när sänder viasat dolby digital 5.1 ljud ( tv1000)
-
hej ! undrar hur det ligger till med ljudet på tv1000 ! jag har aldrig lyckats få något 5.1ljud på tv1000 , endast på svt 1-2 . någon som vet hur det ligger till ? har försökt att få ett svar från viasat , men ingen kan tydligen svara vilka filmer som sänds i 5.1 ! eller är bara snack från deras sida att dom gör det . någon som vet? mvh Åke 

- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
ok så det är tydligen fler som har problem med viasat ! det finns lite andra grejer som är lite skumt med min decoder &så jag får ställa om ljudet lite då o då det finns ju två läge på digital utgången på min samsung dsb -d560n nämligen mpeg / ac3 . jag får skifta fram & tillbaka mellan dessa lägen för att få ac3 ljud till min förstärkare h/k avr 7000.
-
Om man frågar "Viviann" på Viasat's hemsida får man detta svar:
Du skrev: 5.1 ljud
Tolkning: Allmän information om 5.1 ljud
Du ställde en fråga om 5.1 ljud. Vi sänder 5.1 ljud på vissa titlar på TV1000, Action, Classic och +One. Dock sänder vi bara 5.1 på engelska ljudspår vilket innebär att dubbade filmer eller svenska filmer bara har vanligt stereoljud. Kontrollera att din digitalmottagare är ansluten till ditt surround system via den digitala ljudutgången på mottagaren. Digital ljudutgång finns på vissa av Viasats godkända digitalmottagare.
Du skrev: 5.1 ljud
Tolkning: Allmän information om 5.1 ljud
Du ställde en fråga om 5.1 ljud. Vi sänder 5.1 ljud på vissa titlar på TV1000, Action, Classic och +One. Dock sänder vi bara 5.1 på engelska ljudspår vilket innebär att dubbade filmer eller svenska filmer bara har vanligt stereoljud. Kontrollera att din digitalmottagare är ansluten till ditt surround system via den digitala ljudutgången på mottagaren. Digital ljudutgång finns på vissa av Viasats godkända digitalmottagare.
-
jo det där vet man ju redan ! men frågan om dom överhuvudtaget gör det ! eller är det bara bluff med multikanal efter som ingen verkar ha tagit mot 5.1 . illafall har jag aldrig hört 5.1 annat än på svt 1 svt 2. ingen som vet hur det igentligen ligger till . mvh Åke