Problem att mäta frekvens
Problem att mäta frekvens
Fick just min nya multimeter metrix MTX3282 funkar bra med undantag av att den inte klarar av att mäta frekvensen ut från frekvensomformare (finns ett lågpass filter inbyggt som är aktiverat, ska funka runt 1KHz enligt support) jag har haft samma problem med andra billigare multimetrar, antar att det beror på att utspänningen är långt ifrån sinusformad. Vid 70 Hz visar instrumentet c:a 700 Hz alt 9KHz beroende på om jag använder strömtång eller mätsladdar. Jag antar att det beror på att instumentet räknar på fel ställen i (sinus)kurvan. Kan jag bygga ett enkelt filter eller liknande som snyggar till kurvan så jag kan lita på mina mätningar?
utspänningen från en frekvensomformare är bland det mest sönderhackade som funnes i normal industri el,
man får ha ett ordentligt lågpassfilter för att kunna mäta, men det är simpelt då du inte behöver ha någon spännings koll utan bara frekvens, ett enkelt rc filter som har en brytpunkt långt ner i frekvens, prova runt 5 hz och se vad du får, kan du så annvänd strömtången då du slipper tänka på spänningståligheten på filtret, åtminstånde till att börja med
man får ha ett ordentligt lågpassfilter för att kunna mäta, men det är simpelt då du inte behöver ha någon spännings koll utan bara frekvens, ett enkelt rc filter som har en brytpunkt långt ner i frekvens, prova runt 5 hz och se vad du får, kan du så annvänd strömtången då du slipper tänka på spänningståligheten på filtret, åtminstånde till att börja med