Strömförsörjning till slutsteg
Strömförsörjning till slutsteg
Jag skulle behöva en strömförsörjning som klarar av att leverera c:a
+-70V vid 5A genomsnittligt till ett förstärkarbygge jag håller på med.
Jag har ingen erfarenhet av så kraftiga doningar, men det verkar bli väldigt dyrt om man skall använda en vanlig transformator. Dels börjar redan betydligt klenare transformatorer se otäckt dyra ut, sen har man glättningskondningarna som måste tåla minst 70V och vara rätt stora. De blir också en mycket dyr historia.
Därför funderar jag lite smått på en switchad historia, något jag har ännu mindre erfarenhet av :). Kanske likrikta 220 och sen nån slags step down historia (Negativ matning blir ett strössel då förstårs). Eftersom kraftigt rippel är acceptabelt som matning til step down regulatorn blir den elektrolytbanken billigare än om man måste ha en stor vid förstärkaren.
Sammanfattningsvis då vill jag ha:
*+-70V vid 5A genomsnittligt från bägge.
*Isolerad matningsspänning är ett plus, men inget krav.
*rimligt pris
Är det nån som har några förslag på hur man skulle kunna gå tillväga?
+-70V vid 5A genomsnittligt till ett förstärkarbygge jag håller på med.
Jag har ingen erfarenhet av så kraftiga doningar, men det verkar bli väldigt dyrt om man skall använda en vanlig transformator. Dels börjar redan betydligt klenare transformatorer se otäckt dyra ut, sen har man glättningskondningarna som måste tåla minst 70V och vara rätt stora. De blir också en mycket dyr historia.
Därför funderar jag lite smått på en switchad historia, något jag har ännu mindre erfarenhet av :). Kanske likrikta 220 och sen nån slags step down historia (Negativ matning blir ett strössel då förstårs). Eftersom kraftigt rippel är acceptabelt som matning til step down regulatorn blir den elektrolytbanken billigare än om man måste ha en stor vid förstärkaren.
Sammanfattningsvis då vill jag ha:
*+-70V vid 5A genomsnittligt från bägge.
*Isolerad matningsspänning är ett plus, men inget krav.
*rimligt pris
Är det nån som har några förslag på hur man skulle kunna gå tillväga?
Det är svårt att bygga ett switchat agg som ger ren utström. Ett alternativ kan kanske vara att gå ner till 60V. Du kan då (iofs med ganska liten marginal) komma undan med 63V kondingar.
Trimlog har 330VA trafos med 2x38V eller 2x50V för 455kr + MOMS. Med 38V varianten får du iofs inte mer än ca 50VDC, men du klarar dig å andra sidan fint med 63V kondingar.
Erik
Trimlog har 330VA trafos med 2x38V eller 2x50V för 455kr + MOMS. Med 38V varianten får du iofs inte mer än ca 50VDC, men du klarar dig å andra sidan fint med 63V kondingar.
Erik
-
Om du ska göra en switchad nätdel för dessa strömmar så måste du göra varianten med ferrittransformator. Det går inte att switcha ner den med enbart PWM.
Det finns en bra bok om detta. Switching power supply design av Abraham L. Pressman. ELFA säljer den.
"current-fed" eller "current-mode" är två varianter som du kan kika vidare på. De finns med i boken.
Det finns en bra bok om detta. Switching power supply design av Abraham L. Pressman. ELFA säljer den.
"current-fed" eller "current-mode" är två varianter som du kan kika vidare på. De finns med i boken.
-
Håller på med en 40W historia nu, om den blir bra så ska blir det nog en storebror också uppemåt 500W, kanske mer. det som sätter begränsningen blir nog antaligen strömförsörjningen.
Siffrorna är lite ungefärliga men det ligger i det området iallafall.
Edit: [Läsa] Läsa såna där tjocka torra tekniska skrifter på engelska med en massa hundra sidor formler om switchning :p *blää*
Siffrorna är lite ungefärliga men det ligger i det området iallafall.
Edit: [Läsa] Läsa såna där tjocka torra tekniska skrifter på engelska med en massa hundra sidor formler om switchning :p *blää*