Detektera glömda spisplattor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Radiohead

Detektera glömda spisplattor

Inlägg av Radiohead »

Hej hopp

Jag glömmer lätt stänga av plattorna på spisen. Jag funderar på om man skulle kunna bygga ihop nåt slags varningssystem baserat på en ir-diod eller nåt. Måste väl ligga i far infrared nästan. Skulle det funka tror ni, finns det dioder som funkar för att detektera värmestrålning?

Man har ju en del ströstrålning i rummet i övrigt, men med en tratt som gör att dioden bara ser spisen och så borde väl värmestrålningen från en platta dominera kraftigt vid någon våglängd. Frågan är väl om det finns en diod som funkar för så långa våglängder som lär behövas.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Använd wiens förskjutningslag http://en.wikipedia.org/wiki/Wien%27s_displacement_law
Dvs våglängden står i relation till temperaturen. Så du kan nyttja att en temperatur över X har en våglängd kortare än Y. Detta nyttjar beröringsfria temperaturmätare. t.ex. Elfa spam IR-termometer Fluke 62
peter555

Inlägg av peter555 »

Du vill ju bygga, men du kanske kan få lite inspiration här.

Titta på spisvakter.

http://www.timer.nu/
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

blueint skrev:Använd wiens förskjutningslag http://en.wikipedia.org/wiki/Wien%27s_displacement_law
Dvs våglängden står i relation till temperaturen. Så du kan nyttja att en temperatur över X har en våglängd kortare än Y. Detta nyttjar beröringsfria temperaturmätare. t.ex. Elfa spam IR-termometer Fluke 62
Nja du, våglängden med störst intensitet förflyttas när temperaturen ändras, men intensiteten på varje våglängd ökar också när temperaturen ökar. Det verkar som att du resonerar som att en varm kropp utstrålar en viss våglängd för en viss temperatur, så är inte fallet. Alla våglängder emitteras, för varje temperatur (om än sjukt sällan på kortare våglängder). Och att hitta för vilken våglängd intensiteten är maximal kräver en spektrometer, och det är lite overkill.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänkte som så att en svartvitt webbkamera med ir filter kunde göra susen.

(funkar det genom en skitig lins?)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

varför inte en irtermometer för var platta, fanns typ k lösa på ebay för en hundring stycket, dom funkade mycket bra :wink:

timer är nog smidigast, ett vanligt hederligt mekaniskt vridur

det finns en annan sak som funkar på vanliga plattor, att ha en givare under var platta
peter555

Inlägg av peter555 »

På de spisvakter jag sett brukar det sitta en sensor , typ sånhär.

http://www.elfa.se/pdf/75/07520687.pdf
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

Jag har gått i samma tankebanor men lösningen jag funderade på var med en slaktad ampermeter tång eller liknande för att känna av om spisen drar ström och gör den det mer än en inställd tid så skall den börja tjuta eller skicka sms kanske...

Går det att bygga en egen ampermeter tång för att känna av om det går ström genom kabeln eller ej, exakt hur mycket är inte intressant, någon som prövat??
peter555

Inlägg av peter555 »

Spisvakterna brukar vara en kombination med strömmätande funktion och IR avkänning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det går enkelt att bygga en stömavkännade transformator, det jag tycker är smidigast är att kolla efter färdiga strömtransformatorer, annars såå har jag annvänt små ringkärnetransformatorer

behöver man inte allt för hög noggranhet så har jag annvänt en kärna av ståltråd, lindad så man får lite kärnarea och sedan linda på sin sekundär på den och ha strömkablen genom hålet eller något varv runt kärnan

det finns torroidkärnor att köpa, har bara inte kollat vad dom har för egenskaper runt 50 hz
Skriv svar