Köpte för en stund sen 5 stycken 2x16 LCD skärmar av en kille här på forumet.
Tanken va att ha dem till några datorer hemma och efter en stunds kopplande fick jag igång skärmen och bakgrundsbelysningen, hade problem med bakgrunsbelysningen då de två kontakterna på den långa raden med kontakter var polvänd. Men det löste jag hyfsat snabbt...
Nu till problemet:
Jag har fräst ut en liten låda till lcdn ur en bit mahogny. Lcdn ska sitta till vänster i den och på högersidan ska det sitta en ratt där man ska kunna ändra hur ljus bakgrunsbelysningen ska vara. Belysningen är på 5volt 400mA. Tyvärr får inte en vanlig "standardstor" potentiometer plats men jag hittade i mina skrymmor en liten på 10kΩ som skulle passa finfint!
Problemet när jag använder 10kΩ potten är att förändringen av ljuset enbart är i en microskopisk del av de totalt antal graderna man kan vrida, hoppas ni fattar...
Skulle det kunna gå att med en LM317 eller liknande få min så jag kan utnyttja hela potentiometerns vrid för att ändra ljuset?
En annan ide jag fick var att ha två touchknappar bredvid lcdn för att ändra ljusstyrkan. Touchknappar eftersom jag helst inte vill ha något synbart bredvid lcdn. Det är väl någon form av potentiometer med knappar istället för vridgrej. Någon som byggt något liknande? Skulle touchgrejerna fungera genom 2mm trä?
Bild på skapelsen så här långt.

På bilden finns den lilla potentiometern jag hoppas på att kunna använda!
Tack på förhand
//Elias