Brorsan har en Saab 9-3. I mittkonsollen sitter en liten anordning, bakom ett lock med hål i, som suger in luft från kupén förbi en liten diod. Detta är då tempsensorn till klimatkontrollen. Original är det en slags centrifugalfläkt med suspekt konstruktion. Den går sönder efter ett tag. En ny kostar näst intill 1000 spänn. Det är alltså inget annat än en fläkt och en diod. Hutlöst.
Hur kan man då göra istället?
Jo man klipper bort alla komponenter på kretskortet. De är bara till för att fläkten ska snurra. Sen klipper man bort röret som originalfläktaxeln vilade i. Sen tar man en liten 25mm-fläkt från exempelvis Papst och trimmar hörnen lite så den går in i sensorhuset. Limma fast några distanser så inte fläktbladen tar i. Täta runt så att så mycket som möjligt sugs genom hålen upp mot dioden. Superlim och smältlim är bra att ha här

Sen tar man ett motstånd (100 Ohm var lagom här) för att fläkten inte ska skena iväg när det är nästan 14V i bilen, och löder ihop det hela. Fläkten är då alltså ansluten direkt till 2 av de 4 flatstiften (+/-) längst ner (upp på bilden), via 100 Ohm.
Funkar klockrent.

Bredvid är den irriterande saken som låter krig efter en tids tjänstgöring.