Fix av tempsensor till Saab.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31303
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Fix av tempsensor till Saab.

Inlägg av MadModder »

Brorsan har en Saab 9-3. I mittkonsollen sitter en liten anordning, bakom ett lock med hål i, som suger in luft från kupén förbi en liten diod. Detta är då tempsensorn till klimatkontrollen. Original är det en slags centrifugalfläkt med suspekt konstruktion. Den går sönder efter ett tag. En ny kostar näst intill 1000 spänn. Det är alltså inget annat än en fläkt och en diod. Hutlöst.
Hur kan man då göra istället?

Jo man klipper bort alla komponenter på kretskortet. De är bara till för att fläkten ska snurra. Sen klipper man bort röret som originalfläktaxeln vilade i. Sen tar man en liten 25mm-fläkt från exempelvis Papst och trimmar hörnen lite så den går in i sensorhuset. Limma fast några distanser så inte fläktbladen tar i. Täta runt så att så mycket som möjligt sugs genom hålen upp mot dioden. Superlim och smältlim är bra att ha här ;) Sen tar man ett motstånd (100 Ohm var lagom här) för att fläkten inte ska skena iväg när det är nästan 14V i bilen, och löder ihop det hela. Fläkten är då alltså ansluten direkt till 2 av de 4 flatstiften (+/-) längst ner (upp på bilden), via 100 Ohm.
Funkar klockrent. :)

Bild
Bredvid är den irriterande saken som låter krig efter en tids tjänstgöring.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5132
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

1000:- för den känns som överpris. Vet att jag bytt den åt föräldrarna och tror den kostade runt 200-300. Dock med arbete skulle det väl kosta bortåt 600-800 om jag inte minns helt galet
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36451
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

vill inte sensorn ha "rätt" luftflöde för att ge rätt värde då ?

Jag har f.ö samma problem på min SAAB 9000 :P så do m har ju haft ett tag på sej att fixa problemen med domdär tempsensorerna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26470
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket smidig lösning! :madmodder: :tumupp:

Misstänker att den här modden blev liiite billigare än en orginalfläkt. :)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Glenn skrev:vill inte sensorn ha "rätt" luftflöde för att ge rätt värde då ?
Varför skulle den det?

Temperaturen påverkas inte av luftflödet. Det enda tillfället en uppmätt temperatur påverkas av flödet är om mätsensorn är uppvärmd och då avkyls via luftflödet. T.ex människokroppen i vind uomhus. Det enda denna fläkten gör i SAAB:arna är att se till så att det verkligen är kupéluft som sugs in och mäts på.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Enkel och bra lösning som troligen kommer att hålla längre än original innan den börjar rassla. Det enda eventuella problemet med luftflödet kan vara om det ”blåser” för mycket så det påverkas genom att det kyler, men troligen har det ingen betydelse.
Bytte en sådan på en bekants bil för mindre än ett år sedan, kostade då 215 kr och det tog ca 30 sekunder att byta.
Om någon begär 1000 kr för en sådan så anmäl dom för bedrägeri!
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Kylningen kan ni helt glömma däremot kan det tänkas (rent teoretiskt) att temperatursensorn svänger snabbare än normalt. Dvs den (eventuellt) inbyggda trögheten minskar.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Om den nödvändiga ”trögheten” inte sitter i elektroniken så går det ju ganska enkelt att sänka hastigheten på fläkten med ett motstånd och en kondensator parallellt och sedan i serie med matningen. Lagom värde får testas fram, kondingen gör att fläkten verkligen startar även om motståndet sänker spänningen vid drift.
Willy
Inlägg: 144
Blev medlem: 2 januari 2006, 15:44:28
Ort: Alvesta/Växjö

Re: Fix av tempsensor till Saab.

Inlägg av Willy »

Drar upp en gammal tråd igen.
Jag har en bekant som hade problem med att den lilla fläkten lät ganska illa samt att det larmade för kupésensorn.
Inga problem, plocka bort och blåsa rent tänker man men upptäcker då att det inte finns något NTC-motstånd framför fläkten.
Eftersom fläkten nu låter bra så var tanken att fixa dit ett motstånd, såg nånstans 10k/25°C men är det någon här som kan konfirmera det, och kanske har ett?
Skriv svar