Laser med lite högre effekter

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
ollebolle

Laser med lite högre effekter

Inlägg av ollebolle »

Jag vill experimentera lite med laserteknik.

Någon här på forumet hade byggt en UV-laser och kanske kan förmedla lite kunskaper.

Var köper man lämpligast (billigast)?

Jag har sett nån utländsk websida med laser men kan det finnas företag i Sverige?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Vet inte om jag sett någon tråd med hemmabyggda UV-lasrar. Vad för lasereffekt vill du ha?
De billigaste lasrarna med lite effekt i är IR eller nära IR och då oftast i form av laserdioder.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag har byggt en UV-laser för ett antal år sedan och skulle nog vilja säga att denna typ är den utan tvivel enklaste av alla lasertyper att själv kunna tillverka och du kan tom hitta alla grejer hemma om du har tur. Det som ev kanske kan sätta käppar i hjulen är att du behöver en spänningskälla på runt 12KV, lasern jag har arbetar bäst vid 12.6KV. Utöver detta så använde jag aluminiumfolie, glasplattor och isolerark som klarar hög spänning men som är så tunt som möjligt.

Den arbetar med kvävgas och den fungerar på så sätt att man skapar en kraftig och väldigt snabb (runt 5 ns) urladdning mellan två kondensatorer som laddas ur i ett långsmalt luftgap som är direktkontakt med luften. Rent kväve ger den bästa uteffekten men har man inte tillgång till detta så fungerar vanlig luft helt ok det med då den ju innehåller 78% kväve men man får dock lite lägre uteffekt i så fall. Jag använder luft men det är bra drag i ljuset ändå. Den arbetar i pulsmod och min ger ca 8 laserpulser på runt 7 mW per puls och sekund och våglängden ligger på 337.2nm så man ser inte strålen. Sätter man däremot ett vanligt vitt papper i vägen så lyser det upp en kraftigt lysande blå-vit punkt på papperet som tom lyser upp ett mörkt rum lite lätt.

Har för mig jag visat några bilder innan men hittar inte tråden men så här ser min ut:

Bild

Den är lite större än ett A4 papper.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Coolt! 8) Du får gärna lägga upp en projekttråd kring denna... Eller det kanske redan finns en?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Projektråd och projekttråd, lasern är klar sedan många år tillbaka. :) Men nej, det finns ingen projekttråd om denna. Har dessutom inga bilder på själva bygget då jag gjorde denna både före jag skaffade en digitalkamera och en bra bit innan jag registrerade mig här på EF, men den är isär tagbar så det skulle kunna gå att fixa ändå och nu har jag också digitalkameror att använda. :)

Har för mig att jag lagt upp några bilder på den för något år sedan men kan inte hitta några så jag blandar nog ihop detta med någon annan sida. En lite mindre projekttråd om denna hade nog fått hamna i Övrigt då det ju inte är direkt elektronik som PVD projektet tex. Fast HV aggregatet är ju elektronik och lasern i sig arbetar ju med elektricitet så det är kanske en gråzon men mer åt det vita hållet måhända. :)

Fast tja, skulle det vara fler som tyckt det kanske verkat intressant så kan jag ju kanske lägga upp en dokumentation om det och då som en projekttråd om det är ok för moddar, admins mfl. Tar och dammar av den i så fall. Fotot ovan tog jag för några år sedan så den är lite mer dammig idag. :)
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Häftigt. Hur får du upp spänningen? Eller är det HV aggregatet? Vet inte vad det är men... :roll:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns det någon laser som är rimlig i kostnad att köpa/bygga. Och ger åtminstone några watt?, isåf skulle man kunna etsa kretskort rätt effektivt och slippa kemislabbet.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det brukar finnas en del på ebay på några 10-tal W för några 100-tal USD rätt ofta.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Går inte bra att köra kretskort med laser, antingen händer ingenting eller så går man igenom hela kortet.

Kanske finns någon smidigare teknik än den jag testat. Var med http://www.ronsvelasergravyr.se/ jag testade.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

EEPROMdanne: jo jag får spänningen från HV aggregatet och HV = high voltage. Hittade en bild på det:

Bild

Ja det är två lampor, hade inte rätt värden hemma då men ville bara få ihop det så jag kunde testa lasern. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har du kopplingsschema på det där?
Och hur klurade du ut lindningarna på flyback transformatorn ..?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej tror inte det då jag har detta schemat i huvudet, men det är en klassisk enkel flyback design som är baserad på denna grundprincip:

Bild

Jag har däremot två trissor och då två lindningar till för att skapa både en negativ och positiv spänning för jag märkte att kaskaden, den gröna grejen uppe till höger på bilden innan som 3 dubblar spänningen från trafon, då fungerar som den skall för det gjorde den inte riktigt med bara en trissa. Använder man däremot inte en kaskad så fungerar det bra med ovan schema.

Primärlindningarna och feedbackspolarna har jag alltså lindat dit själv men det går förstås att klura ut hur dom gamla är om man verkligen vill men det går nog snabbare att linda på en egen istället.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Allt beror på vad du menar med hög effekt :=)

Kolla här på ebay:
Lång Länk

Den borde räcka ^_^
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

10000 timmar , hm 100w, 25000kr, kanske vore något, om man länkade den några varv vid tomtgränsen så skulle jag slippa både taggtråd och ovälkomna besökare, kanske skulle vara värt det :twisted:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är inte dom där diodlasrarna på XX watt som brukar poppa upp ibland billigare? Var dock en liten tid sedan jag såg en.
Skriv svar