vattenbehållare med kran innehåller 1200 liter och kan leverera 500 liter/minut och har ett tryck på 2bar(när behållaren är full).
-
- Kontakt:
Ja, vatten-analogin kanske var lite dum eftersom den brukar användas för att beskriva spänning och strömstyrka.
Men man kan ju ta hastighet istället. Typ:
- Hur fort går en gevärskula?
- Tja, ungefär 700 meter... (korrekt: 700 meter i sekunder)
Utan att ange en tidsenhet på avståndet så blir det inte nån hastighet.
En hastighet mäts ju av en sträcka på en viss tidsenhet. Kilometer i timman, meter i sekunden eller något likande.
- Hur stor kapacitet har batteriet?
- Tja, ungefär 2000 milliampere... (korrekt: 2000 milliamperetimmar)
Utan att ange en tidsenhet på strömstyrkan så blir det inte nån kapacitet.
Kapacitetet mäts i ström under en viss tid. Oftast i Ampere per timma för stora batterier eller milliampere per timma för mindre.
Men man kan ju ta hastighet istället. Typ:
- Hur fort går en gevärskula?
- Tja, ungefär 700 meter... (korrekt: 700 meter i sekunder)
Utan att ange en tidsenhet på avståndet så blir det inte nån hastighet.
En hastighet mäts ju av en sträcka på en viss tidsenhet. Kilometer i timman, meter i sekunden eller något likande.
- Hur stor kapacitet har batteriet?
- Tja, ungefär 2000 milliampere... (korrekt: 2000 milliamperetimmar)
Utan att ange en tidsenhet på strömstyrkan så blir det inte nån kapacitet.
Kapacitetet mäts i ström under en viss tid. Oftast i Ampere per timma för stora batterier eller milliampere per timma för mindre.